Thursday, January 12, 2017

ေဒၚလာေစ်း ျပန္က်သြားသလိုစက္သံုးဆီေစ်းႏႈန္းေတြဘယ္ေတာ့ျပန္က်မလဲ

၂၀၁၆ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ တတိယပတ္ေလာက္က စတင္ၿပီး ျပည္တြင္း ေငြေၾကးေစ်းကြက္မွာ ေဒၚလာေစ်းႏႈန္း ျပန္ လည္က်ဆင္းသြားပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ 'ေဒၚလာေစ်းတက္လို႔ လိုက္ တက္ရတာပါ' ဆိုေလ့ရွိတဲ့ စက္သံုးဆီေစ်းႏႈန္းကေတာ့ အလိုက္ သင့္ ျပန္လည္က်ဆင္းသြားျခင္းမ်ိဳး မရွိေသးဘဲ အျမင့္ေစ်းမွာပဲ ဆက္ ရွိေနေသးတာေၾကာင့္ အခ်ိန္ဘယ္ေလာက္ၾကာၾကာ တင္းခံေနမလဲ ဆိုတာ ေစာင့္ၾကည့္စရာ ျဖစ္လာပါတယ္။
ၿပီးခဲ့တဲ့လအတြင္း ေမာ္ေတာ္ယာဥ္တင္သြင္းခြင့္ မူဝါဒအေျပာင္း အလဲႏွင့္ တိုက္ဆိုင္စြာပဲ ေဒၚလာေစ်းႏႈန္း တစ္ဟုန္ထိုး ျမင့္တက္ သြားၿပီး ဒီဇင္ဘာ ၁၇ ရက္က တစ္ေဒၚလာကို ၁၄၄၄ က်ပ္အထိ စံခ်ိန္တင္သြားတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒီဇင္ဘာ ၂ဝ ရက္မွာ တစ္ေဒၚလာကို က်ပ္ ၁၄ဝဝ ေအာက္ဘက္ကို ျပန္လည္က်ဆင္းလာၿပီး ဒီဇင္ဘာ ၂၃ ရက္ ေစ်းကြက္ပိတ္ခ်ိန္မွာ ၁၃၇၅ က်ပ္ ျဖစ္သြားခဲ့တယ္။

ဒီေနာက္ပိုင္းမွာ ေဒၚလာေစ်းႏႈန္း ဆက္တုိက္က်ဆင္းလာၿပီး ဒီဇင္ဘာ ၂၇ ရက္မွာ ၁၃၆၅ က်ပ္၊ ၂ဝ၁၇ ခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီ ၃ ရက္ မွာ က်ပ္ ၁၃၅ဝ၊ ဇန္နဝါရီ ၅ ရက္မွာ ၁၃၄၆ က်ပ္အထိ ဆက္လက္ က်ဆင္းခဲ့တယ္။
ျပည္တြင္းစက္သံုးဆီ ေစ်းႏႈန္းေတြကေတာ့ ဇန္နဝါရီ ပထမ ပတ္အထိ အေျပာင္းအလဲ မရွိေသးတာကို ေတြ႕ရတယ္။ တစ္ဖက္ မွာလည္း ႏိုင္ငံတကာ ေရနံေစ်းႏႈန္းက (တစ္စည္ကို) သံုးေဒၚလာ ခန္႔ တက္ခဲ့ေပမယ့္ ေဒၚလာေငြေစ်း က်ဆင္းသြားတဲ့ ႏႈန္းထားနဲ႔ ခ်ိန္ထိုးလိုက္ရင္ စက္သံုးဆီေစ်းႏႈန္းလည္း ျပန္လည္ က်ဆင္းသင့္ တယ္လို႔ ေစ်းကြက္ကြၽမ္းက်င္သူေတြက ေထာက္ျပလာၾကတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ဆဲြထုတ္လိုက္ရင္ ျပည္တြင္းမွာ စက္သံုးဆီ ေစ်းႏႈန္း အတက္အက်ေပၚ အဓိက လႊမ္းမိုးေနတဲ့ အခ်က္ႏွစ္ခ်က္ရွိတယ္။ ပထမအခ်က္ ေဒၚလာေစ်းႏႈန္း အေျပာင္းအလဲျဖစ္ၿပီး ဒုတိယအ ခ်က္က ကမၻာ့ေရနံေစ်းႏႈန္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
