Monday, July 1, 2019

တိတ္ဆိတ္လာသည့္ အေရွ့ေျမာက္ကုန္သြယ္မႈ လမ္းမျကီးနွင့္ ေျပာင္းစိုက္ေတာင္သူမ်ား၏ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္

ျမန္မာနိုင္ငံ၏ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး စခန္းမ်ားအနက္ မူဆယ္ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးစခန္းသည္ အျကီးဆံုးနွင့္ ကုန္သြယ္မႈအမ်ားဆံုး ျပုလုပ္ေနသည့္ ျမန္မာ-တရုတ္နယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရးစခန္းတစ္ခုျဖစ္သည္။ စီးပြားေရးနွင့္ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရး ဝန္ျကီးဌာန၏ ထုတ္ျပန္ခ်က္မ်ားအရ ၂၀၁၈-၂၀၁၉ ဘ႑ဍာနွစ္ ဇြန္ ၂၁ ရက္အထိ မူဆယ္နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးစခန္းမွ ကုန္သြယ္မႈပမာဏသည္ ေဒၚလာ ၃ ဒသမ ၆ ဘီလ်ံေက်ာ္ရရွိခဲ့ေသာ္လည္း ယခင္နွစ္ကာလတူထက္ ေဒၚလာ ၇၆၆ သန္းေက်ာ္ ေလ်ာ့က်ေနသည္။



မူဆယ္ နယ္စပ္ကုန္သြယ္မႈစာရင္းမ်ားအရ ျမန္မာ-တရုတ္ ကုန္သြယ္မႈတြင္ ျမန္မာဘက္က ပို့ကုန္ တင္ပို့မႈ ေဒၚလာ ၂ ဒသမ ၃ ဘီလ်ံ ေက်ာ္ရွိျပီး တရုတ္ဘက္က သြင္းကုန္ေဒၚလာ ၁ ဒသမ ၂၉ ဘီလ်ံ ေက်ာ္ရွိသျဖင့္ ျမန္မာဘက္မွ ပို့ကုန္ အသာစီးရေနသည္ဟု ဆိုနိုင္သည္။ သို့ေသာ္လည္း လက္ရွိအခ်ိန္တြင္ မူဆယ္နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးစခန္းနွင့္ ယင္းတို့ အဓိကဆက္သြယ္ သြားလာကုန္သြယ္ေနသည့္ မနၱေလး - လားရွိုး -မူဆယ္ လမ္းပိုင္းမ်ား၌ ကုန္တင္ယာဉ္ အသြားအလာ အဝင္အထြက္ နည္းပါးျပီး ကုန္စည္ကူးသန္းေရာင္းဝယ္မႈ သိသိသာသာ ေလ်ာ့က်လာသည္ကို လုပ္ငန္းရွင္ မ်ား၏ ေျပာျကားခ်က္အရ သိရသည္။

ယခင္ကတစ္ေန့လွ်င္ ယာဉ္စီးေရ ၅၀ဝ၀ ဝန္းက်င္အထိ ျဖတ္သန္းေနေသာ အေရွ့ေျမာက္ေဒသရွိ ျပည္ေထာင္စုကားလမ္းမျကီးေပၚတြင္ ယခုအခါ ယာဉ္စီးေရ ၂၀ဝ၀ ေအာက္သာ ပံုမွန္ျဖတ္သန္းလ်က္ရွိေတာ့ေျကာင္း အိုရီယမ္တယ္ ဟိုင္းေဝး တိုးဂိတ္မွ တာဝန္ရွိသူတစ္ဦးက ဆိုသည္။

