Tuesday, November 22, 2016

မ႑ိဳင္ႏွစ္ခု ေရွ႕ခရီး ဘယ္လိုဆက္မလဲ

၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲအလြန္ လႊတ္ေတာ္သက္တမ္း တစ္ႏွစ္ျပည့္ခဲ့ပါၿပီ။ ဒီအခ်ိန္မွာပဲ ဥပေဒျပဳေရးမ႑ိဳင္ လႊတ္ေတာ္အခန္းက႑နဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမ႑ိဳင္ အစိုးရအဖြဲ႔တို႔အၾကား ေရွ႕ခရီး ဘယ္လိုဆက္မလဲဆိုတာ ေမးစရာျဖစ္လာပါတယ္။

အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပိုင္း ေျပာင္းလဲမႈ
ေရြးေကာက္ပြဲအၿပီး NLD ပါတီ ဦးေဆာင္တဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႕ အစိုးရတာ၀န္ကို ယူၿပီးခ်ိန္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပိုင္းမွာ သိသာထင္ရွားတဲ့ ေျပာင္းလဲမႈေတြ လုပ္ခဲ့ပါတယ္။ အစိုးရေဟာင္းက ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ ၀န္ႀကီးဌာန ၃၆ ခုကို ၂၁ ခုအထိ ေလွ်ာ့ခ်ၿပီး ျပင္ဆင္ဖြဲ႕စည္းခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာ ႏိုင္ငံေတာ္အတိုင္ပင္ခံ႐ံုး ၀န္ႀကီးဌာနတစ္ခု တိုးခ်ဲ႕လိုက္တာေၾကာင့္ ၀န္ႀကီးဌာန ၂၂ ခု ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ၀န္ႀကီးဌာန ၂၂ ခု ဆိုေပမယ့္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အတိုင္ပင္ခံပုဂၢိဳလ္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က ႏိုင္ငံျခားေရးနဲ႔ သမၼတ႐ံုး၀န္ႀကီး တာ၀န္ယူခဲ့တာေၾကာင့္ ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီး ဦးေရဟာ ၂၁ ဦး ရွိခဲ့ပါတယ္။ ဒုတိယ၀န္ႀကီး ၁၀ ဦး ရွိပါတယ္။ ႏို၀င္ဘာ ၁၉ ရက္မွာ စိုက္ပ်ိဳးေရး ေမြးျမဴေရးႏွင့္ ဆည္ေျမာင္း၀န္ႀကီးဌာန ဒုတိယ၀န္ႀကီး ေဒါက္တာထြန္း၀င္းကို တာ၀န္က ရပ္စဲလိုက္တာေၾကာင့္ ဒုတိယ၀န္ႀကီး ကိုးဦးပဲ က်န္ပါေတာ့တယ္။



ဒါေၾကာင့္ လက္ရွိအစိုးရအဖြဲ႕မွာ ၀န္ႀကီး ၂၁ ဦး၊ ဒုတိယ၀န္ႀကီး ကိုးဦးနဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ဦးေဆာင္ယႏၱရား လည္ပတ္ေနၿပီး ဒီယႏၲရားမွာ အဓိကက်ေနသူေတြဟာ အျမဲတမ္း အတြင္း၀န္ေတြနဲ႔ ညႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ေတြ ျဖစ္ေနပါတယ္။

အျမဲတမ္းအတြင္း၀န္ေတြနဲ႔ ညႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ေတြက အစိုးရေဟာင္းယႏၲရားမွာ အဓိကက်တဲ့ေနရာမွာ လုပ္ေဆာင္ခဲ့သူေတြ ျဖစ္တာေၾကာင့္ သံုးတတ္ရင္ ေဆး၊ မသံုးတတ္ရင္ ေဘးျဖစ္မယ့္ အေျခအေန ရွိေနပါတယ္။

ေဒါက္တာထြန္း၀င္း ဥပမာ

စိုက္ပ်ိဳးေရး ပညာရွင္တစ္ဦးျဖစ္တဲ့ ေဒါက္တာထြန္း၀င္းကို စိုက္ပ်ိဳးေရး၊ ေမြးျမဴေရးႏွင့္ ဆည္ေျမာင္း၀န္ႀကီးဌာန ဒုတိယ၀န္ႀကီး တာ၀န္ေပးခ်ိန္မွာ “လူမွန္၊ ေနရာမွန္” ျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့ ခ်ီးက်ဴးေထာပနာျပဳမႈေတြ ရွိခဲ့ပါတယ္။

