Tuesday, May 21, 2019

စြမ္းအင္က႑ အနာဂတ္

ဤေဆာင္းပါးမွာ မၾကာ ခဏ ျဖစ္ေပၚေနေသာ စြမ္းအင္ဆိုင္ရာ သတင္းမ်ားအေပၚ အေျခခံ၍ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏စြမ္းအင္လုပ္ငန္း(ေရနံႏွင့္ သဘာဝဓာတ္ေငြ႕က႑)အေၾကာင္း သိေကာင္းစရာအျဖစ္ ေရးသားၿပီး အပိုင္းသံုးပိုင္းပါဝင္ပါသည္။
ေရနံႏွင့္ သဘာဝဓာတ္ေငြ႕လုပ္ငန္းဆိုသည္မွာ
ေရနံႏွင့္ သဘာဝဓာတ္ေငြ႕ ဆိုသည္မွာ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္သန္း ေပါင္းမ်ားစြာက ေသေက်ပ်က္စီး ခဲ့ေသာ အပင္ႏွင့္ သတၱဝါ႐ုပ္ႂကြင္းမ်ားမွ ရရွိေသာ ႐ုပ္ႂကြင္းေလာင္ စာျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ စြမ္း အင္လုပ္ငန္းတြင္ ႐ုပ္ႂကြင္းေလာင္ စာမ်ားကို ေပေပါင္းေထာင္ခ်ီ ေသာ ေျမေအာက္မွ ရွာေဖြထုတ္ ယူျခင္း (Exploration & Produc-tion/E&P)၊ သန္႔စင္ျခင္း (Refin-ing)၊ ကုန္ပစၥည္းအမ်ိဳးမ်ိဳးထုတ္လုပ္ျခင္း (Processing) ႏွင့္ စားသံုးသူထံ တင္ပို႔ေရာင္းခ်ျခင္း (Marketing & Distribution)စေသာ အပိုင္းမ်ား ပါဝင္ပါသည္။
ႏုိင္ငံတကာစြမ္းအင္လုပ္ငန္းတြင္ အဓိကပါဝင္လႈပ္ရွားသူမ်ားမွာ  ႏုိင္ငံပိုင္ ေရနံႏွင့္ သဘာဝဓာတ္ေငြ႕ကုမၸဏီမ်ား (National Oil Companies/NOCs) ျဖစ္ေၾကာင္း သိရွိရသည္။ ဥပမာ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ MOGE (MyanmarOil and Gas Enterprise) ႏွင့္ ေဆာ္ဒီႏုိင္ငံတြင္ Saudi Aramco တို႔ျဖစ္သည္။ ၎တို႔သည္ စြမ္းအင္ရင္းျမစ္မ်ားကို ရွာေဖြတူးေဖာ္ျခင္း အျပင္ စြမ္းအင္က႑ဆုိင္ရာ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ား ခ်မွတ္ျခင္း (Regulation)၊ ကုန္စည္ေရာင္း ဝယ္ေဖာက္ကားျခင္း (Commo-dity Trading) ႏွင့္ ေငြေၾကးဆိုင္ရာ သံုးစြဲမႈမ်ား (Fiscal Expenditures)ပါ လုပ္ေဆာင္ၾကသည္။