“အရင္ကဆိုရင္ တစ္ရက္တစ္ရက္ ကုန္တင္ယာဉ္၊ အိမ္စီးယာဉ္ နဲ့ ခရီးသည္တင္ယာဉ္စီးေရ ပံုမွန္အားျဖင့္  ၅၀ဝ၀  ဝန္းက်င္ ျဖတ္သန္းသြားလာပါတယ္။ ယာဉ္ေျကာပိတ္တယ္။ ကားလမ္းပိတ္တယ္ဆိုရင္ ဒီကုန္တင္ယာဉ္ေတြကို ထိန္းဖို့ မလြယ္ဘူး။ ေက်ာ္တက္တဲ့ကားက ေက်ာ္တက္တယ္။ လမ္းေတြ ပိုပိတ္ျပီး ျကန့္ျကာမႈေတြ ပိုျဖစ္တယ္။ ဘယ္ေနရာ ယာဉ္ေျကာပိတ္ပိတ္ ယာဉ္ေျကာတစ္ခါပိတ္ရင္ ယာဉ္စီးေရက ေထာင္ခ်ီျပီး ေသာင္တင္ေနတတ္တယ္။ အဲဒီတုန္းက ယာဉ္စီးေရက ေတာ္ေတာ္မ်ားတယ္ေလ။  ဒါေတြ ကေတာ့ အရင္ကပါ။ အခုေတာ့ အဲဒီလို မဟုတ္ေတာ့ဘူး။ အေရွ့ေျမာက္ေဒသက ျပည္ေထာင္စုလမ္းမျကီးေပၚ တစ္ရက္တစ္ရက္ ပံုမွန္ ျဖတ္သန္းေနတဲ့ ယာဉ္ေတြက စီးေရ ၂၅၀ဝ ေအာက္ပဲ ရွိေတာ့တယ္။ အရင္ကထက္ ထက္ဝက္ကို ေလ်ာ့က်သြားတယ္။ အဓိကကေတာ့ တရုတ္နဲ့  စီးပြားေရးအဆင္မေျပဘူး။ ေျပာင္းေတြကိုလည္း တရုတ္က ဝင္ခြင့္မျပုဘူးေလ” ဟု လားရွိုးျမို့ ျမို့ေရွာင္လမ္းရွိ အိုရီယမ္တယ္ဟိုင္းေဝး ယာဉ္ျဖတ္သန္းဂိတ္  တာဝန္ခံ ဦးလွညြန့္က ေျပာျကားသည္။

ျမန္မာနိုင္ငံမွထြက္ရွိသည့္  လယ္ယာထြက္ကုန္မ်ား၊ တိရစၦာန္ ထြက္ကုန္မ်ား၊ ေရထြက္ပစၥည္းမ်ား၊ စက္မႈထုတ္ကုန္မ်ားကို တရုတ္နိုင္ငံသို့ တင္ပို့ရာတြင္ AQSIQ ( General Administration of Quality In-spection, Supervision and Quarantine ) မွတ္ပံုတင္ထားသည့္ ကုန္စည္မွာ ဆန္၊ သရက္၊ ဖရဲ၊ သခြား၊ ဆီးသီးငါးမ်ိုးသာရွိျပီး က်န္ကုန္စည္အမ်ားစုမွာ နယ္စပ္လမ္းေျကာင္းမွ တရားမဝင္ တင္ပို့ေနရသည့္  အေျခ အေနရွိေနသျဖင့္ နိုင္ငံေရးအရလည္းေကာင္း၊ စီးပြားေရးအရလည္းေကာင္း၊ တစ္ဖက္နိုင္ငံ၏ ေဈးကြက္ အနိုင္က်င့္ခံရမႈမ်ား မျကာခဏေပၚေပါက္လ်က္ရွိျပီး ဆံုးရံႈးမႈမ်ား မျကာခဏ ျဖစ္ေပၚေနေျကာင္း ကုန္သည္ စက္မႈအသင္းခ်ုပ္ နယ္စပ္ေဒသ ကုန္သြယ္မႈ တိုးျမွင့္ေရးဆိုင္ရာလုပ္ငန္းေကာ္မတီ အဖြဲ့ဝင္  ဦးကိုကိုျကီးက မတ္ ၁၅ ရက္က က်င္းပသည့္  ဒုတိယသမၼတဦးျမင့္ေဆြနွင့္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္မ်ား ပံုမွန္ေတြ့ဆံုပြဲ တြင္ တင္ျပခဲ့သည္။