ဒါေပမ့ဲ သူ႔ကို တာ၀န္ကရပ္စဲခ်ိန္မွာ အေၾကာင္းျပခ်က္ ႏွစ္ခုထြက္ေပၚခဲ့ပါတယ္။ ပထမတစ္ခုက ညႇိႏိႈင္းေဆာင္ရြက္မႈ အားနည္းျခင္းလို႔ ဆိုပါတယ္။ ဒုတိယတစ္ခုက အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကိစၥေတြမွာ ေခ်ာ့ေမြ႕ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မႈမရွိဘူးလို႔ ဆိုခဲ့ပါတယ္။

ဒီႏွစ္ခ်က္ကို ေဒါက္တာထြန္း၀င္းက ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ထုေခ်မႈရွိခဲ့တယ္လို႔ သိရပါတယ္။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္ေခ်ာေမြ႕ေအာင္ မလုပ္ႏိုင္မႈဆိုတဲ့ ေျပာဆိုမႈမွာ သူနဲ႔အစိုးရေဟာင္း ယႏၲရားမွာ ပါ၀င္ခဲ့သူေတြျဖစ္တဲ့ အျမဲတမ္းအတြင္း၀န္ ေဒါက္တာတင္ထြဋ္၊ စိုက္ပ်ိဳးေရးဦးစီးဌာန ညႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ ေဒါက္တာ ရဲတင့္ထြန္း၊ ဆည္ေျမာင္းႏွင့္ ေရအသံုးခ်မႈ စီမံခန္႔ခြဲေရးဦးစီးဌာန ညႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ ဦးေက်ာ္ျမင့္လိႈင္ တို႔အၾကား အဆင္မေျပတာေတြ ရွိခဲ့တာကိုလည္း ၀န္ခံေျပာဆိုမႈ ရွိခဲ့တယ္လို႔ သိရပါတယ္။

ညိႇႏိႈင္းေဆာင္ရြက္မႈ အားနည္းတယ္ဆိုတဲ့ အပိုင္းမွာလည္း သူ႔ဘက္က လုပ္ေဆာင္ခဲ့တာေတြကို ေဒါက္တာထြန္း၀င္း တင္ျပခဲ့တာေတြ ရွိပါတယ္။

ဥပမာအားျဖင့္ ပုဂၢလိကလုပ္ငန္းရွင္ေတြထံ ငွားရမ္းထားတဲ့ ၀န္ႀကီးဌာနပိုင္ေျမ၊ အေဆာက္အအံုေတြနဲ႔ ဆက္စပ္ၿပီး ငွားရမ္းထားတဲ့ေျမ ၂၅၈၉၆ ဒသမ ၇၈ ဧက၊ အေဆာက္အအံု ၂၇၅၄ ခုကို စာရင္းျပဳစုၿပီး ႏိုင္ငံေတာ္နဲ႔ ၀န္ႀကီးဌာနအတြက္ အက်ိဳးျပဳေစဖို႔ ျပန္လည္သံုးသပ္ အေရးယူေဆာင္ရြက္ဖို႔ တင္ျပခ်က္ကို တာ၀န္ စတင္ထမ္းေဆာင္ခ်ိန္ကတည္းက တင္ျပမႈရွိခဲ့တယ္လို႔ သိရပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒါေတြကို ၀န္ႀကီးဌာနပိုင္းက အေရးယူေဆာင္ရြက္မႈမရွိခဲ့ဘဲ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ႐ံုး အေၾကာင္းၾကားစာရမွ တင္ျပခဲ့တယ္လို႔ ေဒါက္တာထြန္း၀င္းရဲ႕ ေျပာဆိုခ်က္ေတြအရ သိရပါတယ္။

အနီးကပ္ဆံုး ျဖစ္စဥ္အေနနဲ႔ ဆည္ေရကို ယခင္အတိုင္း ေႏြစပါးဧက ႏွစ္သန္းအတြက္သာ မိုးတြင္းမွာ သိုေလွာင္ျခင္းမျပဳေစဘဲ မိုးစပါး ဧက ၁၅ သန္းအတြက္ အခ်ိန္မေရြးေပးႏိုင္ေအာင္ အဆိုျပဳခ်က္၊ ဆည္မ်ားအတြင္း ငါးမ်ိဳးစံု ထည့္သြင္းေမြးျမဴေစၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံမွာရွိတဲ့ အလုပ္လက္မဲ့ ေလးသန္းအတြက္ စုေပါင္းေမြးျမဴစနစ္နဲ႔ အလုပ္အကိုင္၊ ၀င္ေငြဖန္တီးေပးဖို႔ အဆိုျပဳခ်က္၊ ဧရာ၀တီတိုင္း ျမစ္၀ကြၽန္းေပၚေဒသမွာ ေႏြရာသီ ျမစ္ေရတင္ စီမံကိန္းေတြလုပ္ၿပီး မိုးရာသီကာလ သီးႏွံတစ္သီးသာ စိုက္ပ်ိဳးျခင္းထက္ အထြက္ႏႈန္း သံုးဆတိုးေစျခင္း အဆိုျပဳခ်က္ ဒီသံုးခ်က္ကို ေဒါက္တာထြန္း၀င္းက တင္ျပခဲ့တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။

အဲဒီသံုးခ်က္ ပယ္ခ်ခံခဲ့ရာကအစျပဳၿပီး ဒါကိုျပန္လည္ ေစာဒကျပဳ ရာကတစ္ဆင့္ ေနာက္ဆံုးတာ၀န္က ရပ္စဲခံရတဲ့ အေျခအေနအထိ ဆိုက္ေရာက္ခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီျဖစ္စဥ္မွာ စိုက္ပ်ိဳးေရး ပညာရွင္တစ္ဦးရဲ႕ စိတ္အားထက္သန္မႈနဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၲရားပိုင္းက အယူအဆမတူေတြအၾကား ထိပ္တိုက္တိုးမႈရွိခဲ့တာကို သက္ေသျပေနၿပီး ပညာရွင္တစ္ဦး အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပိုင္းက ဖယ္ထုတ္ခံလိုက္ရတာပဲ ႏိုင္ငံအတြက္ နစ္နာမႈ ျဖစ္ေစခဲ့ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ NLD ပါတီ ဗဟိုအလုပ္အမႈေဆာင္၊ ဗဟိုအတြင္းေရးမွဴးအဖြဲ႕၀င္ ဦး၀င္းထိန္က (ေဒါက္တာထြန္း၀င္း၏ ေျပာဆိုခ်က္မ်ားအရ) တစ္စိတ္တစ္ပိုင္းအားျဖင့္ ပါ၀င္ပတ္သက္ေနတာကလည္း အျငင္းပြားစရာ ျဖစ္ေစခဲ့ပါတယ္။

ဘယ္လိုအေျခအေန ၾကံဳေနသလဲ

ေဒါက္တာထြန္း၀င္း ကိစၥဟာ အမ်ားေ၀ဖန္စရာ ျဖစ္ခဲ့ေပမယ့္ က်န္တဲ့ဌာနတြင္းမွာ သူ႔လိုအေျခအေန ရင္ဆိုင္ေနရသူ ဘယ္ေလာက္ရွိေနသလဲဆိုတာ စဥ္းစားရမယ့္ ကိစၥျဖစ္ပါတယ္။

လက္ရွိအစိုးရ ခန္႔အပ္ထားတဲ့ ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီးေတြထဲမွာ အေျခအေနအခ်ိန္အခါအရ ေျပာသင့္ေျပာထိုက္၊ လုပ္သင့္လုပ္ထိုက္တာေတြ လုပ္ေနတယ္လို႔ ျပည္သူအမ်ားက ထင္ေၾကးေပးခံထားရတဲ့ ၀န္ႀကီး သံုးဦး ရွိပါတယ္။

ပထမတစ္ဦးက ပို႔ေဆာင္ေရးႏွင့္ ဆက္သြယ္ေရး ၀န္ႀကီးဌာန ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီး ဦးသန္႔စင္ေမာင္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒုတိယတစ္ဦးက က်န္းမာေရးႏွင့္ အားကစား၀န္ႀကီးဌာန ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီး ေဒါက္တာျမင့္ေထြး ျဖစ္ၿပီး တတိယတစ္ဦးက လူမႈ၀န္ထမ္း ကယ္ဆယ္ေရးႏွင့္ ျပန္လည္ေနရာခ်ထားေရး ၀န္ႀကီးဌာန ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီး ေဒါက္တာ၀င္းျမတ္ေအး ျဖစ္ပါတယ္။

သူတို႔သံုးဦးဟာ အခုခ်ိန္အထိ ေအာင္မွတ္အထက္မွာ ရွိေနဆဲျဖစ္ၿပီး လႊတ္ေတာ္ကို လာေရာက္ေျဖဆိုတဲ့ သူတို႔ရဲ႕ ေျဖၾကားခ်က္ေတြဟာလည္း ျပည္သူေတြၾကားမွာ ေက်နပ္စရာ ျဖစ္ေစခဲ့ပါတယ္။

