Wednesday, November 30, 2016

ေမာင္ေတာနယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရး ရပ္ေန

ကုန္သြယ္ေရးတြင္ မလိုလားအပ္သည့္ အႏၲရာယ္မ်ား မျဖစ္ပြားေစေရးအတြက္ ေမာင္ေတာ ၿမိဳ႕နယ္မွ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး ဂိတ္ကို နိုဝင္ဘာလ ၃ ရက္ေန႔ကထဲက ပိတ္သိမ္းထားခဲ့ၿပီ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ေမာင္ေတာၿမိဳ႕နယ္ စီးပြားေရးႏွင့္ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရးဝန္ႀကီးဌာနမွ ဦးစီးမွူး ဦးေက်ာ္ခင္ျမင့္က ေျပာသည္။ “နယ္ေျမမတည္ၿငိမ္တဲ့အခါ သူ႔အလိုလိုပိတ္သြားတဲ့သေဘာပါ” ဟု သူက ကုန္သြယ္ေရး ဂိတ္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေျပာသည္။ အာဏာပိုင္မ်ားက တရားဝင္ ေက်ညာခ်က္ထုတ္ျပန္ျခင္း မရွိေသာ္လည္း ေဒသတြင္းတြင္ ပိုမိုတည္ၿငိမ္လာသည့္ အခ်ိန္ အထိ ကုန္သေဘၤာမ်ား ထြက္ခြာျခင္း မျပဳရန္ ႏွုတ္အားျဖင့္ သတိေပးတားျမစ္ထားျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ေမာင္ေတာ နယ္စပ္ ကုန္သည္ႀကီးမ်ားအသင္း ဥကၠဌ ဦးေအာင္ျမင့္သိန္းက ဧရာဝတီ သို႔ နိုဝင္ဘာလ ၂၅ ရက္ေန႔တြင္ ေျပာသည္။



သို႔ေသာ္လည္း နတ္ျမစ္တဘက္ရွိ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္အစိုးရက ၎၏ နယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရးဂိတ္ကို ပိတ္မထားျခင္းမရွိပါ။ ထို႔ေၾကာင့္ ကုန္သည္မ်ား၏ လုံျခဳံေရးအာမခံခ်က္ မေပးနိုင္ေၾကာင္း ျမန္မာအစိုးရ အာဏာပိုင္မ်ားက ေျပာသည့္ တိုင္ေအာင္ ကုန္သည္မ်ားက ၎တို႔၏ ကုန္ပစၥည္းမ်ားကို ဆက္လက္ေရာင္းခ်ရန္ႀကိဳးပန္းေနၾကသည္။

ေမာင္ေတာ ဆိပ္ကမ္းႏွင့္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ နိုင္ငံ Teknaf ခရိုင္က ၇ မိုင္ခန႔္ကြာေဝးၿပီး ပုံမွန္အားျဖင့္ ကုန္သေဘၤာမ်ား တ ဘက္ကမ္းသို႔ေရာက္ရန္ ၂ နာရီဝန္းက်င္သာၾကာသည္။

အျခားတဖက္တြင္ ေမာင္ေတာကုန္သည္အမ်ားအျပားက ၎တို႔၏ ကုန္ပစၥည္းမ်ားကို ရခိုင္ျပည္နယ္၏ ၿမိဳ႕ေတာ္ စစ္ေတြ သို႔တဆင့္ျပန္လည္သယ္ယူၿပီး ဘဂၤလားေဒ့ရွ္နိုင္ငံ Teknaf သို႔ ေရေၾကာင္းျဖင့္ တင္ပို႔ၾကသည္။

ယင္းသို႔ တဆင့္တင္ပို႔ရသည့္ အတြက္ ကုန္သည္မ်ားမွာ အေထြေထြကုန္က်စားရိတ္မ်ား ရွိလာသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ငါး၊ ပုဇြန္ ႏွင့္ ပင္လယ္စာကဲ့သို႔ ေသာ အဓိက ပို႔ကုန္အခ်ိဳ႕မွာ ၾကာရွည္သိမ္းဆည္းထားပါက ပ်က္စီးဆုံးရွုံးနိုင္ေသာေၾကာင့္ ယင္းသို႔တင္ပို႔ၾကျခင္းျဖစ္သည္။