သမၼတဦးသိန္းစိန္လက္ထက္က စတင္ၿပီး ျဖစ္ေပၚခဲ့တဲ့ အေန အထားေတြအရ ေဒၚလာေစ်း တက္လာရင္ပဲျဖစ္ေစ၊ ကမၻာ့ေရနံ ေစ်းႏႈန္း တက္လာရင္ပဲျဖစ္ေစ ျပည္တြင္းစက္သံုးဆီ ေစ်းႏႈန္းက လည္း (ေစ်းကြက္စီးပြားေရးနဲ႔အညီ) လ်င္ျမန္စြာ လိုက္တက္လာေလ့ ရွိတယ္။ ဒါေပမဲ့ ေဒၚလာေစ်းႏႈန္း၊ ကမၻာ့ေရနံေစ်းႏႈန္းေတြ ျပန္ လည္ က်ဆင္းသြားတဲ့ အခါမ်ိဳးမွာ ျပည္တြင္းေလာင္စာဆီေစ်းႏႈန္း ျပန္က်ဖို႔ အေတာ္ေလး အခ်ိန္ယူရတာက အစဥ္အလာႀကီးတစ္ခုလို ျဖစ္ေနတယ္ မဟုတ္ပါလား။
ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ႏွစ္ေက်ာ္တုန္းကလည္း အလားတူ ျဖစ္ရပ္မ်ိဳး ရွိခဲ့ေသးတယ္။ ၂ဝ၁၄ ခုႏွစ္ ဇြန္လကစၿပီး ကမၻာ့ေရနံေစ်း ႏႈန္း ဆက္တိုက္က်ဆင္းလာေပမယ့္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာေတာ့ စက္သံုး ဆီ ေစ်းႏႈန္းက လအတန္ၾကာတဲ့အထိ က်ဆင္းျခင္းမရွိတာကို ေတြ႕ ရတယ္။ အဲဒီတုန္းက ျပည္တြင္း ေဒၚလာေငြလဲႏႈန္းက အထိုက္အ ေလ်ာက္ တည္ၿငိမ္မႈရွိတယ္။
ေနာက္ဆံုးမွာ ျမန္မာႏုိင္ငံ စက္သံုးဆီ တင္သြင္းျဖန္႔ျဖဴးေရာင္း ခ်ေရးအသင္းက စက္သံုးဆီ ဆိပ္ကမ္းအေရာက္ ေစ်းႏႈန္းနဲ႔ အေရာင္း ဆိုင္မ်ားက ေရာင္းခ်ေပးေနတဲ့ လက္လီေစ်းႏႈန္းမ်ားစြာ ကြာဟေန တာေၾကာင့္ ေစ်းႏႈန္းေလွ်ာ့ခ်ေရာင္းဖို႔ ထုတ္ျပန္လိုက္ရတဲ့အထိ ျဖစ္ ခဲ့ရတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ျပည္တြင္းစက္သံုးဆီ ေစ်းကြက္ကို ဝိုင္းႀကီး ခ်ဳပ္ပံုစံမ်ိဳးနဲ႔ လက္ဝါးႀကီးအုပ္ထားတာလားလို႔ ေမးခြန္းထုတ္ခံခဲ့ရ တယ္။ တဆက္တည္းမွာပဲ (၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္ ႏွစ္ဆန္းပိုင္းမွာ)ျပည္တြင္း စက္သံုးဆီေစ်းႏႈန္း က်ဆင္းလာေပမယ့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္း တကၠစီ ကားခအပါအဝင္ ကုန္ပစၥည္း သယ္ယူပို႔ေဆာင္ခေတြ က်ရိပ္မျပခဲ့ ဘဲ ကုန္ေစ်းႏႈန္းကလည္း ျပန္လည္က်ဆင္းသြားျခင္း မရွိခဲ့လို႔ တစ္ခုနဲ႔ တစ္ခု ဘာမွ်မပတ္သက္၊ မဆက္စပ္ေနသေယာင္ ျဖစ္ခဲ့ၿပီး ျမန္မာ ျပည္ စီးပြားေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈအနာဂတ္ကို ေမးခြန္းထုတ္စရာ အမ်ားအျပား ရွိလာတယ္။ စက္သံုးဆီေစ်းေတြ တက္လို႔ သယ္ယူ ပို႔ေဆာင္စရိတ္၊ ကုန္ေစ်းႏႈန္းေတြ လိုက္တက္ရတာပါဆိုေသာ ဖန္ တရာေတေနတဲ့ ဆင္ေျခေတြကလည္း ခိုင္လံုျပည့္စံုမႈ မရွိေတာ့ဘူး ဆိုတာကို မီးေမာင္းထိုးျပေနတယ္ မဟုတ္ပါလား။
တကယ္ေတာ့ သမၼတဦးသိန္းစိန္အစိုးရလက္ထက္မွာ ျပည္ပမွ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ တင္သြင္းခြင့္ျပဳလိုက္ၿပီးေနာက္ ဂ်ပန္တစ္ပတ္ရစ္ ကားေတြ အေျမာက္အျမား ဝင္ေရာက္လာျခင္းနဲ႔အတူ ေလာင္စာ ဆီ လိုအပ္ခ်က္ ႏွစ္စဥ္ ျမင့္မားခဲ့တယ္။ ၂ဝ၁၂-၂ဝ၁၃ ဘ႑ာႏွစ္ ကစၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ စက္သံုးဆီလိုအပ္ခ်က္ တစ္ဟုန္ထိုး ျမင့္တက္ လာလို႔ ေစ်းကြက္သစ္ႀကီးတစ္ခု လ်င္ျမန္စြာ ႀကီးထြားလာခဲ့တယ္။ ဒီလို ေျပာင္းလဲလာတဲ့ အေနအထား၊ အခင္းအက်င္းေတြကပဲ စက္ သံုးဆီ တင္သြင္းျဖန္႔ျဖဴးေရာင္းခ်တဲ့ ကုမၸဏီေတြ ေပၚေပါက္လာဖို႔ အေျခအေနေကာင္းေတြ ဖန္တီးေပးခဲ့တယ္။
တစ္ဖက္ကလည္း ျပည္တြင္းမွာ အစိုးရ စက္သံုးဆီ ျဖန္႔ျဖဴး ေရာင္းခ်မႈ မလံုေလာက္ျခင္းနဲ႔အတူ ျပည္ပမွ စက္သံုးဆီေတြကို လြတ္ လပ္စြာ ဝယ္ယူတင္သြင္းခြင့္ ျပဳခဲ့ပါတယ္။ အလားတူ ၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္ မွာ ႏုိင္ငံပိုင္ စက္သံုးဆီအေရာင္းဆိုင္ေပါင္း ၂၆၁ ဆိုင္ကို ပုဂၢလိက သို႔ ႏွစ္ရွည္ လႊဲေျပာင္းလုပ္ကိုင္ခြင့္ေပးခဲ့ၿပီး အစိုးရဘက္က ျပည္တြင္း စက္သံုးဆီ လက္လီေရာင္းခ်မႈကို ရပ္နားခဲ့ေၾကာင္း သိရပါတယ္။
ပုဂၢလိကကို ခြင့္ျပဳလိုက္ၿပီးေနာက္ ေလာင္စာဆီ တင္သြင္းမႈ ပိုမိုျမင့္မားလာသလို ေစ်းကြက္အရြယ္အစား(Market Size)လည္း က်ယ္ျပန္႔လာတယ္။ အရင္ကလို ခဲြတမ္းစနစ္ မဟုတ္ေတာ့ဘဲ လို သေလာက္ ဝယ္ယူသံုးစဲြႏုိင္လို႔ ဝယ္လိုအား ျမင့္တက္လာတယ္။ ျပည္ တြင္းကို ေမာ္ေတာ္ကား၊ ယာဥ္ယႏၲရား တင္သြင္းမႈ မ်ားျပားလာ ျခင္းနဲ႔ အခ်ဳိးတူ စက္သံုးဆီေစ်းကြက္ကလည္း ႀကီးထြားလာတယ္။ ဒါေၾကာင့္ စက္သံုးဆီေစ်းကြက္ကို ႐ႈျမင္သံုးသပ္တဲ့အခါ အိမ္စီးကား၊ ခရီးသည္တင္ကားေတြေလာက္ကိုသာ 'ကြက္'ၾကည့္႐ံုနဲ႔တင္ မလံု ေလာက္ဘဲ အင္ဂ်င္စက္ အသံုးျပဳတဲ့ ယာဥ္၊ ယႏၲရားအားလံုး အက်ံဳး ဝင္ေနတယ္ မဟုတ္ပါလား။ သမၼတဦးသိန္းစိန္ အစိုးရလက္ထက္ မွာ တရားဝင္ ထုတ္ျပန္ခဲ့တဲ့ စာရင္းေတြအရတင္ပဲ ျပည္ပမွ ကား အစီးေရ ေလးသိန္းေက်ာ္ တင္သြင္းခဲ့တယ္။
တစ္ဖက္ကလည္း စြမ္းအင္ဝန္ႀကီးဌာန ထုတ္ျပန္ခ်က္ေတြ အရ ၂ဝ၁၃-၂ဝ၁၄ ဘ႑ာႏွစ္အတြင္း စက္သံုးဆီ ဝယ္လိုအားက တစ္ရက္ကို စည္ေပါင္း ၄ဝ၇ဝဝ ရွိလို႔ ဂါလန္အားျဖင့္ ႏွစ္သန္းေက်ာ္ ရွိတယ္။ ၂ဝ၁၆ ခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီလအတြင္း စီးပြားကူးသန္း ဝန္ႀကီး ဌာန ထုတ္ျပန္ခ်က္အရ ၂ဝ၁၅-၂ဝ၁၆ ဘ႑ာႏွစ္ ပထမ ၁ဝ လ အတြင္း ပုဂၢလိကက႑ စက္သံုးဆီ (ေအာက္တိန္း ၉၂)ဂါလန္ ၄၁၄ သန္း တင္သြင္းခြင့္ျပဳခဲ့တယ္။ ဒါ့အျပင္ စက္သံုးဆီ (ေအာက္တိန္း ၉၅) ဂါလန္ ၄၃ သန္း၊ ဒီဇယ္ဆီဂါလန္ ၉၆ဝ သန္း၊ အဆင့္ျမင့္ဒီဆယ္ဆီ ဂါလန္ ၄၈ ဒသမ ၄ သန္း အသီးသီး တင္သြင္းခြင့္ျပဳခဲ့တယ္လို႔ ထုတ္ ျပန္ခဲ့တယ္။ ဒါေၾကာင့္ စက္သံုးဆီေစ်းကြက္ ႀကီးထြားလာေနသလို ျပည္ပကေန မွာယူတင္သြင္း ျဖန္႔ျဖဴးေရာင္းခ်တဲ့ ကုမၸဏီေတြလည္း အလ်င္အျမန္ တိုးပြားလာပါတယ္။ ၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္ ႏွစ္ဆန္းပိုင္း ထုတ္ ျပန္ခ်က္အရ ကုမၸဏီေပါင္း ၆ဝ ေက်ာ္၊ ဆိုင္ေပါင္း ၂ဝဝဝ နီးပါးရွိ ေၾကာင္း သိရတယ္။
၂ဝ၁၃-၂ဝ၁၄ ဘ႑ာႏွစ္ စြမ္းအင္ဌာန ထုတ္ျပန္ခ်က္အရ ျပည္တြင္းေလာင္စာဆီ ဝယ္လိုအားက တစ္ရက္ကို ဂါလန္ ႏွစ္သန္း ေက်ာ္ရွိတယ္။ ဒီေနာက္ပိုင္း ေမာ္ေတာ္ယာဥ္တင္သြင္းမႈေတြ ဆက္ ရွိခဲ့တာေၾကာင့္ ဝယ္လိုအားက တိုးလာဖို႔ပဲရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေစ်း မခ်ေပးဘဲ 'မွိန္း'ၿပီး ေရာင္းေနတဲ့ စက္သံုးဆီေစ်းကြက္မွာ တစ္ရက္ ကို ဘယ္ေလာက္အထိ အလုပ္ျဖစ္ၿပီး အက်ဳိးအျမတ္ ျဖစ္ထြန္းသြား မလဲဆိုတာ မွန္းဆလို႔ရႏိုင္ပါတယ္။