“ေျပာင္းက တရုတ္ျပည္ထဲ သြားေရာင္းလို့မရဘူး။  အေျခအေန က တရုတ္နဲ့ MoU ထိုးဖို့လိုတယ္။  တရုတ္ဘက္က ပိုးမွြားကာကြယ္ေရးဌာနက ျမန္မာျပည္ဘက္ကိုလာျပီး ဘယ္အရာေတြကို ဘယ္လိုလုပ္ေပး ရမယ္ဆိုတဲ့အခ်က္ေတြ လာညွိနွိုင္းျပီးပါျပီ။  အားလံုးသေဘာတူျပီးျပီ။  စိုက္ပ်ိုးေရးဌာနကေန တရုတ္ျပည္ထဲ စာခ်ုပ္သြားခ်ုပ္ရမယ္။ ျပီးရင္ေတာ့ တရုတ္ျပည္ကို ေျပာင္းတင္ပို့ဖို့ ပါမစ္ေလွ်ာက္လို့ရျပီေပါ့။   ပိုးမွြားကာကြယ္ေရးဌာနက စိုက္ပ်ိုးေရးနဲ့ဆိုင္တယ္။ အဲဒီကိစၥက ျပီးသြားတာျကာျပီ။ လက္မွတ္ထိုးေပး ဖို့ပဲလိုတယ္။ အခုေလာေလာဆယ္ ေျပာင္းေတြကို တရုတ္ျပည္ကို တင္ပို့လို့မရေတာ့ ေျပာင္းစိုက္တဲ့ ေတာင္ သူေတြေရာ ေျပာင္းသိုေလွာင္တဲ့ ကုန္သည္ေတြပါ အကုန္ဒုကၡေရာက္ေနတယ္။ ျမန္မာျပည္ထဲက ေျပာင္း ေတြမွာ ဘယ္ပိုးေတြ က်ေရာက္တတ္တယ္။  အဲဒီပိုးေတြပါတဲ့ ေျပာင္းေတြကို တရုတ္ျပည္ကိုတင္ပို့တဲ့အခါ ပိုး သတ္ျပီးမွ တင္ပို့ရမယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္ေတြပါတယ္။ ညွိနွိုင္းတာ တစ္နွစ္ေလာက္ကို ျကာတယ္။ အဲဒီလက္ မွတ္ထိုးျပီးတဲ့ အဆင့္ျပီးရင္ေတာ့ တရုတ္ျပည္ထဲကို ဆန္တင္ပို့သလို တင္ပို့ေရာင္းခ်လို့ ရျပီေပါ့ဗ်ာ”ဟု မူဆယ္ ၁၀၅ မိုင္ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးဇုန္ရွိ ပဲ၊ ေျပာင္း၊ နွမ္းနွင့္ လယ္ယာထြက္ကုန္ပစၥည္း ကုန္စည္ဒိုင္ဥကၠ႒ဌ ဦးလွေမာင္က ေျပာျကားသည္။

အလားတူ ျမန္မာနိုင္ငံေဒသ အသီးသီး၌ စိုက္ပ်ိုးျဖစ္ထြန္းသည့္ စိုက္ပ်ိုးသီးနွံမ်ားလည္း တရုတ္ျပည္တြင္းသို့ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးဇုန္မွ တရားဝင္တင္သြင္းခြင့္မရသျဖင့္ ေတာင္သူမ်ားအဖို့ ေဈးကြက္ရရွိမႈ နည္းပါးေနျပီး တရုတ္သို့ တင္သြင္းေရာင္းခ်ခြင့္ရရွိမွသာ ပိုမိုအဆင္ေျပနိုင္မည္ျဖစ္ေျကာင္း သိရသည္။