ဥပမာအားျဖင့္ သီျခားအတည္ျပဳႏုိင္ျခင္း မရိွခဲ့ေပမယ့္ ရန္ကုန္ေဆး႐ံုႀကီးအနီး က်န္းမာေရး၀န္ႀကီးဌာန ပိုင္ေျမ၊ ႏိုင္ငံပိုင္ေျမေပၚမွာ တည္ေဆာက္မယ့္ Parkway ေဆး႐ံုစီမံကိန္း ရပ္ဆိုင္းတဲ့ကိစၥမွာ က်န္းမာေရးႏွင့္ အားကစား၀န္ႀကီးဌာန ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီး ေဒါက္တာျမင့္ေထြးက (ေအာက္ကတင္ျပလာတာေတြကို မစဥ္းစားဘဲ) သူတစ္ဦးတည္းရဲ႕ ဆင္ျခင္ဆံုးျဖတ္မႈနဲ႔ စီမံကိန္းကို ရပ္ဆိုင္းခဲ့တယ္လို႔ သတင္းထြက္ေပၚမႈေတြ ရိွခဲ့ပါတယ္။

ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ ေဒါက္တာျမင့္ေထြးလိုမ်ိဳး လုပ္ေဆာင္မႈနဲ႔ ဆံုးျဖတ္မႈမ်ိဳးဟာ အတုယူစရာျဖစ္ျပီး စံနမူနာျပ တစ္ခုလည္း ျဖစ္ပါတယ္။

အျခား ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီးေတြ အေနနဲ႔လည္း သူတို႔လို လုပ္ကိုင္ေျပာဆိုခ်င္စိတ္ရွိမွာကို သံသယျဖစ္စရာ မရွိပါဘူး။ ဒါေပမ့ဲ သူတို႔ေတြ ဘယ္လိုအခက္အခဲမ်ိဳးနဲ႔ ရင္ဆိုင္ေနရသလဲဆိုတာ သူတို႔ကိုယ္တိုင္ တရား၀င္ထုတ္ေျပာမွပဲ ျပည္သူေတြသိႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ထုတ္မေျပာႏိုင္ရင္ ျပည္သူေတြအၾကား အထင္လြဲမႈေတြ ရွိလာႏိုင္ပါတယ္။ ဒီအတြက္ ဥပမာတစ္ခုက စီးပြားေရးႏွင့္ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရး ၀န္ႀကီးဌာန ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီး ေဒါက္တာသန္းျမင့္ ျဖစ္ပါတယ္။

ေဒါက္တာသန္းျမင့္ ဥပမာ

ၿပီးခဲ့တဲ့ ႏို၀င္ဘာ ၁၆ ရက္က က်င္းပခဲ့တဲ့ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ဒုတိယအႀကိမ္ တတိယပံုမွန္ အစည္းအေ၀းမွာ ပန္းေတာင္းမဲဆႏၵနယ္က လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ေဒၚခင္ႏွင္းသစ္ရဲ႕ ေမးျမန္းမႈကို စီးပြားေရးႏွင့္ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရး ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီး ေဒါက္တာသန္းျမင့္က လံုေလာက္တဲ့ေျဖဆိုမႈ မေပးႏိုင္ခဲ့ပါဘူး။

“အရပ္ရပ္ကုန္ေစ်းႏႈန္း တရိပ္ရိပ္တက္ေနမႈအား ထိန္းခ်ဳပ္မည့္အစီအစဥ္ ရွိ၊ မရွိ” အေပၚ ေဒၚခင္ႏွင္းသစ္က ေမးျမန္းတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါကို ေဒါက္တာသန္းျမင့္က ျပန္ေျဖတဲ့အခါ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈ အေျခအေန၊ ကုန္ေစ်းႏႈန္းျမင့္လာတဲ့ ကိန္းဂဏန္း ေဖာ္ျပခ်က္ဒါေတြကိုပဲ အေသးစိတ္ေျပာဆိုခဲ့ၿပီး ထိန္းခ်ဳပ္မယ့္ အစီအစဥ္ကို မေျဖႏိုင္ခဲ့ပါဘူး။ ဒီအတြက္လည္း ေမးျမန္းတဲ့ေမးခြန္းကို ထိထိေရာက္ေရာက္ ေျဖဆိုဖို႔ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒ ဦး၀င္းျမင့္က သတိေပးခဲ့ရပါတယ္။

“ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီးအေနနဲ႔ ပန္းေတာင္း မဲဆႏၵနယ္မွ ေဒၚခင္ႏွင္းသစ္ ေမးတဲ့ေမးခြန္းကို ထိထိေရာက္ေရာက္ေလး ေျဖေစခ်င္ပါတယ္။ ဒီျပင္ဟာမဟုတ္ပါဘူး။ ေမးတဲ့ေမးခြန္းက အရပ္ရပ္ကုန္ေစ်းႏႈန္း တရိပ္ရိပ္တက္ေနမႈအား ထိန္းခ်ဳပ္မည့္ အစီအစဥ္ ရွိ၊ မရွိကို ေမးတာပါ။ အခုဒီမွာက ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈ အေျခအေနေတြ ရွင္းလင္းတင္ျပတယ္။ ျပည့္စံုမႈရွိပါတယ္။ ကိုယ္စားလွယ္ အားလံုးလည္း ဗဟုသုတရပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခါ ကုန္ေစ်းႏႈန္း တက္လာတဲ့ အေၾကာင္းရင္းေတြလည္း အက်ယ္တ၀င့္ ေျပာသြားပါတယ္။ ၿပီးတဲ့အခါက်ေတာ့ ကုန္ေစ်းႏႈန္း ျမင့္မားလာတဲ့ ႏႈန္းထားေတြကိုလည္း အေသးစိတ္ေျပာသြားပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ကိုယ္စားလွယ္ေတြ ဗဟုသုတရပါတယ္။ သို႔ေသာ္ ကြၽန္ေတာ္တို႔က သတ္မွတ္ခ်ိန္နဲ႔  ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီးဌာနက ေျဖရတဲ့အခါ ျဖစ္တာက်ေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔အခု ငါးမိနစ္ ႏွစ္ႀကိမ္တိုးၿပီးေတာ့ ဆယ္မိနစ္အထိ ေပးထားပါတယ္။ ေမးတဲ့ေမးခြန္းက ထိန္းခ်ဳပ္မည့္ အစီအစဥ္ ေမးတာပါ။ ဒီတက္တဲ့ အေၾကာင္းရင္း၊ တက္တဲ့ ႏႈန္းထားေတြ၊ ေငြေၾကးေဖာင္းပြတဲ့ အေျခအေနေတြ အဲဒီဟာေတြကို အက်ယ္တ၀င့္ အေသးစိတ္ေျပာမယ့္အစား ကုန္ေစ်းႏႈန္းတက္တဲ့ အေျခအေနကို ထိန္းခ်ဳပ္မယ့္ အစီအစဥ္ေမးတာပါ။ အဲဒီလို တိုတိုနဲ႔လိုရင္းကို သတ္မွတ္ခ်ိန္အတြင္းမွာ ၿပီးေစခ်င္ပါတယ္” လို႔ ဦး၀င္းျမင့္က သတိေပးခဲ့တာပါ။

ဒီလိုသတိေပးၿပီးလို႔ ျပန္ေျဖခ်ိန္မွာလည္း တိတိက်က် ေျဖၾကားမႈမရွိတဲ့အတြက္ ေဒၚခင္ႏွင္းသစ္က ထပ္ဆင့္ေမးျမန္းခဲ့ပါတယ္။

ဒီတစ္ႀကိမ္မွာေတာ့ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒ ဦး၀င္းျမင့္ရဲ႕ ၾကား၀င္ေျပာဆိုမႈနဲ႔အတူ ေျဖဆိုဖို႔အဆင္သင့္ မျဖစ္ေသးတာေၾကာင့္ ေနာက္မွေျဖဆိုခြင့္ျပဳဖို႔ ေဒါက္တာသန္းျမင့္ ေမတၱာရပ္ခံခဲ့ပါတယ္။

အစိုးရပိုင္းက ကုန္ေစ်းႏႈန္းထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္မႈ ရွိ၊ မရွိအေပၚ ေဒၚခင္ႏွင္းသစ္ရဲ႕ ေမးခြန္းကနည္းနာအရ လြဲေခ်ာ္မႈ ရွိေကာင္းရွိႏိုင္ေပမယ့္ ကုန္ေစ်းႏႈန္း တက္ေနတာကို လွိမ့္ခံေနရတဲ့ ျပည္သူေတြအတြက္ အစိုးရက ဘာလုပ္ေပးမလဲဆိုတာ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ ျဖစ္ေစခဲ့ပါတယ္။ လုပ္ေပးႏိုင္တဲ့ အစီအစဥ္နဲ႔ အေၾကာင္းျပေျဖၾကားမႈ မေရရာတဲ့အခါ ေမးတဲ့ေမးခြန္းထက္ ေျဖဆိုမႈအေပၚ စိတ္ပ်က္မႈ ျဖစ္ေစခဲ့ပါတယ္။

ေဒါက္တာသန္းျမင့္ရဲ႕ ေျဖဆိုမႈကို ၾကည့္ရင္လည္း ႀကိဳတင္ေရးသားထားတဲ့ စာရြက္ကို ၾကည့္ၿပီးေျဖဆိုတာ ျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ စာမွာပါ၀င္တဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြဟာ သူကိုယ္တိုင္ ေရးသားထားသလား၊ သူ႔ရဲ႕ေအာက္မွာ လုပ္ေဆာင္ေနသူေတြက တင္ျပထားတာလားဆိုတာ မသဲကြဲမႈ ျဖစ္ေစပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ အေတြ႕အၾကံဳမ်ားစြာ ရွိထားၿပီးျဖစ္တဲ့ ေဒါက္တာသန္းျမင့္အဖို႔ ေဒၚခင္ႏွင္းသစ္ရဲ႕ ေမးခြန္းကို လက္တန္းေျဖဆိုမယ္ဆိုရင္လည္း ေျဖႏိုင္တဲ့အရည္အခ်င္း သူ႔မွာရွိပါတယ္။

