Tuesday, November 29, 2016

တိုက္ပြဲေတြေၾကာင့္ မူဆယ္ကုန္သြယ္ေရးဇုန္ ဘာေတြဆံုး႐ံႈးခဲ့သလဲ

ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ျပည္ပကုန္သြယ္မႈကို ပင္လယ္ေရေၾကာင္းႏွင့္ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး စခန္းမ်ားမွ ကုန္သြယ္မႈျပဳလုပ္ေနျခင္း ျဖစ္သည္။ နယ္စပ္စခန္းမ်ားအနက္ မူဆယ္နယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရးစခန္းမွ ကုန္သြယ္မႈအမ်ားဆံုး ျပဳလုပ္လ်က္ရွိသည္။ျ မန္မာ-တ႐ုတ္ နယ္စပ္ရွိ မူဆယ္နယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရးစခန္းသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံ ျပည္ပကုန္သြယ္မႈ၏ ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္းနီးပါးကို ေဆာင္ရြက္ေနျခင္း ျဖစ္ၿပီး မူဆယ္နယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရးစခန္း၏ တစ္ရက္ပ်မ္းမွ် ကုန္သြယ္မႈပမာဏကို ေလ့လာၾကည့္ပါက  တစ္ေန႔လွ်င္ ေဒၚလာ ၁၃ သန္းေက်ာ္ ကုန္သြယ္မႈ ျပဳလုပ္ေနျခင္းျဖစ္သည္။ ၂၀၁၆-၂၀၁၇ ဘ႑ာႏွစ္ ဧၿပီ ၁ ရက္မွ ႏုိ၀င္ဘာ ၁၈ ရက္အထိ မူဆယ္နယ္စပ္စခန္းတြင္ ပို႔ကုန္က႑မွ ေဒၚလာ ၂၁၄၄ ဒသမ ၇၄၁ သန္း၊ သြင္းကုန္က႑မွ ေဒၚလာ ၁၀၃၈ ဒသမ ၂၁၄ သန္းျဖင့္ ကုန္သြယ္မႈ စုစုေပါင္း ေဒၚလာ ၃၁၈၂ ဒသမ ၉၅၅ သန္း ကုန္သြယ္မႈ ျပဳလုပ္ထားသည္။ အဆိုပါ ပမာဏသည္ ယခင္ႏွစ္ ကာလတူႏွင့္ႏႈိင္းယွဥ္ပါက ေဒၚလာ ၁၄၃ သန္းေက်ာ္ ေလ်ာ့နည္းလ်က္ ရွိသည္။



ယခင္ သီတင္းပတ္ျဖစ္သည့္ ႏုိ၀င္ဘာ ၁၁ ရက္အထိ ကုန္သြယ္မႈတြင္မူ မူဆယ္နယ္စပ္၏ ကုန္သြယ္မႈသည္ ယခင္ႏွစ္ ကာလတူထက္ ေဒၚလာ ၁၆ သန္းေက်ာ္အထိ ကုန္သြယ္မႈ ျပဳလုပ္ထားခဲ့ရာမွာ ႏုိ၀င္ဘာ ၁၈ ရက္အထိ တတိယ သီတင္းပတ္ကာလတြင္မူ ယခင္ႏွစ္ ကာလတူထက္ ကုန္သြယ္မႈ ေဒၚလာ ၁၄၃ သန္းေက်ာ္ ေလ်ာ့က်သြားသည္။

ကုန္သြယ္မႈ ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ လယ္ယာထြက္ကုန္မ်ား၊ တိရစၦာန္ထြက္ပစၥည္းမ်ား၊ သတၱဳတြင္းထြက္မ်ား၊ သစ္ေတာထြက္ကုန္မ်ား၊ စက္မႈကုန္ေခ်ာမ်ား တင္ပုိ႔ခဲ့ၿပီး အိမ္နီးခ်င္းႏုိင္ငံမ်ားမွ လူသုံးကုန္ပစၥည္း၊ လုပ္ငန္းသုံး ကုန္ၾကမ္းမ်ား၊ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ကုန္ပစၥည္းမ်ားကုိ ျမန္မာႏုိင္ငံသုိ႔ တင္သြင္းခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။