“ကုလားပဲ၊ ပဲစင္းငံု၊နွမ္းလံုး။  နွမ္းလံုးဆိုတာကလည္း တရုတ္ျပည္မွာ ဝယ္လက္ရွိတယ္။ ေဈးလည္း ေကာင္းတယ္။ ေျပာင္းမစိုက္ဘဲ နွမ္းလံုးေတြစိုက္ရင္ေတာင္မွ ျဖစ္တယ္။ ဒါေပမဲ့ အခုသြင္းလို့မရဘူး။  မကၠာ ေဒးမီးယား၊ နာနတ္သီး၊ ေထာပတ္သီး ဒါေတြလည္း ဝင္လို့မရဘူး။ ဒါေတြကို အစိုးရက တရုတ္နဲ့ညွိနွိုင္းျပီး ဝင္လို့ရေအာင္ လုပ္ေပးနိုင္ရင္ပိုေကာင္းတယ္။ ဒါမွမဟုတ္ရင္ ျမန္မာျပည္ကေတာင္သူေတြ အမ်ားျကီး ေဈးကြက္နစ္နာေနပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို့ကေတာ့ ေတာင္သူေတြ စိုက္တဲ့သီးနွံေတြ တရုတ္ျပည္မွာ ေရာင္းလို့ရေအာင္ လုပ္ေပးေစခ်င္တယ္။ ဒါမွလည္း ေတာင္သူေတြအတြက္ အက်ိုးရွိမယ္”ဟု မူဆယ္ ၁၀၅ မိုင္ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးဇုန္ရွိ ပဲ၊ ေျပာင္း၊ နွမ္းနွင့္ လယ္ယာထြက္ကုန္ပစၥည္း ကုန္စည္ဒိုင္ဥကၠ႒ဌ ဦးလွေမာင္က ဆက္လက္ေျပာျကားသည္။

“အခုအခ်ိန္က မိုးလည္းက်လာျပီဆိုေတာ့ အရင္ကထက္ေတာ့ ကုန္စည္ကူးသန္းမႈက ေလ်ာ့လာတာေပါ့။ ေနာက္တစ္ခ်က္ကေတာ့ ေျပာင္း၊ ဆန္၊ သျကားတို့လည္း နည္းနည္း အခက္အခဲ အက်ပ္အတည္း  ျဖစ္ေနေတာ့ ခါတိုင္းနွစ္ထက္ေတာ့  ပို့ကုန္မွာ က်တယ္။ ေနာက္ျပီးသြင္းကုန္မွာလည္း ကားခေတြ ေဈးတက္ ေတာ့ ခါတိုင္းနွစ္ထက္ေတာ့ မမ်ားဘူး။ တစ္ရက္တစ္ရက္ ကုန္တင္ကားစီးေရ အတက္အဆင္း ၁၀ဝ၀ ေတာင္ မျပည့္ဘူး။ ေျပာင္းကိုေတာ့ တရုတ္ဘက္ တင္ပို့လို့မရေတာ့ ျမဝတီဘက္ကို တင္ပို့ေနျကတယ္လို့ ျကားတယ္”ဟု မူဆယ္ ၁၀၅ မိုင္ ကုန္သြယ္ေရးဇုန္ရွိ ဦးထြန္းကိုကိုက ေျပာျကားသည္။

ယခုအခ်ိန္သည္ ေျပာင္းစိုက္ ရာသီအသစ္သို့ ေရာက္ရွိေနျပီျဖစ္ေသာ္လည္း ယခင္နွစ္ ေျပာင္းမ်ား တရုတ္နိုင္ငံအတြင္းသို့ တင္ပို့ေရာင္းခ်ခြင့္မရရွိခဲ့ျခင္းေျကာင့္  ရွမ္းျပည္နယ္ (ေျမာက္ပိုင္း) အတြင္းရွိ ေျပာင္း သိုေလွာင္ရံုမ်ားတြင္ ေျပာင္းမ်ားစုျပံုေနျပီး အခ်ို့မွာ ရန္ကုန္၊ ျမဝတီျမို့မ်ားသို့ အရံႈးခံကာ ေငြေပၚရန္ တင္ပို့ ေရာင္းခ်ေနျကရေျကာင္း သိရသည္။