လူအမ်ားရင္းႏွီးသည့္ Total ကဲ့သို႔ေသာ ကုမၸဏီမ်ားမွာ အစု ရွယ္ယာရွင္မ်ားက ပိုင္ဆုိင္သည့္ ပုဂၢလိကစြမ္းအင္ကုမၸဏီမ်ားျဖစ္ ပါသည္။ အႀကီးဆံုးပုဂၢလိကစြမ္း အင္ကုမၸဏီမ်ားတြင္ Exxon-Mobil, BP, Royal Dutch Shell, Conoco Phillips, Chevron ႏွင့္ Total တို႔ ပါဝင္သည္။ ထုိကုမၸဏီမ်ားသည္ကား ေရနံႏွင့္ သဘာဝဓာတ္ေငြ႕ ရွာေဖြတူးေဖာ္ျခင္းမွ သည္ ထုတ္လုပ္ေရာင္းခ်ျခင္း အထိ ေဆာင္ရြက္ၾကသည္။ ၎တို႔သည္ ႏုိင္ငံပိုင္ စြမ္းအင္ကုမၸဏီ မ်ားႏွင့္ ယွဥ္လွ်င္ ပိုင္ဆုိင္ေသာ ေရနံႏွင့္ သဘာဝဓာတ္ေငြ႕ရင္း ျမစ္မ်ားမွာ နည္းပါးေသာ္လည္း အက်ိဳးအျမတ္သည္ကား အလြန္ႀကီးမားၿပီး အလယ္အလတ္ တိုင္းျပည္တစ္ခု၏ GDPs နီးပါးရွိပါသည္။ ၎တို႔သည္ ခုိင္မာေသာ ဥပေဒဆိုင္ရာ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ားရွိၿပီး ရင္းျမစ္ရွာေဖြမႈေအာင္ျမင္ႏုိင္ေျခ ျမင့္မားေသာ စီမံကိန္းမ်ားကို ေဆာင္ရြက္ေလ့ရွိသည္။

ထို႔အျပင္ ေဒၚလာသန္း ေပါင္းမ်ားစြာကို အရင္းအႏွီးအ ျဖစ္ ပိုင္ဆိုင္ထားသည့္ ပိုမိုေသး ငယ္ေသာ ႏိုင္ငံတကာေရနံကုမၸ ဏီမ်ားလည္း (ဥပမာ Occidental Petroleum) ရွိပါသည္။ ၎တို႔ သည္ ပိုမိုတီထြင္ဆန္းသစ္ႏုိင္စြမ္း ရွိၿပီး ၿပိဳင္ဘက္ကင္းေသာ နည္း ပညာဆိုင္ရာ ကၽြမ္းက်င္မႈမ်ား (ဥပမာ Deep-Water Drilling) ပိုင္ဆုိင္ထားတတ္ၾကသည္။

စြမ္းအင္က႑တြင္ ေနာက္ ထပ္အေရးပါသူမ်ားကေတာ့ ဝန္ ေဆာင္မႈကုမၸဏီမ်ား (Service Providers) ျဖစ္သည္။​ ၎တို႔ သည္ အထက္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့ေသာ စြမ္းအင္ကုမၸဏီႀကီးမ်ားအား အ မ်ိဳးမ်ိဳးေသာ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားကို ေပးအပ္ပါသည္။ ၎တို႔သည္ လည္း အျမတ္ဝင္ေငြအလြန္ႀကီး မားၿပီး လူေပါင္းမ်ားစြာကို အလုပ္အကိုင္ေပးထားေသာ လုပ္ငန္း မ်ားျဖစ္ပါသည္။

လူအမ်ား နားလည္သင့္ေသာ အေျခခံအခ်က္အလက္အခ်ိဳ႕
ေရနံႏွင့္ သဘာဝဓာတ္ေငြ႕ က႑ႏွင့္ပတ္သက္၍ အေရးႀကီး ေသာ အခ်က္တစ္ခုမွာ ႏုိင္ငံသား မ်ားသည္ သင့္ေလ်ာ္ေသာ အေျခ ခံဗဟုသုတႏွင့္ သတင္းအခ်က္အ လက္မ်ားရရွိမႈျဖစ္သည္။ ၎ သည္ မၾကာခဏျဖစ္ေပၚေလ့ရွိ ေသာ စြမ္းအင္က႑ႏွင့္ ပတ္ သက္သည့္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မ်ားကို ခ်ိန္ညႇိေပးရန္ အကူအညီျဖစ္ပါ လိမ့္မည္။