ဘယ္လိုေ၀ဖန္ၾကသလဲ

ေဒါက္တာသန္းျမင့္ရဲ႕ ေျဖဆိုမႈအေပၚ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြကိုယ္တိုင္ ေ၀ဖန္ေျပာဆိုမႈေတြ ရွိခဲ့ပါတယ္။ ဒါကလည္း အရင္အစိုးရ၊ အရင္လႊတ္ေတာ္သက္တမ္းမွာ ၾကံဳေတြ႕ခဲ့ရျပီးျဖစ္လို႔ ေ၀ဖန္ခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ လႊတ္ေတာ္အေမးနဲ႔ ၀န္ၾကီးဌာနအေျဖ ကြဲလြဲမႈေတြဟာ ဒီအခ်ိန္မွာ မရွိသင့္ေတာ့ပါဘူး။

“၀န္ၾကီးဌာနေတြကို လႊတ္ေတာ္မွာ လာေျဖဖို႔ ဖိတ္လိုက္တဲ့အခါ လာေျဖၾကတယ္။ လာေျဖတဲ့အခါ ၀န္ၾကီးဌာနအမ်ားစုက ေအာက္ကဌာနဆိုင္ရာေတြက ေရးေပးလိုက္တာေတြကို လာဖတ္တာမ်ားတယ္။ အဲဒီလို လာဖတ္တာမ်ားတဲ့အတြက္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြက ေနာက္ဆက္တြဲ ေမးခြန္းေတြေမးတဲ့အခါ အဲဒီ၀န္ၾကီးေတြ ျပန္ေျဖရတာ ေတာ္ေတာ္အခက္အခဲ ေတြ႕တာကို အရင္လႊတ္ေတာ္တုန္းကလည္း ၾကံဳခဲ့ရတယ္။ အခုလည္းၾကံဳေနရတယ္” လို႔ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ဦးဘရွိန္က ဆိုပါတယ္။

“လႊတ္ေတာ္ကို လာေျဖတဲ့၀န္ႀကီးက ကိုယ္ေရးတဲ့စာကို လႊတ္ေတာ္မွာ လာေျဖတာမွမဟုတ္ဘဲ။ လႊတ္ေတာ္က ေမးခြန္းေမးလိုက္ရင္ ေမးခြန္းမွာ ၀န္ႀကီးဌာနတစ္ခုမက ႏွစ္ခုသံုးခုမက ဆက္စပ္ဌာနေတြလည္း ပါလာတယ္။ အဲဒီေမးခြန္းေတြကို အဲဒီဌာနေတြက ေျဖလိုက္တယ္။ ေျဖလိုက္တဲ့ဟာကို စုေပါင္းၿပီးေတာ့လာေျဖမယ့္ ၀န္ႀကီးဌာနက ေရးလိုက္တယ္။ ၀န္ႀကီးေရးတာမဟုတ္ဘူး။ ဌာနမွာ ညႊန္ခ်ဳပ္ေလာက္ရွိမွာေပါ့။ ျပည္နယ္မွာဆိုရင္လည္း ျပည္နယ္မွဴးေလာက္ ရွိမွာေပါ့။ အဲဒီလူေတြက ေရးတယ္။ ေရးတဲ့ဟာကို ၀န္ႀကီးကလာဖတ္တာပဲ။ လာဖတ္တဲ့အခါ ေအာက္ေျခမွာ တကယ္ျဖစ္ေနတဲ့ အျဖစ္အပ်က္ေတြနဲ႔ တလြဲေတြအမ်ားႀကီးပဲ” လို႔ ဦးဘရွိန္က ဆက္ေျပာခဲ့ပါတယ္။

ဒါေပမဲ့ စြမ္းေဆာင္ရည္ရွိတဲ့ ၀န္ႀကီးတစ္ဦးအေနနဲ႔ဆိုရင္ ဒီိလိုမ်ိဳးလုပ္ေဆာင္မွာ မဟုတ္ဘူးလို႔ ေရြးေကာက္ပြဲ ေလ့လာေစာင့္ၾကည့္ေရး ေဆာင္ရြက္ခဲ့သူ ကိုမင္းသူဇင္က ေျပာခဲ့သလို ဘာမွမေျပာင္းလဲ ေအာက္ေျခကတင္ျပတဲ့အတိုင္း ဆက္လုပ္ေနမယ္ဆိုရင္ လႊတ္ေတာ္လည္း သိကၡာက်သလို၊ ေျဖဆိုသူ၀န္ႀကီးရဲ႕ ဂုဏ္သိကၡာလည္း ထိခိုက္မယ္လို႔ ႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသားေဟာင္းမ်ားအဖြဲ႕က ဦးထြန္းၾကည္က ေျပာခဲ့ပါတယ္။

