Monday, July 1, 2019

တနသၤ࿿ာရီတိုင္းအတြင္း မိရိုးဖလာကမ္းနီးငါးဖမ္းလုပ္ငန္း လုပ္ကိုင္သူမ်ား၏ အရြယ္လြန္ ေလွျပႆနာ

တနသၤ࿿ာရီတိုင္းေဒသျကီးအတြင္း မိရိုးဖလာကမ္းနီးငါးဖမ္း လုပ္ငန္းလုပ္ကိုင္သူမ်ား အေနျဖင့္ အရြယ္လြန္ေလွမ်ားေျကာင့္ သက္ဆိုင္ရာဌာနက ငါးဖမ္းလိုင္စင္နွင့္ ေလွဂရမ္၊ စက္ဂရမ္မ်ား ထုတ္ေပး ျခင္းမရွိေတာ့သျဖင့္ လုပ္ငန္းလုပ္ကိုင္ေနသူမ်ားမွာ တရားမဝင္ လုပ္ငန္း လုပ္ကိုင္ေနျကသူမ်ားသဖြယ္ စိုးရိမ္ထိတ္လန့္စြာ လုပ္ကိုင္ေနျကရသည္။တနသၤ࿿ာရီတိုင္းေဒသျကီး ထားဝယ္ျမို့၌ ဇြန္ ၂၄ ရက္က စတင္ က်င္းပသည့္ ဒုတိယအျကိမ္ တနသၤ࿿ာရီတိုင္းေဒသျကီး လွြတ္ေတာ္ (၁၃) ျကိမ္ေျမာက္ ပံုမွန္ အစည္းအေဝးတြင္
ေလာင္းလံုးမဲ ဆနၵနယ္ အမွတ္ (၁) မွ တိုင္းေဒသျကီး လွြတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ဦးဗိုလ္ေထြးက တနသၤ࿿ာရီတိုင္း ေဒသျကီးအတြင္း နွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းလုပ္ငန္းအျဖစ္ လုပ္ကိုင္ေနသည့္မိရိုးဖလာ ကမ္းနီးေရလုပ္ငန္းမွ အရြယ္လြန္ ငါးဖမ္းေလွမ်ား စိတ္ေအးခ်မ္းသာစြာ လုပ္ကိုင္စားေသာက္နိုင္ေရး သင့္ေလ်ာ္သည့္ ငါးဖမ္းလိုင္စင္ခ် ထား ေဆာင္ရြက္ေပးရန္ အစီအစဉ္ ရွိ-မရွိ ေမးခြန္းကိုလွြတ္ေတာ္၌ ေမးျမန္းခဲ့သည္။အခ်ို့ေသာ ကမ္းနီးေရလုပ္ငန္း လုပ္ကိုင္ျကသူမ်ားအေနျဖင့္ ငါးအရအမိရွိေသာ ငါးဖမ္းကြက္ ရွိရာသို့သြားနိုင္ရန္နွင့္ ရာသီဥတုဒဏ္ခံနိုင္ရန္ ေလွအတိုင္းအတာနွင့္ စက္အင္အားကိုမျဖစ္မေန တိုးျမွင့္ျပီး ျကီးမားေသာအရင္းအနွီးမ်ားျဖင့္ မိရိုးဖလာလုပ္ငန္းကို ေရြးခ်ယ္စရာမရွိဘဲ ဆက္လက္လုပ္ကိုင္ စားေသာက္ေနျကရေျကာင္း၊ အဆိုပါ လုပ္ငန္းမ်ားအေနျဖင့္ ငါးဖမ္းကိရိယာ မေျပာင္းလဲေသာ္လည္း အသံုးျပုရသည့္ ေလွနွင့္ စက္ အင္အားတိုးျမွင့္မႈကို အေျကာင္းျပု၍ သက္ဆိုင္ရာဌာနမ်ားက ထုတ္ေပးျမဲ ကမ္းနီးငါးဖမ္းလိုင္စင္နွင့္ ေလွဂရမ္၊ စက္ဂရမ္မ်ားကို ထုတ္ေပးျခင္းမရွိေတာ့သျဖင့္ လုပ္ငန္း လုပ္ကိုင္ေနသူမ်ားမွာ တရားမဝင္ လုပ္ငန္းလုပ္ကိုင္ေနျကသူမ်ားသဖြယ္ စိုးရိမ္ထိတ္လန့္စြာ လုပ္ကိုင္ေနျကရံုသာမက နိုင္ငံေတာ္မွ ရသင့္ရထိုက္ေသာ အခြန္အခမ်ားလည္း နစ္နာလ်က္ရွိေျကာင္း ゞင္းက ဆိုသည္။လက္ရွိအခ်ိန္တြင္ ကမ္းေဝး ငါးဖမ္းလုပ္ငန္းမ်ားကို Close Season, Close Area မ်ား သတ္မွတ္၍နိုင္ငံေတာ္က ျမန္မာ့ေရ သယံဇာတမ်ားကို ထိန္းသိမ္းလ်က္ရွိရာ လိုင္စင္မဲ့အရြယ္လြန္မိရိုးဖလာ ကမ္းနီးလုပ္ငန္းမ်ားပါ စိုးရိမ္ထိတ္လန့္စြာ လုပ္ငန္းမ်ားရပ္နားေနျကရေျကာင္း၊ ပင္လယ္ျပင္ျကီးရွိသေရြ့ ငါးဖမ္းလုပ္ငန္းရွိေနမည့္ တိုင္းေဒသျကီးအတြင္းရွိ ကမ္းနီးေရလုပ္ငန္းအတြက္ တိက်ေသာအစီအမံ၊ ညွြန္ ျကားခ်က္မ်ား ျကိုတင္ထားရွိရန္ အထူးလိုအပ္ေနျပီး ယင္းလုပ္ငန္းကို တိုင္းေဒသျကီး၏ SME အျဖစ္ သတ္မွတ္၍ရနိုင္ေသာ လုပ္ငန္း ျဖစ္ေသာေျကာင့္ လိုအပ္ပါက နီးစပ္ရာတိုင္းေဒသျကီး (သို့မဟုတ္) ျပည္နယ္အစိုးရမ်ားနွင့္ ညွိနွိုင္းေပး ျခင္းနွင့္ျပည္ေထာင္စုအစိုးရအဖြဲ့သို့ အစီရင္ခံ တင္ျပျခင္းမ်ားေဆာင္ရြက္ေပးရန္ အေလးအနက္တိုက္ တြန္းအျကံျပုလိုေျကာင္း ဦးဗိုလ္ေထြးက လွြတ္ေတာ္၌ေမးခြန္းေမးျမန္းရာတြင္ ေျပာျကားသည္။ယင္းသို့ ေမးျမန္းမႈအေပၚ တိုင္းေဒသျကီးစိုက္ပ်ိုးေရး၊ ေမြးျမူေရးနွင့္ဆည္ေျမာင္းဝန္ျကီး ဦးျမင့္စန္းက ကမ္းနီးငါးဖမ္းလုပ္ငန္းကို ကမ္းရိုးတန္းေဒသတစ္ေလွ်ာက္ ကမ္းေျခမွ ၁၀ မိုင္အတြင္းေရျပင္ကို ကမ္းနီးေရျပင္ဟု သတ္မွတ္ထားျပီး ငါးလုပ္ငန္းဦးစီးဌာန၏ ၃၁.၅.၁၉၉၆ ရက္စြဲပါ ညွြန္ျကား ခ်က္အမွတ္ (၃/၉၆) ျဖင့္ အလ်ား ေပ ၃၀ နွင့္ ျမင္းေကာင္ေရ ၁၂ ေကာင္ထက္မပိုေသာ ေရယာဉ္မ်ားကိုသာ ကမ္းနီးငါးဖမ္းေလွဟု သတ္မွတ္ထားေသာ္လည္း ၂၀၁၁ ခုနွစ္ ဇူလိုင္လတြင္ က်င္းပသည့္  ျမန္မာ့ ပင္လယ္ငါးလုပ္ငန္းေရျပင္၏ ငါး၊  ပုဇြန္သယံဇာတတည္ရွိမႈ အေျခ  အေနနွင့္ ထုတ္ယူသံုးစြဲမႈဆိုင္ရာ စာတမ္းဖတ္ပြဲေဆြးေနြးခ်က္ ရလဒ္မ်ားအရ အလ်ားေပ ၃၀ နွင့္ ျမင္းေကာင္ေရ ၂၅ ေကာင္သို ့တိုးျမွင့္သတ္မွတ္ေပးထားေျကာင္း၊ ကမ္းနီး ငါးလုပ္ငန္းေရျပင္သည္ငါး၊ ပုစြန္မ်ား ဥခ်သားေပါက္ဖြားရာနွင့္ ျကီးျပင္းက်က္စားရာျဖစ္ျပီး အေျခခံ ေရလုပ္သားမ်ား၏အဓိကအသက္ ေမြးဝမ္းေက်ာင္းျပုရာ ေနရာျဖစ္၍ ကမ္းနီးေဒသတြင္ ေလွအရြယ္အစားနွင့္ စက္အင္အားျမင့္ ငါးဖမ္းေလွမ်ားကို ဖမ္းဆီးခြင့္ျပုပါက ငါးသယံဇာတကို ထိခိုက္ေစမည္ျဖစ္ျပီး စက္အင္အားသံုး ငါးဖမ္းကိရိယာမ်ား အသံုးျပု ငါးဖမ္းဆီးျခင္းမ်ား ေဆာင္ရြက္လာပါက ငါးသယံဇာတကို ပိုမိုထိခိုက္ေစနိုင္ေျကာင္း ေျဖျကားခဲ့သည္။ထို့ျပင္ တနသၤ࿿ာရီတိုင္းေဒသျကီး၌ ၂၀၁၇-၂၀၁၈ ဘ႑ဍာနွစ္တြင္  ကမ္းနီးငါးဖမ္းကိရိယာ ၃၅ မ်ိုးျဖင့္ စက္တပ္ငါးဖမ္းေရယာဉ္ ၇၂၀၆ စီးနွင့္ စက္မဲ့ငါးဖမ္းေရယာဉ္ ၃၀၅၈ စီး စုစုေပါင္း ၉၈၂၃ စီး ငါးဖမ္းလုပ္ ကိုင္ေနေျကာင္း၊ တိုင္းေဒသျကီး အတြင္း ၂၀၁၈-၂၀၁၉ ခုနွစ္ ငါးလုပ္ငန္းဆိုင္ရာ အလုပ္ရံုေဆြးေနြးပြဲကို ထားဝယ္၊ ျမိတ္နွင့္ ေကာ့ေသာင္း ခရိုင္တို့တြင္ ျပီးခဲ့သည့္ မတ္အတြင္းက က်င္းပခဲ့ျပီးေဆြးေနြးပြဲတြင္ ကမ္း နီးငါးဖမ္းေရယာဉ္မ်ားနွင့္ ပတ္သက္၍ ေလွအရြယ္အစားကို အလ်ားေပ ၆၀ ေအာက္၊ ျမင္းေကာင္ေရ ၁၂၀ ေအာက္သတ္မွတ္ေပးရန္နွင့္ ကမ္းနီးကမ္းေဝးငါးဖမ္း  ကိရိယာအေရအတြက္နွင့္ အရြယ္အစားမ်ားကိုပါ ေဆြးေနြးညွိနွိုင္း ရရွိခဲ့ရာ ေဆြးေနြးခ်က္မ်ားအား ေနျပည္ေတာ္ စိုက္ပ်ိုးေရး၊ ေမြးျမူေရး နွင့္ဆည္ေျမာင္းဝန္ျကီးဌာနတြင္ မတ္၂၂ ရက္က ျပုလုပ္သည့္ ငါးလုပ္ငန္းစီမံခန့္ခြဲမႈ စီမံခ်က္ေဖာ္ ထုတ္ေရး အလုပ္ရံုေဆြးေနြးပြဲတြင္ တင္ျပေဆြးေနြးထားေျကာင္း ဦးျမင့္စန္းက ဆိုသည္။ျမန္မာ့ ပင္လယ္ငါးလုပ္ငန္း ဥပေဒသည္ ၂၀ဝ၈ ဖြဲ့စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရ ျပည္ေထာင္စု၏ လုပ္ ပိုင္ခြင့္ျဖစ္ေနသျဖင့္ ကမ္းနီးငါးဖမ္းေရယာဉ္မ်ား၏ စက္အင္အားနွင့္ ေလွအရြယ္အစား သတ္မွတ္ခ်က္ထက္ ေက်ာ္လြန္ေနမႈကို ငါးလုပ္ငန္းဦးစီးဌာန ရံုးခ်ုပ္မွတစ္ဆင့္ စိုက္ပ်ိုးေရး၊ ေမြးျမူေရးနွင့္ဆည္ေျမာင္း ဝန္ျကီးဌာနသို့ တင္ျပေဆာင္ရြက္ေနေျကာင္း ဦးျမင့္စန္းက ေျဖျကားခဲ့သည္။ထိုသို့ ဝန္ျကီး၏ေျဖျကားမႈ အေပၚ မျပည့္စံုဟုဆိုကာ ဦးဗိုလ္ေထြးက ထပ္ဆင့္ေမးခြန္းျပန္လည္ ေမးျမန္းခဲ့ျပီး ဝန္ျကီးက စာျဖင့္ ေျဖျကားေပးမည္ဟု ေျပာျကားသည္။“ကြ်န္ေတာ့္ ေမးခြန္းက ကမ္းနီး မဟုတ္ဘူး။ အရြယ္လြန္ကမ္းနီး ငါးဖမ္းေလွေပါ့ေနာ္။ တစ္ခ်ိန္တုန္းကေတာ့ ဒီေလွေတြက ကမ္းနီးဆိုတဲ့ ေခါင္းစဉ္ေအာက္မွာရွိတယ္။ ကိရိယာလမ္း ကမ္းနီးကိရိယာကိုး။ သို့ ေသာ္လည္း ေလွေတြအရြယ္အစားက ျကီးလာတဲ့အတြက္ ကြ်န္ေတာ္ ေမးတဲ့ ေမးခြန္းအျပည့္အစံုကေတာ့ အရြယ္လြန္ေလွေတြ ဘယ္လိုလုပ္မလဲေပါ့။ ဒါကိုသင့္ေတာ္တဲ့ လိုင္စင္ခ်ေပးဖို ့ဆိုေတာ့ ကမ္းနီး လိုင္စင္ ခ်ေပးဖို့အတင္းေတာင္းတာ မဟုတ္ဘူး။ သင့္ေတာ္တဲ့လိုင္စင္တစ္ခုခုေပါ့။ ဒီေလွေတြကိုကမ္းနီးကေတာ့ မရေတာ့ဘူး။ ကမ္းေဝးဆိုလည္း သူတို ့ေလွ်ာက္ျကမွာပဲ။ အခုက Close Season ဆိုျပီးေတာ့ ကမ္းေဝး ေလွေတြကို သံုးလ နားတယ္ေပါ့။ လိုင္စင္မရွိတဲ့ ေလွေတြက်ေတာ့ သူတို့က ေလွအရြယ္အစား ျကီးေနတဲ့ အတြက္ေျကာင့္မို ့သူတို့ကိုယ္သူတို့ ကမ္းနီးအျဖစ္နဲ့လည္း မေနရဲ ၊ ကမ္းေဝးကလည္း မဟုတ္ဆိုေတာ့သူတို့ ပါ ေရာနားေနတဲ့ အေနအထားရွိတာေပါ့။ ကြ်န္ေတာ္ဆိုလိုတာက ဒီစီမံခ်က္ျကီးေပါ့။  Close Season ၊ Close Area စီမံခ်က္ျကီးျပီးသြားလို့ရွိရင္ ဘာဆက္ျဖစ္မလဲဆိုတဲ့ဟာက ေတာ္ေတာ္ေျကာက္ဖို့ ေကာင္းတဲ့  အေနအထားေပါ့။ အဲဒါေလးေတြကို လွြတ္ေတာ္ဆီ တင္ျပေပးတာ ျဖစ္ပါတယ္” ဟု ဦးဗိုလ္ေထြးက ဆိုသည္။လက္ရွိတြင္ ကမ္းနီးေလွပိုင္ရွင္မ်ား ျကံုေတြ့ေနရသည့္ ေလွအရြယ္အစားနွင့္ စက္အင္အားမ်ားမွာ သတ္မွတ္ခ်က္ထက္ ေက်ာ္လြန္ေနသည့္အခက္အခဲမ်ားကို ေျပလည္နိုင္ေစရန္ သင့္ေတာ္သည့္ လိုင္စင္အမ်ိုးအစားတစ္ခုကို ခြင့္ျပုေပးရန္ လိုအပ္ေနျပီး ယင္းျပႆနာကို ဥပေဒေျကာင္းအရ မဟုတ္ဘဲစီမံခန့္ခြဲမႈနည္းျဖင့္ေျဖရွင္း၍ ရနိုင္ေျကာင္း၊ ယင္းေလွမ်ားမွာလည္း ေရေျကာင္းပို့ေဆာင္ေရးဦးစီးဌာနက ထုတ္ေပးထားသည့္ ေလွဂရမ္နွင့္ စက္ဂရမ္မ်ားရွိျပီး ငါးလုပ္ငန္းဦးစီးဌာနက ထုတ္ေပးသည့္လိုင္စင္ တစ္ခုသာ မရွိေျကာင္း ဦးဗိုလ္ေထြးက ဆိုသည္။ယင္းကဲ့သို ့ျပႆနာမ်ားနွင့္ ပတ္သက္၍အျခားျပည္နယ္နွင့္ တိုင္းေဒသျကီး အခ်ို့တြင္လည္း အစိုးရက အမိန့္ညွြန္ျကားစာထုတ္၍ ေျဖရွင္းမႈမ်ားရွိသည္ကိုေတြ့ရေသာေျကာင့္ တနသၤ࿿ာရီကမ္းရိုးတန္း တစ္ေလွ်ာက္ရွိ အရြယ္လြန္ ကမ္းနီးေလွမ်ားအတြက္ ျပႆနာကိုေျဖရွင္းရန္ သက္ဆိုင္ရာဌာနမ်ား သို့တိုင္းေဒသျကီးအစိုးရအဖြဲ့က အမိန့္ညွြန္ျကားခ်က္ တစ္စံုတစ္ရာ ထုတ္ေပးမည္ဆိုပါက ထုတ္ေပး၍ရ သည္ဟုယူဆေျကာင္း၊ အဆိုပါ အရြယ္လြန္ကမ္းနီးေလွမ်ားကို စည္းကမ္းသတ္မွတ္ခ်က္ျဖင့္ ခြင့္ျပုမိန္ ့ တစ္စံုတစ္ရာ ထုတ္ေပးလိုက္ပါက  အဆင္ေျပသြားမည္ ျဖစ္သည့္အျပင္ စည္းကမ္း သတ္မွတ္ခ်က္ထက္ ပိုမိုလုပ္ေဆာင္ထားမိပါကလည္း ေလွမ်ားကိုျပန္လည္ျပင္ဆင္၍ရနိုင္ေျကာင္း၊ လက္ရွိတြင္ ကမ္းနီးငါးဖမ္း ေလွမ်ားအတြက္ မူလညွြန္ျကားခ်က္ျဖစ္သည့္ ျမင္းေကာင္ေရ ၂၀ ထက္မပိုရဆိုသည့္ သတ္မွတ္ခ်က္မွာ ေခတ္ကာလအေနအထားနွင့္ ရာသီဥတုအေျခအေနမ်ားအရ လံုးဝမျဖစ္နိုင္ေတာ့ေျကာင္း ゞင္းက ေျပာျကားသည္။တနသၤ࿿ာရီတိုင္းေဒသျကီးတြင္ ကြ်န္းေပါင္း ၈၀ဝ ေက်ာ္တည္ရွိျပီး ျမန္မာ့ပင္လယ္ျပင္ကို မိုင္ ၈၀ဝ ေက်ာ္အထိ အလ်ားလိုက္ပိုင္ဆိုင္ထားေသာ တိုင္းျဖစ္ကာ ျမို့နယ္ ေပါင္း ၁၀ ခုအနက္ ကိုးခုက ပင္လယ္ ငါးဖမ္းျခင္းလုပ္ငန္းကို  အဓိက အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္း လုပ္ငန္းအျဖစ္ ေရွးနွစ္ေပါင္းမ်ားစြာမွ ယေန့ အခ်ိန္အထိ လုပ္ကိုင္လ်က္ရွိေျကာင္း ゞင္းက လွြတ္ေတာ္၌ေမးခြန္းေမးျမန္းရာတြင္ ထည့္သြင္းေျပာျကားသည္။လက္ရွိတြင္ ကမ္းေဝး ငါးဖမ္းေလွမ်ားအား ငါးမဖမ္းရ ရာသီအျဖစ္ ဇြန္လမွ ျသဂုတ္အထိ သံုးလ ပိတ္သိမ္းထားေသာ္လည္း ျပီးခဲ့သည့္ ငါးဖမ္းရာသီဖြင့္ခ်ိန္၌ ကမ္းေဝး ငါးဖမ္းေလွမ်ား ကမ္းနီးသို့ တရားမဝင္ဝင္ေရာက္ကာ ငါးခိုးဖမ္းျခင္းနွင့္ကမ္းနီးေလွမ်ား၏ငါးဖမ္းပိုက္မ်ားကို ဖ်က္ဆီးျခင္းခံရမႈတို့ေျကာင့္ ေဒသခံကမ္းနီးငါးဖမ္း ေလွလုပ္ကိုင္သူမ်ား နစ္နာမႈမ်ား ရွိေနျပီး လက္ရွိတြင္လည္း ေလွ အရြယ္အစား သတ္မွတ္ခ်က္ထက္ ေက်ာ္လြန္ေနေသာေျကာင့္ ငါးဖမ္းဆီးခြင့္လိုင္စင္ မရရွိသျဖင့္ေလွမ်ား ရပ္နားထားရျပီး အခက္အခဲျကံု ေတြ့ေနရသည္ဟု သိရသည္။

No comments:

Post a Comment