ထုိ႔ေၾကာင့္ ေရနံႏွင့္ သဘာဝ ဓာတ္ေငြ႕၊ ေက်ာက္စိမ္း၊ ပတၱ ျမား၊ ေၾကးနီ စေသာ သယံဇာတ ရင္းျမစ္မ်ားႏွင့္ပတ္သက္ေသာ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားကို ႏိုင္ငံအဆင့္  ခ်မွတ္ရာတြင္ ႏုိင္ငံသားမ်ားသည္ အသိအျမင္ျပည့္ဝစြာ ပါဝင္ရန္ လိုအပ္ပါသည္။ ႏုိင္ငံသားမ်ား၏ အသိဉာဏ္နည္းပါက သယံဇာတ က ေပးအပ္ေသာ အခြင့္အလမ္း မ်ားကို ဖ်က္ဆီးပစ္မည့္ ဆံုးျဖတ္ ခ်က္အမွားမ်ားသို႔ ဦးတည္ေစႏိုင္ ေသာေၾကာင့္ အစိုးရတစ္ရပ္ႏွင့္ ေကာင္းမြန္ေသာ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားခ်မွတ္ႏိုင္ရန္ ျပည္သူလူထုအား မွန္ကန္သင့္ေလ်ာ္ေသာ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားေပး အပ္ (Empower) ရမည္ျဖစ္ပါသည္။

သယံဇာတ ေပါႂကြယ္ဝ ေသာ ႏုိင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ၏သယံဇာတ စီးပြားေရးတြင္ သယံဇာတမ်ားကို ရွာေဖြေတြ႕ရွိျခင္း (Discovery of Natural Resources)၊ အခြန္ဆုိင္ ရာ စည္းမ်ဥ္းမ်ားႏွင့္ အဖြဲ႕အစည္း မ်ား (Tax Rules & Institutions)၊ ေငြေၾကးစုေဆာင္းျခင္းဆိုင္ရာ စည္းမ်ဥ္းမ်ားႏွင့္ အဖြဲ႕အစည္း မ်ား (Saving Rules and Insti-tutions)၊ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဆိုင္ရာ အရည္အေသြးမ်ားတည္ေဆာက္ ျခင္း (Building Investment Capacity) စသည္ျဖင့္ ဦးစြာဖြဲ႕ စည္းျဖစ္ေပၚပါသည္။ ထုိ႔ေနာက္ တြင္မွ သယံဇာတတူးေဖာ္ေရာင္း ခ်ျခင္းလုပ္ငန္းမ်ား စတင္ႏိုင္မည္ ျဖစ္ပါသည္။ ထုိစည္းမ်ဥ္းမ်ားႏွင့္ အင္စတီက်ဴးရွင္းမ်ားအေၾကာင္း ကို လူတိုင္းနားလည္ရန္ႏွင့္ ကာ ကြယ္ထိန္းသိမ္းရန္ အေရးႀကီးပါ သည္။ အထူးသျဖင့္ လူတိုင္း နား လည္သင့္ေသာ္လည္း နားမလည္ ျဖစ္ေလ့ရွိသည့္ အခ်က္သံုးခ်က္ ကို ေဆြးေႏြးတင္ျပလိုပါသည္။ ပထမတစ္ခုက ေရနံ၊ သဘာဝ ဓာတ္ေငြ႕၊ စိန္ စေသာ သယံဇာတ မ်ားကို မည္သူပိုင္သင့္သနည္း ဟူေသာ ေမးခြန္းျဖစ္သည္။ တစ္ နည္းဆိုေသာ္ ထုိသယံဇာတမ်ား ကို ေတြ႕ရွိရာ ေဒသတြင္ ေနထုိင္ သူမ်ား ပိုင္ဆိုင္သင့္သေလာ၊ သို႔ မဟုတ္ အစိုးရက ပိုင္ဆုိင္သင့္သ ေလာ။ ဤေနရာတြင္ ၿဗိတိန္ႏုိင္ငံ ျဖင့္ ဥပမာေပးလိုပါသည္။ ၿဗိတိန္ ႏိုင္ငံသည္ ႏွစ္ေပါင္း ၃၀၀ ေက်ာ္ တည္ရွိခဲ့ေသာ ႏိုင္ငံတစ္ခုျဖစ္ သည္။ သို႔ေသာ္ စေကာ့တလန္ ကမ္းေျခအလြန္တြင္ ေတြ႕ရွိခဲ့ ေသာ သဘာဝရင္းျမစ္တစ္ခု ေၾကာင့္ ႏုိင္ငံ၏ေအးခ်မ္းစြာတည္ ရွိမႈ ထိခိုက္ခဲ့ရၿပီး စေကာ့တလန္ ခြဲထြက္ေရးလႈပ္ရွားမႈ ေပၚေပါက္ လာျခင္းျဖစ္ပါသည္။

