Thursday, November 17, 2016

ကုန္ေစ်းႏႈန္းတက္ျခင္းႏွင့္ ေစ်းႏႈန္းထိန္းခ်ဳပ္မႈ

ေစ်းကြက္အတြင္း သတ္မွတ္ထားႏုိင္သည့္ ကုန္ပစၥည္းမ်ားႏွင့္ ၀န္ေဆာင္မႈမ်ား၏ ေစ်းႏႈန္းကို အစိုးရက ကန္႔သတ္ျခင္းမ်ားအား ‘ေစ်းႏႈန္းထိန္းခ်ဳပ္မႈ’ (Price Control) ဟုေခၚသည္။ ယင္းကဲ့သို႔ေသာ ထိန္းခ်ဳပ္မႈမ်ား အေကာင္အထည္ေဖာ္ျခင္း၏ ေနာက္ကြယ္မွ ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ ကုန္ပစၥည္း၀ယ္ယူရန္ တတ္ႏုိင္မႈကို ထိန္းသိမ္းရန္၊ ကုန္ပစၥည္းျပတ္လပ္မႈ ကာလအတြင္း ကာကြယ္မႈျပဳရန္ႏွင့္ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏႈန္း ေႏွးေကြးေစရန္ တို႔ျဖစ္သည္။ အျခားတစ္ဖက္၌လည္း အခ်ဳိ႕ေသာ ကုန္ပစၥည္း ေထာက္ပံ့သူမ်ားအတြက္ အနည္းဆံုး ရရိွမည့္ ၀င္ေငြသတ္မွတ္ခ်က္ ျပည့္မီေစေရးႏွင့္ အနိမ့္ဆံုး လုပ္ခသတ္မွတ္ခ်က္ ျပည့္မီေစေရးတို႔အတြက္ ေသခ်ာေစရန္ျဖစ္သည္။ ေစ်းႏႈန္း ထိန္းခ်ဳပ္မႈမ်ား၌ အေျခခံပံုစံ ႏွစ္ရပ္ရိွသည္။ ယင္းတို႔မွာ အျမင့္ဆံုး ေစ်းႏႈန္းသတ္မွတ္ျခင္း (Price Ceiling) ႏွင့္ အနိမ့္ဆံုး ေစ်းႏႈန္းသတ္မွတ္ျခင္း (Price Floor) တို႔ျဖစ္သည္။