ျမန္မာ-တ႐ုတ္ ကုန္သြယ္မႈတြင္ အဓိကအားျဖင့္ ဆန္၊ ေျပာင္း စသည့္ လယ္ယာထြက္ကုန္မ်ားကို ျမန္မာႏုိင္ငံက အဓိကတင္ပို႔ေနျခင္း ျဖစ္သည္။ ယင္းကဲ့သို႔ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ အဓိက နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးစခန္းျဖစ္သည့္ မူဆယ္ ၁၀၅ မိုင္ ကုန္သြယ္ေရးဇုန္ကို ႏုိ၀င္ဘာ ၂၀ ရက္ နံနက္ ၂ နာရီခန္႔မွ စတင္ကာ  ပစ္ခတ္မႈမ်ား ျဖစ္ပြားခဲ့ၿပီး ယာဥ္အသြားအလာမ်ား မရိွသေလာက္ ျဖစ္ပြားကာ ကုန္စည္ကူးသန္းမႈမ်ား ရပ္တန္႔ခဲ့သည္။

မူဆယ္ ၁၀၅ မိုင္ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးဇုန္တြင္ လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕မ်ား၏ ပစ္ခတ္မႈမ်ားေၾကာင့္ ကုန္သိုေလွာင္႐ံုမ်ား၊ ကုန္တင္ယာဥ္မ်ားႏွင့္ ေဒသခံမ်ား လက္နက္ထိမွန္မႈမ်ား ရိွခဲ့သည္။

မူဆယ္ ၁၀၅ မိုင္အတြင္းရိွ သစ္သီး၀လံကုန္စည္ဒိုင္ရိွ သစ္သီးအေရာင္းစင္မ်ား၊ စားေသာက္ဆိုင္မ်ား၊ ႐ံုးခန္းမ်ားအား လက္နက္ထိမွန္မႈမ်ား ရိွခဲ့ၿပီး ေဒသခံမ်ားႏွင့္ ၁၀၅ မိုင္ ရဲကင္းစခန္းတြင္ တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ေနေသာ ရဲတပ္ဖြဲ႕၀င္မ်ားလည္း လက္နက္ထိမွန္မႈမ်ား ရိွခဲ့သည္။

နံနက္ ၂ နာရီခန္႔တြင္လည္း မူဆယ္ၿမိဳ႕ အ၀င္ ကညန႐ံုးအနီး ၿမိဳ႕အ၀င္ လံုျခံဳေရးရဲကင္းအား လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕မ်ားမွ လက္နက္ႀကီးႏွစ္ခ်က္၊ လက္နက္ငယ္ အခ်က္ ၁၀၀ ခန္႔ထိ ပစ္ခတ္ခံခဲ့ရၿပီး နံနက္ ၁၀ နာရီခြဲအခ်ိန္တြင္လည္း သိႏၷီၿမိဳ႕အနီးရိွ နမၼတူေခ်ာင္းတံတားေပၚရိွ ပါဂ်ဲ႐ိုးကား တစ္စီးေပၚတြင္ ကားမိုင္းတစ္လံုး ေပါက္ကြဲမႈေၾကာင့္ တံတားပ်က္စီးသြားၿပီး ပါဂ်ဲ႐ိုးကားမွာ ေခ်ာင္းေအာက္သို႕ ျပဳတ္က်သြားေၾကာင္း၊ ေပါက္ကြဲမႈေၾကာင့္ တံတားေပၚ ျဖတ္သန္းသြားလာလ်က္ရိွေသာ အရပ္သားသံုးဦး ထိခိုက္ဒဏ္ရာ ရရိွခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။

မူဆယ္ၿမိဳ႕၀န္းက်င္တြင္ ႏုိ၀င္ဘာ ၂၀ ရက္ ေနာက္ပိုင္းရက္မ်ား ျဖစ္သည့္ ႏုိ၀င္ဘာ ၂၁၊ ၂၂၊ ၂၃ ရက္၊၂၄ ရက္အထိ တိုက္ပြဲမ်ား၊ ပစ္ခတ္မႈမ်ား ဆက္တိုက္ ျဖစ္ပြားခဲ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ မူဆယ္ ၁၀၅ မိုင္ ကုန္သြယ္ေရးစခန္း၏ ကုန္သြယ္မႈမွာလည္း ငါးရက္ခန္႔  ရပ္ဆိုင္းထားခဲ့ရသည္။