ဘဂၤလားေဒ့ရွ္နိုင္ငံတြင္ ဝယ္လိုအား အမ်ားဆုံးတခုျဖစ္သည့္ ျမန္မာနိုင္ငံ၏ ထြက္ကုန္မွာ ဝါး မ်ားျဖစ္သည္။ ဘဂၤလား ေဒ့္ရွ္ဖက္ျခမ္းတြင္ ယင္းဝါးမ်ားကို ၿခံစည္းရိုးမ်ား ႏွင့္ အိမ္မိုးရာတို႔တြင္ အသုံးျပဳၾကသည္။ မ်ားျပားလွသည့္ ဝါးတို႔ကို စက္တပ္ေလွငယ္မ်ားျဖင့္ သယ္ေဆာင္နိုင္ျခင္းမရွိပါ (ကုန္က်စရိတ္ႏွင့္တြက္ေျခမကိုက္၍ျဖစ္သည္)။ ပုံ မွန္အားျဖင့္ ကုန္သည္မ်ား က ဝါး အလုံးေရ ၅၀၀၀၀ ခန႔္ကို ေဖာင္ဖြဲ႕ၿပီး အလုပ္သမား ၅ ဦး ဝါးေဖာင္ေပၚတြင္ လိုက္ပါရသည္။ တဖက္ကမ္းသို႔ ေရာက္ရန္ စက္ေလွျဖင့္ ၂ ရက္ခန႔္ တြန္းပို႔ ရသည္။ ဝါးတေဖာင္လၽွင္ ျမန္မာက်ပ္ေငြ ၁၂ သန္းခန႔္ ရရွိသည္ဟု သိရသည္။

ေရႊျမရတနာ ကုမၸဏီမွ မြတ္ဆလင္ ကုန္သည္တဦး ျဖစ္သည့္ ဦးအနိုဝါးက ဘဂၤလားေဒ့ရွ္သို႔ ဝါးမ်ားတင္ပို႔ျခင္း မျပဳမီ ေခတၱမၽွ ေစာင့္ဆိုင္းရန္ သူ႔ကို အာဏာပိုင္မ်ားက လြန္ခဲ့သည့္ ၂ လက ညႊန္ၾကားခဲ့သည္ဟု ေျပာသည္။ သူ႔တြင္ တင္ပို႔ ရန္ ေစာင့္ဆိုင္းေနသည့္ ဝါးေဖာင္ ၈ ခုရွိၿပီး Teknaf သို႔ အျမန္ဆုံး မတင္ပို႔ေပးနိုင္လၽွင္ ေငြေၾကးေျမာက္မ်ားစြာ ဆုံးရွုံးေတာ့မည္ ျဖစ္သည္။

“ဝါးေတြက ပ်က္စီးကုန္ေတာ့မယ္။ တကယ္လို႔ အစိုးရက ခြင့္ျပဳေပးနိုင္မယ္ဆိုရင္ က်ေနာ့္ေဖာင္ေတြကို တင္ပို႔ခ်င္ပါတယ္” ဟု ဦးအနိုဝါးက ေျပာသည္။

ေမာင္ေတာၿမိဳ႕ အနီးရွိေမယုေတာင္တန္းမ်ားေပၚတြင္ ေပါက္ေရာက္သည့္ ဝါးအမ်ားစုကို အဆမတန္ ထုတ္ယူသုံးစြဲ ခဲ့ၿပီး ျဖစ္၍ လတ္တေလာတြင္ ဝါး ပိုမိုရွားပါးလာခဲ့သည္။ ယခုအခါတြင္ ကုန္သည္မ်ားမွာ ရခိုင္ျပည္နယ္ အတြင္းရွိ ေက်ာက္ေတာ္၊ မင္းျပား၊ ေျမာက္ဦး ႏွင့္ အမ္း ေဒသမ်ားမွ ဝါးမ်ားကို မွီခို အားထားေနရသည္။ နယ္စပ္ကုန္သည္မ်ားက ဝါးမ်ားကို ဘူးသီးေတာင္ၿမိဳ႕နယ္မွ တဆင့္  ေမာင္ေတာသို႔ကားမ်ားျဖင့္ သယ္ယူၾကရသည္။

ေအာက္တိုဘာလအတြင္းတြင္ နယ္ျခားေစာင့္ ရဲတပ္ဖြဲ႕ စခန္း ၃ ခု တိုက္ခိုက္ျခင္းခံခဲ့ရၿပီးေနာက္ အာဏာရ အမ်ိဳးသား ဒီမို ကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ အစိုးရက ေမာင္ေတာၿမိဳ႕နယ္ကို စစ္ဆင္ေရးဇုန္ အျဖစ္ ေက်ညာခဲ့သည္။ ထိုအခ်ိန္မွ စ၍ ေမာင္ေတာေဒ သကို ပိတ္ပင္ထားခဲ့ၿပီး ေရလမ္းေၾကာင္းတေလၽွာက္တြင္ စစ္သေဘၤာတစီးက ေစာင့္ဆိုင္းကင္းလွည့္၍ တိုက္ခိုက္မွုတြင္ ပါ ဝင္သည္ဟု သံသယ ရွိသူမ်ားကို ရွာေဖြလၽွက္ရွိသည္။