“လက္ရွိအခ်ိန္မွာေတာ့ ေျပာင္းပြဲရံုေတြတိုင္းမွာ ေျပာင္းေတြ စုျပံုေနတုန္းပဲ။  အရင္နွစ္က ေျပာင္းေတြေပါ့။ ဘယ္မွာသြားေရာင္းရမလဲ။ ေဈးကြက္မရွိဘူး။  တရုတ္ျပည္ကိုမွ တင္ပို့ခြင့္မရရင္ ဘယ္လိုမွ အဆင္မေျပဘူး။ ပိုးမထိုးေအာင္ ေဆးဖ်န္းရတယ္။ တခ်ို့လည္း ေငြေပၚေအာင္ဆိုျပီး ရန္ကုန္ပို့တယ္။ တခ်ို့ျမဝတီကေန ထိုင္းဘက္ကိုပို့တယ္။ ဒါကျမတ္လို့မဟုတ္ဘူး။ အရံႈးေပၚတယ္။ ဒါေျကာင့္ ဒီတစ္နွစ္ ေျပာင္းစိုက္တဲ့သူေတြ ျပည့္ျပည့္ဝဝ  မစိုက္နိုင္ျကဘူး။ ပြဲရံုေတြကေတာင္သူေတြကို မ်ိုးေစ့ေတြ၊ စိုက္ပ်ိုးစရိတ္ေတြ ထုတ္ေပးတယ္။ ဒီတစ္နွစ္ေျပာင္းက ေရာင္းလို့မရေတာ့ မထုတ္ေပး နိုင္ဘူး။ ကြ်န္ေတာ့္အထင္ေတာ့ ဒီ တစ္နွစ္ ေျပာင္းစိုက္တဲ့ေတာင္သူေတြအေနနဲ့ ၃၀ ရာခိုင္နႈန္းနဲ့ ၄၀ ရာခိုင္နႈန္းေလာက္အထိ ေလ်ာ့က်သြားနိုင္တယ္လို့ ထင္တယ္”ဟု ေျပာင္းပြဲရံုလုပ္ငန္းလုပ္ကိုင္သူ ဦးစိုင္းေအာင္က ေျပာျကားသည္။

နွစ္စဉ္ ေျပာင္းစိုက္ပ်ိုးခ်ိန္မ်ား တြင္ ပံုမွန္အားျဖင့္ ေျပာင္းစိုက္ပ်ိုးေလ့ရွိျကေသာ ေျပာင္းစိုက္ေတာင္သူမ်ားအဖို့ ယခုနွစ္တြင္ ယခင္နွစ္ကကဲ့သို့  ေျပာင္းျခံသို့ ဝင္ေရာက္သူ နည္းပါးေနေျကာင္း သိရသည္။

“အဓိကကေတာ့ တရုတ္ကို တင္ပို့တဲ့ ေျပာင္းေဈးကြက္ပ်က္တာပဲဗ်။ ရြာေတြက ေျပာင္းစိုက္ေတာင္ သူေတြဆီမွာ ေျပာင္းေတြ သူတို့စိုက္ လို့ရတဲ့ေျပာင္းေတြရဲ့ ထက္ဝက္ေက်ာ္ က်န္ေနေသးတယ္။  သူတို့က လည္းေဈးေကာင္းမယ့္ အခ်ိန္ကို ေစာင့္ေနျကတာေပါ့။ အခု ကြ်န္ေတာ္တို့ ပြဲရံုေတြရဲ့ ေျပာင္းဂိုေဒါင္ ေတြထဲမွာရွိေနတဲ့ ေျပာင္းေတြက အရင္တစ္နွစ္က ေတာင္သူေတြစိုက္ဖို့ ထုတ္ေပးထားတဲ့ မ်ိုးေစ့ဖိုးေတြကို ျပန္လာသြင္းတာရယ္၊ ေျပာင္းေပၚျပီး သူတို့ရိုးရာ နွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္ေတြမွာ သံုးဖို့အတြက္ေလာက္ပဲ လာေရာင္းတဲ့ေျပာင္းေတြပါ။ သူတို့ဆီမွာ ေျပာင္းေတြ အမ်ားျကီးက်န္ေနေသးတယ္”ဟု လားရွိုးျမို့ ေစတနာပြဲ ရံုမွ ကိုေအာင္ေဇာ္လတ္က ေျပာျကားသည္။