“(လႊတ္ေတာ္က) ေမးခြန္းတစ္ခု ေမးတယ္ဆိုတာ အဲဒီေမးခြန္းကို သူတို႔အနည္းဆံုး တစ္လေလာက္ေတာ့ အခ်ိန္ရတယ္ဗ်။ တစ္လေလာက္ အခ်ိန္ရရင္ အဲဒီအပိုင္းကိုေတာ့ ဆင္းႏိုင္မွာမဟုတ္ဘူး။ ဆင္းႏိုင္မွာ မဟုတ္ဘူးဆိုရင္ သက္ဆိုင္ရာေပါ့ေလ။ ညႊန္မွဴးတို႔ဘာတို႔ေပါ့။ ေအာက္ေျခကလူေတြက အဲဒါနဲ႔ ပတ္သက္ျပီး ေျဖရွင္းခ်က္ေပးလိမ့္မယ္။ ေျဖရွင္းခ်က္ေပးတာကို ယူလာလိမ့္မယ္။ ယူတယ္ဆိုတာက အခ်က္အလက္ေတြပဲ ယူလာလိမ့္မယ္။ ဒါေပမဲ့ တခ်ိဳ႕ေမးခြန္းေတြက ေပၚလစီပိုင္းဆိုင္ရာ ကိုယ္ကတာ၀န္ယူၿပီး ေျပာရမယ့္အပိုင္းေတြ ရွိတယ္။ အဲဒီေတာ့ ေပၚလစီပိုင္းဆိုင္ရာေတြ မပါဘူး။ သူတို႔လုပ္ၿပီးၿပီ၊ လုပ္မယ္၊ မလုပ္ႏိုင္ဘူး။ ဒါပဲ။ အဲဒီေတာ့ သူတို႔အရင္က လုပ္ခဲ့တဲ့ဟာေတြ လုပ္ခဲ့တဲ့ဟာေတြဆိုတာ ဦးသိန္းစိန္လက္ထက္က လုပ္ခဲ့တာေတြလည္း အဲဒါေတြ ျပန္ေျပာင္းေျပာတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔က အဲဒီလို မျဖစ္ေစခ်င္ဘူး။ တခ်ဳိ႕၀န္ႀကီးေတြက ေပးထားတဲ့ဟာ တကယ္ဆိုရင္ ရွည္ရွည္ေမ်ာေမ်ာႀကီး ျဖစ္ေနတယ္ဆိုရင္ ျဖတ္ေတာက္ၿပီးေတာ့ တိုတုိနဲ႔လိုရင္း ထိမိေအာင္ေျဖရမယ္။ အဲဒါမ်ိဳးမဟုတ္ဘဲနဲ႔ ေပးလိုက္တဲ့အတိုင္း ေအာက္က ေရးေပးလိုက္တဲ့အတိုင္း ၏သည္မလြဲ ေျဖေနၾကတာ ျမင္ေနရတယ္။ ဒါ၀န္ႀကီးတစ္ဦးရဲ႕ အရည္အခ်င္းမဟုတ္ဘူး။ သူကသူကိုယ္တိုင္ သိထားတဲ့ အခ်က္အလက္ေတြနဲ႔ ေအာက္ေျခက တင္ထားတာေတြနဲ႔ အခ်က္အလက္ေတြနဲ႔ စုေပါင္းျပီးမွ အေျဖကို ခ်ေပးရမွာ။ အဲဒါမ်ိဳးခ်ေပးႏိုင္တာ တခ်ိဳ႕ပဲရွိတယ္။ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကေတာ့ စိတ္ပ်က္ဖို႔ေကာင္းတယ္” လို႔ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ဦးဦးလွေစာကလည္း ေ၀ဖန္ခဲ့ပါတယ္။