အစိုးရအဖြဲ႕မ်ားက ေစ်းႏႈန္းထိန္းခ်ဳပ္ျခင္းကို တစ္ခါတစ္ရံ၌ ျပဳလုပ္ေလ့ရိွေသာ္လည္း ေစ်းႏႈန္း ထိိန္းခ်ဳပ္မႈမ်ားသည္ ၎တို႔ရည္ရြယ္သည့္အတိုင္း အေကာင္အထည္ ေပၚလာျခင္း မရိွေၾကာင္းႏွင့္ အေထြေထြသေဘာအရ ယင္းကို ေရွာင္ရွားသင့္ေၾကာင္း စီးပြားေရး ပညာရွင္မ်ားက သေဘာတူေလ့ရိွၾကသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ စစ္တမ္းတစ္ရပ္အရ “လုပ္ခ - ေစ်းႏႈန္း ထိန္းခ်ဳပ္မႈသည္ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈကို ထိန္းခ်ဳပ္ရန္အတြက္ အသံုး၀င္သည့္ ေရြးခ်ယ္စရာ မူ၀ါဒတစ္ရပ္ ျဖစ္သည္” ဟူသည့္ အဆိုကို ေလ့လာခ်က္တြင္ ပါ၀င္ေသာ စီးပြားေရးပညာရွင္ ေလးပံုသံုးပံုတို႔က သေဘာတူညီခဲ့ျခင္း မရိွေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။
ေစ်းႏႈန္း ထိန္းခ်ဳပ္မႈကို ဆန္႔က်င္သည့္ အဓိကက်ေသာ ေ၀ဖန္မႈတစ္ရပ္မွာ “ေစ်းႏႈန္းကို က်ဆင္းေအာင္ ထိန္းခ်ဳပ္လိုက္ျခင္းျဖင့္ ၀ယ္လိုအားတက္လာၿပီး ေရာင္းလိုအားက လိုက္မီႏိုင္ျခင္းမရိွေတာ့” ဟူ၍ ျဖစ္သည္။ ေရာင္းခ်ရမည့္ အျမင့္ဆံုးေစ်းႏႈန္းကို သတ္မွတ္ထားျခင္းေၾကာင့္ ပစၥည္းျပတ္လပ္သြားသည့္အခါ ေမွာင္ခိုေစ်းကြက္မ်ား ေပၚလာၿပီး ေမွာင္ခိုေစ်းကြက္၌ ယင္းကုန္ပစၥည္း၏ ေစ်းႏႈန္းသည္ ယခင္ ထိန္းခ်ဳပ္မထားမီက ေစ်းႏႈန္းထက္ပင္ ေက်ာ္လြန္သြားမည္ဟု ဆိုသည္။ ၎အျပင္ ထိန္းခ်ဳပ္ထားမႈကို ျပန္ဖြင့္ေပးလိုက္ခ်ိန္၌ ေစ်းႏႈန္းမ်ား ခ်က္ခ်င္းခုန္တက္သြားမည္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ယင္းသည္ စီးပြားေရးစနစ္ကို ယာယီလႈပ္ခါေစႏိုင္သည္ ဟုဆိုသည္။
ေစ်းႏႈန္းထိန္းခ်ဳပ္မႈသည္ ကုန္ပစၥည္း ျပတ္လပ္မႈကို ျဖစ္ေပၚေစေၾကာင္း ထင္ရွားသည့္ ဥပမာတစ္ရပ္မွာ ၁၉၇၃ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာ ၁၉ ရက္မွ ၁၉၇၄ ခုႏွစ္ မတ္ ၁၇ ရက္ အတြင္း အာရပ္မွ ေရနံတင္သြင္းမႈကို ပိတ္ပင္ထားစဥ္ ကာလက ျဖစ္ရပ္ျဖစ္သည္။ အေမရိကန္ရိွ ဓာတ္ဆီဆိုင္မ်ားတြင္ ကားမ်ားႏွင့္ ကုန္တင္ကားမ်ား ရွည္လ်ားစြာ တန္းစီခဲ့ရၿပီး ေလာင္စာျပတ္လပ္သြားေသာေၾကာင့္ အခ်ဳိ႕ဆိုင္မ်ားဆိုလွ်င္ ပိတ္ပင္ပိတ္လိုက္ရသည္။ ယင္းအခ်ိန္၌ အေမရိကန္အစိုးရက ဓာတ္ဆီေစ်းႏႈန္းကို သတ္မွတ္ထိန္းခ်ဳပ္ခဲ့ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။
၁၉၇၆ ခုႏွစ္ စီးပြားေရး ႏိုဘယ္ဆုရွင္ မီလ္တန္ဖရက္ဒ္မန္က “ကြၽန္ေတာ္တို႔ စီးပြားေရး ပညာရွင္ေတြက အမ်ားႀကီးမသိပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ ကုန္ပစၥည္းတစ္ခု ျပတ္လပ္ေအာင္ ဘယ္လိုဖန္တီးရမလဲဆိုတာ သိပါတယ္။ ဥပမာအေနနဲ႔ ခရမ္းခ်ဥ္သီး ျပတ္လပ္ေစခ်င္တယ္ဆုိရင္ ေစ်းေရာင္းသူေတြကို ခရမ္းခ်ဥ္သီး တစ္ေပါင္ကို ႏွစ္ဆင့္ထက္ပိုၿပီး မေရာင္းရဘူးလို႔ ဥပေဒထုတ္လိုက္႐ံုပဲ။ ခ်က္ခ်င္းခရမ္းခ်ဥ္သီး ျပတ္လပ္သြားပါလိမ့္မယ္။ ေရနံတို႔ ဓာတ္ဆီတို႔ဆိုတာလည္း ဒီသေဘာပါပဲ” ဟုေျပာၾကားခဲ့ဖူးသည္။
ကုန္ေစ်းႏႈန္း ျမင့္တက္ရျခင္း၌ အေျခခံ အေၾကာင္းတရား သံုးရပ္ရိွသည္။ ယင္းတို႔မွာ ၀ယ္လိုအားတက္လာျခင္း၊ ေရာင္းလိုအား က်ဆင္းျခင္းႏွင့္ ေငြေၾကး ေဖာင္းပြျခင္း တို႔ျဖစ္သည္။ ကုန္ေစ်းႏႈန္း ျမင့္တက္ျခင္းသည္ မညီမွ်မႈမ်ားႏွင့္ ဆင္းရဲမြဲေတမႈမ်ားကို ပိုမိုဆိုးရြားေစေသာေၾကာင့္ အစိုးရတစ္ရပ္ အေနျဖင့္ မ်က္ကြယ္ မျပဳသင့္ေသာ ျပႆနာတစ္ရပ္ ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္လည္း ေစ်းႏႈန္းထိန္းခ်ဳပ္ျခင္း နည္းလမ္းျဖင့္ ကုန္ေစ်းႏႈန္း က်ဆင္းေအာင္ ျပဳလုပ္ရန္ မျဖစ္ႏုိင္ဘဲ အျခားနည္းလမ္းမ်ား ရွာေဖြၾကရန္ လိုအပ္ပါေၾကာင္း The Daily Eleven သတင္းစာက ေရးသားအပ္ပါသည္။

No comments:

Post a Comment