လားရွိုးျမို့ရွိ ေျပာင္းပြဲရံုမ်ား သည္ လားရွိုး၊ ကြတ္ခိုင္၊ သိနၷီ၊ နမ့္ ေပါင္ေဒသမ်ားအျပင္  ရွမ္းျပည္နယ္ (ေတာင္ပိုင္း) ဝမ္စိမ္း၊ ခိုလမ္၊ မိုင္းရႉး ေဒသမ်ားအထိ ေျပာင္းမ်ိုးေစ့မ်ား ျဖန့္ျဖူးေရာင္းခ်ရျပီး ယခုနွစ္တြင္မူ ေျပာင္းမ်ိုးေစ့ရယူ၍ စိုက္ပ်ိုးျကသူ လြန္စြာနည္းပါးခဲ့ေျကာင္း သိရသည္။

ေဈးကြက္တည္ျငိမ္မႈမရွိျခင္း၊ ေဈးကြက္ေပ်ာက္ေနျခင္းစသည့္ အခက္အခဲေပါင္းမ်ားစြာ ျကံုေတြ့ေနရသည့္ ေျပာင္းစိုက္ေတာင္သူမ်ားအဖို့  လက္ရွိစိုက္ပ်ိုးလ်က္ရွိေသာ ေျပာင္းစိုက္ခင္းမ်ားတြင္ FAW ငျမွောင္ေတာင္ပိုး က်ေရာက္မႈမ်ား ျဖစ္ေပၚေနသျဖင့္  တစ္ပူေပၚ နွစ္ပူဆင့္ဆိုသလို အခက္ျကံုေနရျပီး ေျပာင္းစိုက္ေတာင္သူမ်ားအတြက္ ျကီးမားသည့္ စိန္ေခၚမႈမ်ားနွင့္ ျကံုေတြ့ေနရသည္။

ရွမ္းျပည္နယ္(ေျမာက္ပိုင္း)အတြင္းရွိ ခရိုင္ေျခာက္ခရိုင္တြင္ ယခုနွစ္ ေျပာင္းစိုက္ပ်ိုးရာသီအတြင္း ေျပာင္းစိုက္ဧက ၃၇၃၄၀၂ ဧကစိုက္ပ်ိုးရန္ လ်ာထားလ်က္ရွိျပီး ဇြန္ ၂၆ ရက္အထိ ၁၃၇၅၀၉ ဧကစိုက္ပ်ိုး ျပီးစီးျပီျဖစ္ေျကာင္း သိရသည္။

အဆိုပါ စိုက္ပ်ိုးျပီးစီးခဲ့သည့္ ေျပာင္းစိုက္ဧက ၁၃၇၅၀၉ အနက္ FAW  ငျမွောင္ေတာင္ပိုးက်ေရာက္ေသာ ေျပာင္းစိုက္ဧကမွာ ၁၆၄၀၁ ဒသမ ၅၅ ဧကအထိ ရွိေနေျကာင္း ရွမ္းျပည္နယ္ (ေျမာက္ပိုင္း) စိုက္ပ်ိုး ေရးဦးစီးဌာန၏ စာရင္းဇယားမ်ား အရ သိရသည္။