ထိန္းေက်ာင္းျခင္း

လက္ရွိအေျခအေနေတြနဲ႔႔ ပတ္သက္ၿပီး ၀န္ႀကီးဌာန၊ ၀န္ႀကီးဌာနေတြရဲ႕ စြမ္းေဆာင္ရည္ျပည့္ေစဖို႔၊ ေအာက္ေျခက အဟန္႔အတားေတြကို ေက်ာ္လႊားႏိုင္ဖို႔ဆိုရင္ လႊတ္ေတာ္ရဲ႕ ထိန္းေက်ာင္းမႈက အေရးပါလာပါတယ္။ မ႑ိဳင္ႏွစ္ခုစလံုးက ျပည္သူ႔အတြက္ဆိုတာကို ဦးတည္ၿပီး ၀န္ႀကီးဌာနေတြမွာ စီမံခန္႔ခြဲမႈ အမွားအယြင္းေတြရွိမယ္ဆိုရင္ လႊတ္ေတာ္က ေထာက္ျပေဖာ္ထုတ္ဖို႔ တာ၀န္ရွိသလို ၀န္ႀကီးဌာန၊ ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီးေတြ အပိုင္းကလည္း လႊတ္ေတာ္က ေမးျမန္းတာေတြကို တိတိက်က်၊ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ေျဖဆိုဖို႔ တာ၀န္ရွိေနပါတယ္။

ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ေဒါက္တာေမာင္သင္းကေတာ့ လက္ရွိျဖစ္ေနတဲ့ အေျခအေနေတြအေပၚ အားနည္းခ်က္၊ အားသာခ်က္ေတြကို ေထာက္ျပၿပီး အရင္အစိုးရထက္ပိုျဖစ္သင့္တဲ့ အေျခအေနကို ေျပာခဲ့ပါတယ္။

“တခ်ိဳ႕ဟာေတြက သူတို႔ျပတဲ့ ဓာတ္ပံုေတြက ဘာျဖစ္လဲဆိုရင္ ဒီကေမးခြန္းေမးၿပီးေတာ့ လႈပ္ရွားတဲ့ ဥစၥာမ်ိဳးေလးေတြရွိတယ္။ ဆိုလိုတာက တိတိက်က် ပီပီျပင္ျပင္နဲ႔ သူတို႔လုပ္တာမရွိဘူး။ အဲဒီလိုပံုစံမ်ိဳးေလးေတြေပါ့။ အဲလိုဟာမ်ိဳးေတြက် ေက်နပ္စရာမရွိဘူး။ တခ်ိဳ႕ဟာေတြက်ေတာ့ သူတို႔လက္ေတြ႕ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနတဲ့ လုပ္ငန္းေတြေတာ့ ရွိတာေပါ့။ ေက်းရြာမီးလင္းေရးတို႔ ဘာတို႔၊ တခ်ိဳ႕လုပ္ငန္းေတြမွာ တကယ့္ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ေနတာရွိတယ္။ ရာသီဥတု ဆိုးရြားတဲ့ဒဏ္ေၾကာင့္ ဘာေတြရွိပါသလဲ ေမးတဲ့အခါမွာ သူတို႔လက္ေတြ႕ ေဆာင္ရြက္ေနတာရွိတယ္။ ဒါေတြက် အားရစရာပါ။ အခုခ်ိန္မွာေတာ့ အားနည္းမႈရွိတယ္လို႔ ျမင္ပါတယ္။ တကယ္တမ္းက်ေတာ့ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြရဲ႕ အလုပ္က ဥပေဒျပဳေရး ေဒသဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအျပင္ကို တည္ရွိေနတဲ့ အစိုးရကို check and balance လုပ္ရမွာေပါ့။ သူအရွိန္အဟုန္နည္းရင္ တြန္းမယ္။ တိမ္းေစာင္းေနရင္ တည့္မယ္။ လက္ရွိအေျခအေနမွာ လႊတ္ေတာ္ရဲ႕ ထိန္းေက်ာင္းမႈကို အားမရဘူး။ ေျပာခ်င္တာက လႊတ္ေတာ္အေနနဲ႔ ထိန္းေက်ာင္းမႈကို ဒီထက္ပိုျပီး အရွိန္အဟုန္ျမင့္ လုပ္ရမယ္။ ထို႔အတူပဲ အစိုးရတစ္ရပ္အေနနဲ႔ ဘာျဖစ္လဲဆိုရင္ သူက change ဆိုေတာ့ ျပည္သူလူထုရဲ႕ ႏိုင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳးမႈအတြက္ကို တကယ္တမ္းက်ေတာ့ သူမ်ားထက္သာတဲ့ speed နဲ႔သြားရမယ္။ အရင္ငါးႏွစ္ အစိုးရထက္ speed ပိုျမန္ရမွာေပါ့။ အဲဒီလိုပံုစံမ်ိဳးနဲ႔ သြားရမွာေပါ့။ လက္ရွိအေျခအေနမွာေတာ့ အဲဒီအေျခအေနကို မေရာက္ႏိုင္ေသးဘူး” လို႔ ေဒါက္တာေမာင္သင္းက ေျပာခဲ့ပါတယ္။
Writer:
ဆန္းမိုးထြန္း

No comments:

Post a Comment