ယင္းသို႔ မူဆယ္ကုန္သြယ္ေရးဇုန္ ရပ္ဆုိင္းထားစဥ္အတြင္း စီးပြားေရးႏွင့္ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရး ၀န္ႀကီးဌာနသို႔ ဆက္သြယ္ေမးျမန္းခဲ့ရာ “မူဆယ္ကုန္သြယ္ေရးစခန္း ရပ္ထားတယ္ဆိုတာက ကားေတြ အတက္အဆင္း ရွိပါတယ္။ ေလာေလာဆယ္ အဲဒီမွာ သြင္းကုန္ကားေတြ ရွိပါတယ္။ အဲဒါလည္း လုပ္ထံုးလုပ္နည္းနဲ႔အညီ ေဆာင္ရြက္ေပးပါတယ္။ တက္လာတယ္၊ ဆင္းလာတယ္ဆိုရင္ အကုန္လံုးကို လုပ္ထံုးလုပ္နည္းနဲ႔အညီ ေဆာင္ရြက္ေပးမွာပါ။ စျဖစ္တဲ့အခ်ိန္မွာလည္း ကုန္သြယ္ေရး၀န္ထမ္းေတြ အားလံုးဟာ အဲဒီ၀င္းထဲမွာပဲ ရဲေတြနဲ႔အတူ ရွိေနပါတယ္။ ဘယ္မွမသြားပါဘူး။ ဌာနေတြအေနနဲ႔ ရပ္ထားတာေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ သက္ဆုိင္ရာ ကုန္ကားေတြ တက္လာရင္ ပံုမွန္အတုိင္း ေဆာင္ရြက္ေပးေနပါတယ္”ဟု စီးပြားေရးႏွင့္ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရး၀န္ႀကီးဌာန၊ ကုန္သြယ္ေရးဦးစီးဌာနမွ ညႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ ဦးရန္ႏုိင္ထြန္းက ေျပာၾကားသည္။

မူဆယ္နယ္စပ္တြင္ ကုန္သြယ္မႈ ရပ္တန္႔ေနျခင္းက ကုန္သြယ္မႈအေပၚ ထိခိုက္လာႏိုင္ျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး “ရက္ၾကာရင္ေတာ့ ျဖစ္ေကာင္း ျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္။ ရက္မၾကာဘူး၊ ေလာေလာဆယ္ ရက္ပိုင္းေလာက္ကေတာ့ ျပႆနာမရွိဘူး”ဟု ဦးရန္ႏုိင္ထြန္းက ေျပာၾကားသည္။

မူဆယ္ ၁၀၅ မိုင္တြင္ ယင္းကဲ့သို႔  နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး ရပ္တန္႔ေနသျဖင့္  သစ္သီးကုန္သည္အခ်ဳိ႕ ႏုိ၀င္ဘာ ၂၁ ရက္က တ႐ုတ္ကုန္သည္မ်ားႏွင့္ ညႇိႏႈိင္းကာ တ႐ုတ္ဘက္သို႔ သြားေရာက္ ေရာင္းခ်မႈမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့ေသာ္လည္း ႏုိ၀င္ဘာ ၂၂ ရက္တြင္မူ သစ္သီးအေရာင္းအ၀ယ္မ်ားပါ ရပ္တန္႔ခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။

“အခု အေျခအေနေၾကာင့္ စီးပြားေရး သက္ေရာက္မႈေတြကေတာ့ အေျခခံလူတန္းစားကေန အလႊာစံု သြားထိမွာပဲ။ ဘာလို႔လဲဆိုရင္ ေဆာက္လုပ္ေရးဆိုလည္း ေဆာက္လုပ္ေရးနဲ႔ ပတ္သက္တာေတြ မသြင္းေတာ့ဘူး။ အဲဒီေတာ့ ေအာက္မွာ ေစ်းတက္မယ္။ တျခားဆုိင္ရာ ဆိုင္ရာ ပစၥည္းေတြလည္း မရွိေတာ့ဘူး။ ပန္းသီး၊ သစ္ေတာ္သီးစတဲ့ အသီးစံု၊ လွ်ပ္စစ္ဆိုလည္း လွ်ပ္စစ္ပစၥည္းေပါ့။ အဲဒါေတြမသြားေတာ့  ေစ်းတက္ႏုိင္တယ္။ အဲဒါနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး လုပ္စားေနတဲ့ ကားဆရာေတြ၊ ကုန္တင္ကုန္ခ် အလုပ္သမားေတြလည္း အလုပ္မျဖစ္ေတာ့ဘူး။ အလႊာစံုကို ထိခိုက္ႏိုင္တယ္။ အဆိုးဆံုးက ကုန္စိမ္းသမားေတြေပါ့”ဟု မူဆယ္ၿမိဳ႕ ခြာညိဳသစ္သီးပြဲ႐ံုမွ ဒါ႐ိုက္တာ ကိုစိုင္းမင္းသူႏုိင္က ေျပာၾကားသည္။

ပံုမွန္အခ်ိန္မ်ားတြင္ တစ္ေန႔လွ်င္ ဖရဲသီး ကုန္ကားအစီး၂၀၀၊ သခြားေမႊးအစီး ၁၀၀ ခန္႔ မူဆယ္သို႔ ကုန္အ၀င္ရွိေၾကာင္း သိရသည္။ ဒီဇင္ဘာလ ေနာက္ပိုင္းကာလမ်ားတြင္ ယင္းအေျခအေနထက္ ကုန္အ၀င္ပိုမ်ားေလ့ ရွိေၾကာင္း သိရသည္။

“ဆန္တို႔ သၾကားတို႔က ထားလို႔ရတယ္။ ဖရဲသီး၊ သခြားေမႊးတို႔က်ေတာ့ တစ္ရက္နဲ႔ တစ္ရက္ ေစ်းကေျပာင္းေနတာ။ သူ႔ရဲ႕လတ္ဆတ္မႈကို လိုက္ၿပီး ေစ်းရတာ။ လမ္းမွာ တစ္ရက္ၾကာသြားတာနဲ႔ ပုပ္မွာပဲ”ဟု သစ္သီးကုန္သည္တစ္ဦးက ေျပာၾကားသည္။

လက္ရွိ ဘ႑ာႏွစ္ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္ ႏုိ၀င္ဘာ၁၁ ရက္အထိ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံသုိ႔ သၾကားတန္ခ်ိန္ ၁ ဒသမ ၉ သန္း ေက်ာ္တင္ပုိ႔ခဲ့ၿပီး ေဒၚလာ သန္း ၇၀၀ ခန္႔ ရရွိခဲ့ကာ လက္ရွိ မူဆယ္နယ္စပ္ မၿငိမ္သက္မႈေၾကာင့္ တင္ပုိ႔မႈမ်ား တံု႔ဆုိင္းေနေၾကာင္း သိရသည္။

တစ္ပတ္တာ တင္ပုိ႔မႈအေနျဖင့္ ႏုိ၀င္ဘာ ၅ ရက္မွ ၁၁ ရက္အတြင္း ျမန္မာ-တ႐ုတ္ နယ္စပ္ရွိ မူဆယ္၊ ခ်င္းေရႊေဟာ္ႏွင့္ လြယ္ဂ်ယ္ ကုန္သြယ္ေရးစခန္းမ်ားမွ ေဒၚလာ ၂၀ ဒသမ ၃၆၆ သန္း တန္ဖုိးရွိ Re-export  သၾကား ၃၇၀၂၈ တန္ကုိ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံကုိ တင္ပုိ႔ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ စခန္းအလုိက္ တင္ပုိ႔မႈအေနျဖင့္ မူဆယ္မွ ၃၆၄၁၁ တန္၊ ခ်င္းေရႊေဟာ္မွ ၆၁၂ တန္၊ လြယ္ဂ်ယ္မွ ငါးတန္ျဖစ္ၿပီး လက္ရွိ မူဆယ္နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးစခန္း ျဖစ္ေပၚေနေသာ တုိက္ပဲြမ်ားေၾကာင့္ ကုန္စည္တင္ပုိ႔မႈ ပိတ္ဆုိ႔မႈမ်ား ျဖစ္ေပၚေနျခင္း ျဖစ္သည္။