“ Fall Armyworm (FAW) လို့ေခၚတဲ့ ငျမွောင္ေတာင္ပိုး နွိမ္နင္းေရး ပညာေပးလုပ္ငန္းကို ဧျပီလ ေနာက္ဆံုးပတ္ကတည္းက သင္တန္းေတြ၊ ေဆြးေနြးပြဲေတြ လိုက္လုပ္တယ္။ ပိုးရဲ့သဘာဝအေျကာင္း၊  ဘယ္လို နွိမ္နင္းရတယ္ဆိုတဲ့အေျကာင္း ေက်းရြာေတြမွာ လိုက္လုပ္ပါတယ္။ ပိုးက်တာေတြ ေတြ့ရင္ လည္းပဲ စိုက္ပ်ိုးေရးဝန္ထမ္းေတြက အစုအဖြဲ့ေတြ ဖြဲ့ျပီးေတာ့ ပိုးက်တဲ့ စိုက္ခင္းေတြဆီ အေရာက္သြားျပီး ဘာေဆးဖ်န္းရမယ္။ ဘယ္လိုနွိမ္နင္းရမယ္ဆိုတာေတြကို အသိပညာေပးလ်က္ရွိပါတယ္”ဟု ရွမ္းျပည္နယ္ (ေျမာက္ပိုင္း) စိုက္ပ်ိုးေရးဦးစီးဌာနမွ ျပည္နယ္မန္ေနဂ်ာ ဦးျမေက်ာ္က ေျပာျကားသည္။

ရွမ္းျပည္နယ္(ေျမာက္ပိုင္း)ရွိ ေျပာင္းစိုက္ခင္းမ်ားတြင္ FAW ငျမွောင္ေတာင္ပိုး က်ေရာက္မႈမွာ ေနာင္ခ်ိုျမို့နယ္နွင့္ ေက်ာက္မဲျမို့ နယ္သည္ အဆိုးရြားဆံုးျဖစ္ျပီး ゞင္းနွစ္ျမို့နယ္အတြင္း ဧက ၁၄၀ဝ၀ ခန့္အထိ ပိုးက်လ်က္ရွိေျကာင္း သိရသည္။

“ဇြန္လ ပထမပတ္အတြင္းက ေနစျပီး ဒီနယ္တစ္ဝိုက္က ေျပာင္းစိုက္ခင္းေတြမွာ ပိုးေတြက်တယ္။ ဒါနဲ့ စိုက္ခင္းေတြမွာ ပိုးသတ္ေဆးေတြ ေတာ္ေတာ္ဖ်န္းလိုက္ရတယ္။ အခု မိုးလည္းနည္းနည္းျပန္က်လာျပီဆိုေတာ့ ပိုးက်တာေတြ ေလ်ာ့သြားတယ္။ ေစာင့္ေတာ့ျကည့္ေနရတုန္း ပဲ။ ေက်ာက္မဲနယ္တစ္ဝိုက္ ေျပာင္းစိုက္တာ ေစာတဲ့ စိုက္ခင္းမွန္သမွ် ပိုးက်တဲ့ဒဏ္ေတြ ခံရတယ္။ အရင္နွစ္က ေျပာင္းေတြ ေရာင္းမရလို့ အခက္ျကံုေနရလို့မွ မဆံုးေသးဘူး။  ဒီတစ္နွစ္ ေျပာင္းစိုက္ရာသီေျပာင္း စိုက္ခင္းေတြမွာ ပိုးျပန္က်ေတာ့ ေျပာင္းစိုက္ေတာင္သူေတြ တကယ့္ကို အထိနာတဲ့နွစ္ပါပဲ”ဟု ေက်ာက္မဲျမို့နယ္ ပင္ေပါေက်းရြာမွ ေျပာင္း စိုက္ပ်ိုးသူ စိုင္းျမင့္ထြန္းနိုင္က ေျပာျကားသည္။

ေျပာင္းသိုေလွာင္သူမ်ားသည္ ရွမ္းျပည္နယ္(ေျမာက္ပိုင္း)နွင့္ အနီးစပ္ဆံုးျဖစ္ေသာ တရုတ္နိုင္ငံအတြင္း သို့ ေျပာင္းတင္ပို့ ေရာင္းခ်ခြင့္မရ သည့္အတြက္ ျမဝတီျမို့မွတစ္ဆင့္ ထိုင္းနိုင္ငံေဈးကြက္အတြင္းသို့ တင္ပို့ ေရာင္းခ်လ်က္ရွိရာ ေငြေျကးနစ္နာဆံုးရံႈးမႈမ်ား ျကံုေတြ့ျကရေျကာင္း သိရသည္။