အျခားတစ္ဖက္တြင္ စိန္ေပါ ႂကြယ္ေသာ ေဘာ့စ္ဝါနာႏိုင္ငံတြင္မူ ဘူမိေဗဒနည္းလမ္းမ်ားျဖင့္ အ တည္မျပဳမီ စိန္မ်ားရွိႏုိင္သည္ဟု စိတ္ျဖင့္ ခန္႔မွန္းသည့္အဆင့္တြင္ ပင္ စိန္မ်ားကို ပိုင္ဆိုင္သူသည္ ႏိုင္ငံေတာ္ပင္ျဖစ္သည္ဟု လူမ်ိဳးစု မ်ားအၾကားတြင္ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ ျပန္႔ သေဘာတူထားခဲ့သျဖင့္ ထုိကဲ့သို႔ေသာ ၿပိဳကြဲမႈမ်ိဳး မႀကံဳေတြ႕ခဲ့ရ ေပ။ ဤသည္မွာ ပိုင္ဆိုင္မႈႏွင့္ ပတ္သက္ေသာအပိုင္းျဖစ္သည္။

ထို႔ေနာက္ သယံဇာတရင္း ျမစ္မ်ားမွ ရရွိမည့္ အက်ိဳးအျမတ္ မ်ားႏွင့္ပတ္သက္သည့္ ေမွ်ာ္မွန္း ခ်က္မ်ားအၾကာင္း ေျပာရမည္ ျဖစ္သည္။ ေရွးဦးစြာ ေမးခြန္းတစ္ ခုေမးလိုပါသည္။ ႏုိင္ငံ၏သယံ ဇာတရင္းျမစ္မ်ားမွ ရရွိေသာ ဝင္ ေငြသည္ ႏုိင္ငံသားတစ္ဦးခ်င္းစီ အတြက္ တစ္ႏွစ္လွ်င္ ဘယ္ ေလာက္ျဖစ္ပါသနည္း။ မည္သူမွ် မသိပါ။ အေၾကာင္းမွာ ေရနံသိုက္ တစ္ခု(သို႔မဟုတ္)သဘာဝဓာတ္ ေငြ႕သိုက္တစ္ခု ေတြ႕ရွိေၾကာင္း ကုမၸဏီမ်ားက ေၾကညာရာတြင္ ကိန္းဂဏန္းမ်ားမွာ ေရနံစည္ သန္းေပါင္းမ်ားစြာ၊ သဘာဝဓာတ္ ေငြ႕ကုဗေပ သန္းေပါင္းမ်ားစြာျဖင့္ အလြန္ႀကီးမားေနေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ အက်ိဳးဆက္အေနႏွင့္ ႏုိင္ငံသားမ်ား၏ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္မ်ား အလြန္ႀကီးမားလာသည္။

ဥပမာဆိုရေသာ္ ေရနံကုမၸ ဏီတစ္ခုအား ေရနံရွာေဖြတူးေဖာ္ ခြင့္လိုင္စင္ (Signature Bonus) ကို အေမရိကန္ေဒၚလာသန္း ၅၀ ျဖင့္ ေပးအပ္လိုက္သည္ဆိုပါစို႔။ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာပင္ လူတိုင္းသိ သင့္သည္မွာ ေရနံတြင္း ၁၀ တြင္းတူး၍ ေရနံေသခ်ာေပါက္ ေတြ႕ရွိႏိုင္သည္မွာ တစ္တြင္းသာ ျဖစ္ သည္။ ေနာက္တစ္ခ်က္မွာ သာမန္ႏုိင္ငံသားတစ္ဦးအတြက္ ေဒၚလာသန္း ၅၀ ဆိုသည္မွာ တစ္သက္တာ ထုိင္စားႏုိင္ေလာက္သည့္ ပမာဏျဖစ္ေသာ္လည္း ႏုိင္ငံသားဦးေရ ေလးသန္းေက်ာ္ႏွင့္ ျပန္တြက္ၾကည့္မည္ဆိုလွ်င္ တစ္ဦးရရွိသည္မွာ ၁၂ ေဒၚလာသာ ျဖစ္ ေၾကာင္း ေတြ႕ရမည္ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ လက္ေတြ႕တြင္မူ လူထုအၾကားတြင္ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္ေပါက္ကြဲ မႈမ်ား ျဖစ္ေပၚေနၿပီျဖစ္သည္။ ‘‘ႏိုင္ငံကေတာ့ ခ်မ္းသာပါတယ္။ ကၽြန္ ေတာ္တို႔ကေတာ့ ဆင္းရဲေန တယ္’’ ဟု ေျပာဆိုမႈမ်ားျဖစ္ေပၚ လာေစသည္။