တစ္ဖက္ကလည္း ျမန္မာႏုိင္ငံ စက္သံုးဆီ တင္သြင္းျဖန္႔ျဖဴး ေရာင္းခ်သူမ်ားအသင္းက ျပည္တြင္းစက္သံုးဆီ ေစ်းႏႈန္း ခ်က္ျခင္း ျပန္လည္ က်ဆင္းမသြားရတဲ့အေၾကာင္း ေျဖရွင္းခ်က္ေတြ ေပးခဲ့တာ ကို ေတြ႕ရတယ္။ အတြင္းေရးမွဴး ေဒါက္တာဝင္းျမင့္က ''ဆီသြင္းတဲ့ အခါ သေဘၤာတင္ၿပီးမွ ေစ်းႏႈန္းသတ္မွတ္တယ္။ ေစ်းႏႈန္းသတ္မွတ္ ၿပီး ၁ဝ ရက္ေလာက္ေနမွ ဆီက ဒီကိုေရာက္လာတယ္။ တစ္စည္ကို ေဒၚလာ ၁ဝဝ နဲ႔ ဝယ္လာတာက သယ္လာတဲ့ ရက္အတြင္းမွာ ေစ်း ႏႈန္းက ေဒၚလာ ၉ဝ ျဖစ္သြားတယ္ ဆိုပါစို႔။ ေရာက္လာတဲ့ဆီက ၁ဝဝ နဲ႔ ဝယ္လာတာျဖစ္လို႔ ဘယ္သူမွ ေစ်းခ် မေရာင္းႏိုင္ပါဘူး။ အားလံုးက ၁ဝဝ နဲ႔ပဲ တြက္ၿပီး ေရာင္းတယ္။ အျမတ္ကို နည္းနည္း ေလွ်ာ့ေရာင္းတယ္။ ေနာက္ဆံုး အရင္းပဲေပါ့။ ေနာက္ထပ္ ဆီမေရာက္ ေသးခ်ိန္မွာ အဲဒီေအာက္ကို ဘယ္သူက ခ်ေရာင္းႏိုင္မလဲ။ အဲဒီလို နဲ႔ ထိန္းေရာင္းေနၾကတယ္''လို႔ ဆိုပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ျပည္တြင္း စက္သံုးဆီေစ်းကြက္မွာ ေငြလဲႏႈန္း၊ ကမၻာ့ ေရနံေစ်း အေျပာင္းအလဲေတြအျပင္ လက္လီႏွင့္လက္ကား 'ကြာဟ မႈ'ႏွင့္ အခ်ိန္(Time Factor) ေတြကိုလည္း အဓိက ျပႆနာမ်ားထဲ သို႔ ထည့္သြင္း႐ႈျမင္ရေတာ့မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

အားလံုးကို ျပန္ခ်ံဳ႕လိုက္ရင္ ျပည္တြင္း စက္သံုးဆီေစ်းကြက္ လြတ္လပ္ၿပီး မွ်တဖို႔ လိုအပ္သလို အခ်ိန္နဲ႔တစ္ေျပးညီ ေစ်းျပန္ခ် ေပးႏုိင္ဖို႔ ႀကိဳးစားသင့္ပါတယ္။ ျပည္တြင္း စက္သံုးဆီေစ်းကြက္ရဲ႕ 'ေပ်ာ့ကြက္'ေတြကို ရွာေဖြ ေဖာ္ထုတ္ ျပင္ဆင္ထားသင့္တယ္။ ႏုိင္ငံ တကာ ကုမၸဏီေတြ ဝင္ေရာက္လာရင္ ယွဥ္ၿပိဳင္ဖို႔ အသင့္ရွိတဲ့ အေန အထားမ်ဳိးေရာက္ေအာင္ အခုကတည္းက ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ထားသင့္ တယ္။ စက္သံုးဆီ ေစ်းတက္လို႔ ကုန္စည္ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ခေတြ တစ္ဆက္တည္း ျမင့္တက္လာၿပီး ကုန္ေစ်းႏႈန္း၊ ဝန္ေဆာင္ခ ႀကီး ျမင့္မႈေတြကို ျဖစ္ေပၚလာေစတယ္။ အဲဒီအက်ိဳးဆက္ကို ျပည္သူေတြ ပဲ ခံစားေနရတယ္ မဟုတ္ပါလား။ ဒါေၾကာင့္ အစိုးရပိုင္းေရာ ပုဂၢလိက ပိုင္းကပါ ဘယ္လို ပူေပါင္းေျဖရွင္းမလဲဆိုတာ စိတ္ဝင္စားစရာ ျဖစ္ ေၾကာင္းပါ။  သက္ေမာင္( ႏိုင္/စီး )

No comments:

Post a Comment