 “တရုတ္ကို ေျပာင္းေတြတင္ပို့ ေရာင္းခ်လို့မရတဲ့အတြက္ အရင္နွစ္က သိုေလွာင္ထားတဲ့ ေျပာင္းေတြကို ျမဝတီေဈးကြက္အတြင္းကို တင္ပို့ ေရာင္းခ်ေနျကရတယ္။ ဒါကအျမတ္ရလို့လား ဆိုတာမဟုတ္ပါဘူး။  အရံႈး ေပၚ တယ္။  အခ်ိန္လည္း ရံႈးတယ္။ ေငြေျကးလည္းရံႈးတယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို့ တရုတ္ကိုတင္ပို့ရင္ သံုးရက္ဆိုရင္ တစ္ေခါက္ရတယ္။  အခု ျမဝတီ ကို တင္ပို့တဲ့အခါ ရွစ္ရက္ေလာက္ျကာမွ တစ္ေခါက္ရတယ္။ ၂၂ ဘီး တြဲကားတစ္စီးတင္ရင္ သိန္း ၂၀ ဝန္း က်င္ အရံႈးေပၚပါတယ္။  ေျပာင္းတစ္ အိတ္ကိုပ်မ္းမွ် ၃၀ဝ၀ နဲ့ ၄၀ဝ၀ ျကား ရံႈးတယ္။  ၂၂  ဘီးတြဲကားတစ္စီး ကို အိတ္ ၇၀ဝ ဝန္းက်င္ တင္တယ္ဆို ေတာ့ ပ်မ္းမွ်သိန္း ၂၀ ေက်ာ္ေက်ာ္ ရံႈးတယ္။ ဒါေပမဲ့ ေျပာင္းေတြကိုဒီအတိုင္းထားေတာ့လည္း မျဖစ္နိုင္ေတာ့ တရုတ္ျပည္ထဲ ေျပာင္းတင္ပို့ေရာင္းခ်လို့ရမယ့္ အခ်ိန္ကိုေစာင့္ရင္းေငြေပၚေအာင္ ေရာင္းေနျကရတယ္”ဟု ေက်ာက္မဲျမို့နယ္အတြင္းရွိ ေျပာင္းသိုေလွာင္ေရာင္းဝယ္သူ ကုန္သည္တစ္ဦးက ေျပာျကားသည္။

ယခင္က တရုတ္ဝယ္လက္ကို အဓိကထား အားကိုးခဲ့သည့္ ေျပာင္းေဈးကြက္သည္ ယခုအခါ အရည္အ ေသြးေျကာင့္လား။ ေဈးကြက္အေျခအေနေျကာင့္လား။  လားေပါင္းမ်ားစြာနွင့္ ပို့ကုန္မ်က္နွာငယ္စရာမ်ား ျကံုေနျကရသည္။ ေျပာင္းစိုက္ေတာင္ သူနွင့္ ေျပာင္းကုန္သည္တို့၏ အခက္အခဲကို မည္သူကေျဖရွင္းေပး မည္နည္း။

ယခင္က  ကုန္တင္ယာဉ္ျကီးမ်ား၊ ကုန္စည္ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ရန္ သြားလာျကသည့္ ယာဉ္မ်ားျဖင့္ စည္ကားခဲ့ေသာ မူဆယ္ ၁၀၅ မိုင္ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးဇုန္နွင့္ အေရွ့ေျမာက္ေဒသရွိ ျပည္ေထာင္စုကား လမ္းမျကီး ယခင္ကဲ့သို့ ျပန္လည္ စည္ကားလာေအာင္ မည္သူ့တြင္တာဝန္ရွိသနည္း ဆိုသည္ကေတာ့ ...။

No comments:

Post a Comment