တတိယအခ်က္မွာ အၾကမ္း ဖ်င္းအားျဖင့္ ႏွစ္ေပါင္း ၂၀ မွ ၅၀ အတြင္း ကုန္ဆံုးသြားႏုိင္ေသာ သယံဇာတရင္းျမစ္မ်ားမွ ရရွိ ေသာ ဝင္ေငြမ်ားကို တုိင္းျပည္၏ အနာဂတ္အတြက္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံ မလား (ဥပမာ ေနာ္ေဝးႏိုင္ငံ၏ ေရနံရန္ပံုေငြျဖစ္ေသာ Govern-ment Pension Fund Global ကဲ့သို႔) (သို႔မဟုတ္) ယခုပါတီပြဲ အႀကီးအက်ယ္က်င္းပရန္ အသံုး ျပဳမလားဆိုသည္ကို ဆံုးျဖတ္ရ မည္ျဖစ္သည္။ လူအခ်ိဳ႕အေနႏွင့္ ငါတို႔ႏိုင္ငံခ်မ္းသာၿပီ၊ ငါတို႔အလုပ္ လုပ္စရာ မလိုေတာ့ဘူးဟု ေတြးထင္တတ္ေသာ္လည္း ထုိသယံဇာတဝင္ေငြမ်ားသည္ ႏုိင္ငံ၏အနာဂတ္ကို တည္ေဆာက္ရန္ ရရွိေသာ အခြင့္အေရးတစ္ရပ္ဟု သာ ႐ႈျမင္ရမည္ျဖစ္ပါသည္။ ဤသေဘာတရားမ်ားမွာ ေရနံႏွင့္ သဘာဝဓာတ္ေငြ႕အျပင္ အျခား Extractive Industries လုပ္ငန္း မ်ားအားလံုးတြင္ အတူတူပင္ ျဖစ္ သည္။

သဘာဝဓာတ္ေငြ႕ျဖင့္ ကူးေျပာင္းၾကမည့္အနာဂတ္
တစ္ဖက္တြင္မူ သယံဇာတ လုပ္ငန္းမ်ားအေနႏွင့္ ႀကံဳေတြ႕ေန ရေသာ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ဆိုင္ရာႏွင့္ လူမႈေရးဆိုင္ရာ စိန္ ေခၚမႈမ်ား ရွိေနပါသည္။ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ဆိုင္ရာ စိန္ေခၚမႈမ်ား တြင္ အႀကီးမားဆံုးမွာ ကမၻာႀကီး ပူေႏြးမႈႏွင့္ ရာသီဥတုေျပာင္းလဲမႈ မ်ား ျဖစ္ေလသည္။ အက်ိဳးဆက္  အေနႏွင့္ မိုးေခါင္ေရရွားမႈ၊ ဖ်က္ အားျပင္းေသာ မုန္တုိင္းမ်ားႏွင့္ ပင္လယ္ေရမ်က္ႏွာျပင္ျမင့္တက္ မႈမ်ား ျဖစ္ေပၚလာေနပါသည္။ ၎တို႔သည္ စြမ္းအင္လုပ္ငန္း၏ ေန႔စဥ္လည္ပတ္မႈကို ေႏွာင့္ယွက္ ႏုိင္ၿပီး လူတို႔၏ ေန႔စဥ္ဘဝႏွင့္ ကုမၸဏီ၏ ထုတ္လုပ္ႏုိင္စြမ္းကို ထိခိုက္ေစႏုိင္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ Paris Climate Agreement အရကမၻာႀကီးပူေႏြးမႈကို ထိန္းခ်ဳပ္ရန္ ကာဗြန္ဒိုင္ေအာက္ဆိုက္ ထုတ္လႊင့္မႈနည္းပါးေသာ စြမ္းအင္ရင္းျမစ္မ်ား (ေနစြမ္းအင္၊ ေလစြမ္းအင္)ကို ပိုမိုအသံုးျပဳရန္ႏွင့္ စြမ္းအင္ကို ပိုမိုထိေရာက္စြာ အသံုးျပဳရန္ လို အပ္လာေနၿပီျဖစ္သည္။ မၾကာ ေသးခင္က မီဒီယာသတင္းတစ္ခု တြင္ ကုလသမဂၢအေထြေထြ အ တြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္က ယခုကာဗြန္ ထုတ္လုပ္မႈမ်ားကို မထိန္းခ်ဳပ္ႏုိင္ ပါက ကမၻာေပၚတြင္ ပ်က္စီးမႈႏွင့္ ေသဆံုးမႈမ်ား ပိုမိုျမင့္မားလာမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ အေကာင္းဘက္က ျပန္ေတြးလွ်င္ ထုိသို႔ျဖစ္လာပါက လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုလံုးက အ ေျပာင္းအလဲကို ပိုမိုေဆာင္ရြက္ လာၾကမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာ ၾကားခဲ့သည္။