“မူဆယ္နယ္စပ္က Re-export  သၾကား တင္ပုိ႔မႈရဲ႕အဓိက နယ္စပ္ျဖစ္တာေၾကာင့္ အခက္အခဲေတြ ရွိပါတယ္။ တျခားနယ္စပ္ေတြက တစ္ဆင့္ လမ္းေၾကာင္းေျပာင္းတင္ပုိ႔ဖုိ႔ စီစဥ္ေနေပမယ့္ ေလာေလာဆယ္ေတာ့ သၾကားကားေတြနဲ႔ တျခားကားေတြ ပိတ္မိေနပါတယ္။ ကားသမားေတြကလည္း အႏၲရာယ္မကင္းေတာ့ သိပ္မသြားခ်င္ၾကဘူး။ သၾကားက တ႐ုတ္မွာ ေစ်းကြက္ခုိင္ခုိင္မာမာ ရထားၿပီဆုိေတာ့ ပုံမွန္တင္ပုိ႔ႏုိင္ဖုိ႔အတြက္ နယ္စပ္မွာ တည္ၿငိမ္ဖုိ႔လုိပါတယ္”ဟု တ႐ုတ္ႏိုင္ငံသုိ႔ သၾကားတင္ပုိ႔ေနသည့္ လုပ္ငန္းရွင္တစ္ဦးက ေျပာၾကားသည္။

မူဆယ္နယ္စပ္မွ တစ္ဆင့္ ဆန္၊ ေျပာင္း စသည့္ ျမန္မာ့လယ္ယာထြက္ကုန္မ်ားကို တ႐ုတ္ေစ်းကြက္သို႔ တင္ပို႔လ်က္ရွိရာ ျမန္မာဘက္မွ တရား၀င္တင္ပို႔ျခင္း ျဖစ္ေသာ္လည္း  တ႐ုတ္ဘက္မွမူ တရား၀င္အျဖစ္ သတ္မွတ္ထားျခင္း မရွိေပ။

ထို႔ေၾကာင့္ တ႐ုတ္ဘက္မွ မၾကာခဏပင္ စီမံခ်က္ျဖင့္ ဖမ္းဆီးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ေလ့ရွိသည္။ ထိုအခ်ိန္မ်ဳိးတြင္ ျမန္မာလုပ္ငန္းရွင္မ်ား၊ ပို႔ကုန္မ်ားအေပၚ မ်ားစြာထိခိုက္ နစ္နာသျဖင့္ စီးပြားေရးႏွင့္ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရး၀န္ႀကီးဌာနက တ႐ုတ္ႏုိင္ငံမွ တာ၀န္ရွိသူမ်ားႏွင့္ ေတြ႕ဆံုကာ ေဆြးေႏြးညႇိႏႈိင္းမႈမ်ား ျပဳလုပ္ရသည္။ တ႐ုတ္ဘက္မွ ယင္းသို႔ အဖမ္းအဆီးၾကမ္းေနမႈေၾကာင့္ ယခုႏွစ္အတြင္း တ႐ုတ္ေစ်းကြက္သို႔ တင္ပို႔ေနသည့္ ျမန္မာ့ေစ်းကြက္ႏွင့္ လုပ္ငန္းရွင္မ်ားကို ထိခိုက္သည္။

ေစ်းကြက္ရွိေနေသာ္လည္း ယင္းသို႔ တစ္ဖက္ႏုိင္ငံ၏ အေျခအေနအေပၚ အမွီျပဳ ကာ ကုန္သြယ္မႈျပဳေနရသည့္ မူဆယ္တြင္ ပစ္ခတ္တိုက္ခိုက္မႈမ်ား၊ တိုက္ပြဲမ်ားျဖစ္ပြားခဲ့ျခင္းသည္ ျမန္မာ့ကုန္သြယ္မႈအေပၚ သက္ေရာက္လာႏုိင္သည္။

သို႔ေသာ္လည္း တိုက္ပြဲျဖစ္ပြားမႈ အေျခအေနမ်ားေၾကာင့္ ငါးရက္ၾကာ ကုန္စည္စီးဆင္းမႈ ရပ္တန္႔ခဲ့သည့္ ၁၀၅ မုိင္ကုန္သြယ္ေရးဇုန္ကို ႏုိ၀င္ဘာ ၂၅ ရက္တြင္ ျပန္လည္ ဖြင့္လွစ္ေဆာင္ရြက္ေပးခဲ့သည္။