ေမာင္ေတာ- Teknaf နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးသည္ ကုန္သြယ္ေရးဇုန္မ်ားအနက္ ပို႔ကုန္အသာစီးရ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးဂိတ္ျဖစ္ေသာ္လည္း ထိုင္းနယ္စပ္မွ ျမဝတီ-မဲေဆာက္ ႏွင့္ တ႐ုတ္နယ္စပ္မွ မူဆယ္-ေရႊလီ စသည့္ စခန္းမ်ားထက္ ကုန္သြယ္မွု အင္မတန္နည္းေၾကာင္းကို စီးပြားေရးႏွင့္ကူးသန္း ေရာင္းဝယ္ေရး ဝန္ႀကီးဌာနမွ ဦးေက်ာ္ခင္ျမင့္ က ဝန္ခံခဲ့ပါသည္။

၂၀၁၅-၁၆ ဘ႑ာေရး ႏွစ္အတြင္းတြင္ ေမာင္ေတာ ကုန္သြယ္ေရး စခန္းမွ တဆင့္ တင္သြင္းမွုႏွင့္ တင္ပို႔မွု စုစု ေပါင္း က အေမရိကန္ေဒၚလာ ၅.၄၄ သန္းသာ ရွိသည္ဟု စီးပြားေရး ႏွင့္ ကူးသန္းေရာင္း ဝယ္ေရး ဝန္ႀကီးဌာန ၏ စာရင္းမ်ားအရ သိရပါသည္။ ၂၀၁၆-၁၇ ဘ႑ာေရး ႏွစ္တြင္ ေမာင္ေတာမွ ဝင္ေငြက နိုဝင္ဘာလအထိ အေမရိကန္ေဒၚလာ  ၃.၂ သန္း သာ ရွိေနျခင္းက ယခုႏွစ္ ဝင္ေငြရရွိမွုက ယခင္ႏွစ္မ်ားထက္ နည္းပါးေနေၾကာင္း ေဖာ္ျပေနသည္။

ကုန္သြယ္မွု ပမာဏျမႇင့္တင္နိုင္ငံရန္ အတြက္ ျမန္မာအစိုးရက ေမာင္ေတာ္ၿမိဳ႕အျပင္ဘက္တြင္ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး ဇုန္ တခုကို ၿပီးခဲ့သည့္ ႏွစ္မ်ားအတြင္း တည္ေဆာက္ခဲ့ရာ အေျခခံ တည္ေဆာက္မွုမ်ား ၿပီးစီးလုနီးပါး ျဖစ္သည္ဟု ဦးေက်ာ္ ခင္ျမင့္ကေျပာပါသည္။

သို႔ေသာ္လည္း ေမာင္ေတာၿမိဳ႕နယ္တြင္ ပဋိပကၡမ်ားတဖန္ ေပၚေပါက္လာသည့္ အတြက္ အဆိုပါစီမံကိန္းက ထပ္မံေႏွာင့္ ေႏွးေနေၾကာင္း ေမာင္ေတာနယ္စပ္ကုန္သည္ႀကီးမ်ားအသင္း ဥကၠဌ ဦးေအာင္ျမင့္သိန္းက ေျပာသည္။

ေမာင္ေတာေဒသအတြင္းတြင္ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္က ဘာသာေရး၊ လူမ်ိဳးေရးအသြင္ ပဋိပကၡမ်ားေပၚေပါက္ခဲ့ၿပီးေနာက္ ၿမိဳ႕နယ္ အတြင္းတြင္ ကုန္သြယ္ေရးႏွင့္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား ပုံမွန္ျပန္ အေနအထားေရာက္ရွိရန္ အတြက္ ၁ ႏွစ္ နီးပါး အခ်ိန္ယူ ခဲ့ရသည္ဟု ဦးအနိုဝါးက ေျပာသည္။

“ပဋိပကၡေတြက က်ေနာ္တို႔အတြက္ ဘယ္တုန္းကမွ မေကာင္းခဲ့ပါဘူး။ ကုန္သည္ေတြကို နစ္နာေစပါတယ္” ဟု သူက ဆိုသည္။  မိုးျမင့္

No comments:

Post a Comment