သိပၸံပညာရွင္မ်ား၏ Car-bon Budget ဟူေသာ အယူအဆအရ လူတို႔၏ လာမည့္ ႏွစ္မ်ား (၂၀၅၀ ခုႏွစ္အထိ)အတြင္း ကာဗြန္ထုတ္လႊတ္ႏိုင္မႈမွာ စုစုေပါင္း တန္ခ်ိန္ ဘီလီယံ ၇၀၀ သာ ျဖစ္ ေသာ္လည္း ယခုႏွစ္စဥ္ထုတ္ လႊတ္မႈမွာ တန္ခ်ိန္ ဘီလီယံ ၄၀ ခန္႔ ရွိေနသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ကာဗြန္ထုတ္လႊတ္မႈကို ရည္မွန္းထား သည့္ ပမာဏအထိ ေလွ်ာ့ခ်ရန္မွာ ႏွစ္ေပါင္း ၂၀ ပင္ မက်န္ေတာ့ပါေခ်။

ထုိ႔ေၾကာင့္ အနာဂတ္တြင္ အစိုးရမ်ား၊ စြမ္းအင္ကုမၸဏီမ်ား ႏွင့္ လူထုေရြးခ်ယ္ရမည့္ လမ္း ေၾကာင္းသည္ အထူးထင္ရွားေန ပါသည္။ ဤေနရာတြင္ ဆက္စပ္ ၍ တင္ျပရေသာ္ တစ္ဖက္တြင္ လည္း ေရနံႏွင့္ သဘာဝဓာတ္ေငြ႕ ကဲ့သို႔ေသာ သဘာဝစြမ္းအင္ရင္း ျမစ္မ်ားသည္ အကန္႔အသတ္ရွိ ေသာ အရင္းအျမစ္မ်ားျဖစ္ၿပီး တစ္ေန႔ကုန္ဆံုးသြားမည္ ျဖစ္ သည္။ ထုိ႔အျပင္ လူဦးေရတိုးပြားျခင္းႏွင့္ လူေနမႈအဆင့္အတန္း တိုးျမင့္လာျခင္းတို႔ေၾကာင့္ ကမၻာေပၚတြင္ ၎တို႔ကို သံုးစြဲမႈမွာ ႏွစ္စဥ္တိုးတက္လ်က္ရွိသည္။ လက္ရွိတြင္ ႏွစ္စဥ္ ေရနံတန္ခ်ိန္ေပါင္း ၁၁ ဘီလီယံေက်ာ္ခန္႔ သံုးစြဲေနၿပီး သဘာဝဓာတ္ေငြ႕သံုးစြဲမႈမွာ လည္း ၂၀၄၀ ျပည့္ႏွစ္တြင္ ၂၀၃ ထရီလီယံ ကုဗေပအထိ ရွိလာ မည္ဟု ခန္႔မွန္းထားသည္။