မူဆယ္ ၁၀၅ မိုင္ ျပန္လည္ဖြင့္လွစ္မႈႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး မူဆယ္ ၁၀၅ မိုင္ ကုန္သြယ္ေရးစခန္းမွ အေကာက္ခြန္ညႊန္ၾကားေရးမွဴး ဦး၀င္းေဇာ္က “ကုန္သြယ္ေရးဇုန္မွာ အရင္က ေငြႀကိဳသြင္းထားၿပီး ပစၥည္းမထုတ္ျဖစ္ေသးတဲ့ ကားေတြရွိတယ္။ ခြင့္ျပဳတဲ့ ကားေတြရွိတယ္။ လံုး၀ ရပ္တန္႔သြားတာမ်ဳိး မဟုတ္ပါဘူး။ အေျခအေနအရ လာဖို႔မ၀ံ့မရဲျဖစ္ေနတာမ်ဳိးေတာ့ ရွိေနၿပီး လက္ရွိမွာ ျပန္လည္ၿပီး လုပ္ငန္း လည္ပတ္ေနပါတယ္။ လမ္းေၾကာင္းပိတ္ေနတဲ့ အေနအထားေၾကာင့္ ကုန္စည္စီးဆင္းမႈ ရပ္တန္႔သြားတဲ့ အေနအထားျဖစ္ၿပီး ဘဏ္ကေတာ့ လံုျခံဳေရး အေနအထားအရ ဒီမွာေဆာင္ရြက္ေပးျခင္း မရွိဘဲ ၿမိဳ႕ထဲကေနပဲ အြန္လိုင္းစနစ္နဲ႔ ေဆာင္ရြက္ေပးေနပါတယ္။ အရင္လို ပံုမွန္ျပန္လည္ပတ္ဖို႔အတြက္ ေဆာင္ရြက္ေနပါၿပီ”ဟု ေျပာၾကားသည္။

ယင္းသို႔ မူဆယ္နယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရးစခန္းတြင္ ကုန္စည္စီးဆင္းမႈကို ပံုမွန္အတိုင္း လည္ပတ္ႏုိင္ေစရန္ ေဆာင္ရြက္လ်က္ ရွိေသာ္လည္း မူဆယ္-ကြတ္ခိုင္လမ္းပိုင္းတြင္ သြားလာေသာ ကုန္တင္ယာဥ္မ်ားကို လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕မ်ားမွ ေသာ့ျဖဳတ္သိမ္းျခင္းႏွင့္ လမ္းေၾကာပိတ္ဆို႔ေစရန္ ဟန္႔တားေႏွာင့္ယွက္မႈမ်ားကို ဆက္လက္ျပဳလုပ္ေနဆဲျဖစ္ၿပီး ႏုိ၀င္ဘာ၂၅ ရက္တြင္  ၂၄ ဘီးတြဲ ကားႏွစ္စီးႏွင့္ မွန္လံုယာဥ္ တစ္စီးအား မီး႐ိႈ႕ဖ်က္ဆီးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။

မူဆယ္နယ္စပ္တြင္ တိုက္ပြဲမ်ား မျဖစ္ပြားခင္ ႏုိ၀င္ဘာလဆန္းပိုင္းက ကုန္သြယ္မႈပမာဏ ျမင့္တက္လ်က္ရွိရာမွ မူဆယ္ေဒသ  မၿငိမ္သက္မႈေၾကာင့္ ကုန္သြယ္ေရးလုပ္ငန္းမ်ား ရပ္ဆုိင္းခဲ့ရသည္။ သို႔ေသာ္လည္း မူဆယ္၀န္းက်င္ တည္ၿငိမ္သြားပါက ကုန္သြယ္မႈ ျပန္လည္ျမင့္တက္လာႏုိင္ေၾကာင္း သိရသည္။

“ရက္ပိုင္းေလာက္ ခဏရပ္ထားတဲ့ ဥစၥာက လမ္းပိုင္း ပံုမွန္ျဖစ္သြားရင္ အလံုးအရင္းနဲ႔ ျပန္တက္လာၾကမွာပဲ။ ဘာလို႔လဲဆိုရင္ ဟိုဘက္ဒီဘက္ ေစ်းကြက္ရွိေနတာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ အလံုးအရင္းနဲ႔ ျပန္တက္လာမယ္။

ဒီျဖစ္စဥ္ မတိုင္မီရက္ေတြမွာ ဆန္တင္ပို႔မႈ ပိုမ်ားလာတယ္။ သၾကားတင္ပို႔မႈ ပိုမ်ားလာတယ္။ ေျပာင္းတင္ပို႔မႈလည္း ပိုမ်ားလာတယ္။ ျဖစ္စဥ္ေန႔ ေနာက္ပိုင္းမွသာ တင္ပို႔မႈမရွိတာ။ ေနာက္တစ္ခုက သစ္သီးေစ်း ပိုေကာင္းလာတယ္။ ဖရဲသီး၊ သခြားသီးဆိုလည္း ဒီျဖစ္စဥ္ေၾကာင့္ နည္းနည္း ဆုိင္းငံ့သြားတဲ့အေနအထားေတာ့ ရွိပါတယ္”ဟု ညႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ ဦးရန္ႏုိင္ထြန္းက ေျပာၾကားသည္။

လက္ရွိ အစိုးရသစ္လက္ထက္ ငါးႏွစ္အတြင္း ျမန္မာႏုိင္ငံမွ ျပည္ပသို႔ ပို႔ကုန္တင္ပို႔မႈ တန္ဖိုးကို သံုးဆတက္ေအာင္  ေဆာင္ရြက္သြားမည္ဟု စီးပြားေရးႏွင့္ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရး ၀န္ႀကီးဌာန၊ ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီး ေဒါက္တာသန္းျမင့္က ေျပာၾကားထားသည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ျပည္ပကုန္သြယ္မႈသည္ ၿပီးခဲ့သည့္ ငါးႏွစ္အတြင္း ကုန္သြယ္မႈမွာ တစ္ဆေတာင္ တက္မလာေၾကာင္း၊  ထို႔ျပင္ ပို႔ကုန္ႏွင့္ သြင္းကုန္ပိုင္းတြင္ ပို႔ကုန္ကနည္းၿပီး သြင္းကုန္က မ်ားကာ တစ္ဖက္ေစာင္းနင္း အေျခအေနမ်ား ရွိခဲ့ေၾကာင္း ၊ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ကုန္သြယ္မႈဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ ေဒသတြင္း ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္မႈအဆင့္မွ ႏုိင္ငံတကာႏွင့္ ခ်ိတ္ဆက္၍ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ႏုိင္ရန္ ပုဂၢလိက လုပ္ငန္းရွင္မ်ား  ႏုိင္ငံတကာႏွင့္ ရင္ေပါင္တန္း လုပ္ကိုင္ႏိုင္ေအာင္ က်င့္၀တ္မ်ားႏွင့္အညီ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ေရး ကူညီေဆာင္ရြက္ေပးသြားမည္ ျဖစ္ေၾကာင္းလည္း ၎က ဆက္လက္ေျပာၾကားသည္။

သို႔ေသာ္ ျမန္မာႏုိင္ငံ နယ္စပ္ေဒသမ်ား၏ တည္ၿငိမ္မႈ အားနည္းသည့္အေျခအေနမ်ားက ကုန္သြယ္မႈအေပၚ သက္ေရာက္လ်က္ ရွိသည္။ လက္ရွိအခ်ိန္ မူဆယ္ ၁၀၅ မိုင္ ကုန္သြယ္ေရးမွ တစ္ရက္ပ်မ္းမွ် ေဒၚလာ ၁၃ သန္းေက်ာ္ ကုန္သြယ္မႈ ျပဳလုပ္ေနခ်ိန္  နယ္ေျမမတည္ၿငိမ္မႈေၾကာင့္ ကုန္သြယ္ေရးလုပ္ငန္းမ်ား ငါးရက္ခန္႔ ရပ္နားခဲ့ရသျဖင့္ လူတစ္ဦးခ်င္း၊ လုပ္ငန္းတစ္ခုခ်င္းအလိုက္ ဆံုး႐ံႈးမႈကို  တြက္ဆရန္ ခက္ခဲေသာ္လည္း ကုန္သြယ္မႈပမာဏကို ျခံဳ၍ၾကည့္ပါက ငါးရက္အတြင္း ေဒၚလာ  ၆၅ သန္းေက်ာ္ နစ္နာ ဆံုး႐ံႈးခဲ့သည္။

ယင္းသို႔ေသာ အေျခအေနမ်ားသည္  ျပည္ပပို႔ကုန္ တိုးျမႇင့္တင္ပို႔ႏုိင္ေရး၊ ျပည္ပကုန္သြယ္မႈပမာဏ တိုးျမႇင့္ႏုိင္ေရး ေဆာင္ရြက္ေနသည့္ အစိုးရသစ္အတြက္ စိန္ေခၚမႈတစ္ခုပင္ ျဖစ္လာသည္။
Writer:
နီလာ

No comments:

Post a Comment