အၾကမ္းအားျဖင့္ လက္ရွိ သိရွိထားေသာ ေရနံရင္းျမစ္မ်ား မွာ ၂၀၅၂ ခုႏွစ္အထိ တည္ရွိမည္ျဖစ္ၿပီး သဘာဝဓာတ္ေငြ႕ရင္းျမစ္ မ်ားမွာမူ ၂၀၆၀ ျပည့္ႏွစ္အထိ တည္ရွိမည္ျဖစ္ပါသည္။ BP ၏၂၀၁၆ ခုႏွစ္ ေလ့လာမႈတစ္ခုတြင္ သဘာဝဓာတ္ေငြ႕မွာ ၅၂ ဒသမ ၈ႏွစ္စာႏွင့္ ေရနံမွာ ၅၀ ဒသမ ၇ ႏွစ္စာ တစ္ကမၻာလံုးအတိုင္းအတာ အရ က်န္ရွိေနေၾကာင္း ေဖာ္ျပ ထားသည္။

သို႔ေသာ္ ကၽြႏု္ပ္တို႔၏ ႐ုပ္ ႂကြင္းေလာင္စာမ်ား ဆက္လက္ ထုတ္ယူသံုးစြဲႏိုင္မႈကို ကန္႔သတ္ မည္မွာ ႐ုပ္ႂကြင္းေလာင္စာမ်ား ကုန္ခန္းမႈမဟုတ္ဘဲ ကမၻာႀကီး ပူေႏြးမႈပင္ျဖစ္ေၾကာင္းမွာ လူတိုင္းသိသင့္ေသာ အမွန္တရားျဖစ္ပါ သည္။

ဤသည္ကို လက္မခံေသာ ကုမၸဏီမ်ားအေနႏွင့္ အစိုးရ၏ တင္းက်ပ္ေသာ ကာဗြန္မူဝါဒမ်ား ႏွင့္ ေစ်းကြက္၏အေျပာင္းအလဲ မ်ားကို ထိပ္တိုက္ရင္ဆိုင္ရမည္ ျဖစ္ေလသည္။ အေျပာင္းအလဲကို ဦးေဆာင္ေသာ ကုမၸဏီမ်ားက ေတာ့ ေရွ႕တန္းသို႔ ေရာက္ရွိမည္ ျဖစ္ပါသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ ေနာ္ ေဝးႏိုင္ငံ၏ Equinor ျဖစ္ပါသည္။ ၎သည္ ကုမၸဏီအမည္ကို Statoil မွ Equinor သို႔ ေျပာင္း လဲကာ ေရနံႏွင့္ သဘာဝဓာတ္ ေငြ႕သာမက ျပန္လည္ျပည့္ၿဖိဳးၿမဲ စြမ္းအင္ရင္းျမစ္မ်ားတြင္ပါ ရင္း ႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမည္ျဖစ္ေၾကာင္း အသိ ေပးေၾကညာခဲ့သည္။ Equinor သည္ လြန္ခဲ့သည့္ ရာစုႏွစ္အတြင္း ေနာ္ေဝးႏုိင္ငံအား အခ်မ္းသာဆံုး ႏိုင္ငံတစ္ႏုိင္ငံ ျဖစ္လာေစခဲ့ေသာ အမွတ္လကၡဏာတစ္ခု ျဖစ္ သည္။ ကမၻာ႔ပထမဆံုး ကမ္းလြန္ ေလအား လွ်ပ္စစ္ထုတ္လုပ္မႈမ်ား (Offshore Wind Farms) ျပဳလုပ္ခဲ့ေသာ ထိပ္တန္းကုမၸဏီလည္း ျဖစ္ၿပီး ဤသည္မွာ အလြန္ရဲရင့္ ေသာ ဦးေဆာင္မႈတစ္ခုျဖစ္ပါ သည္။

ထုိအေျပာင္းအလဲကို Tran-sitional Fuel အျဖစ္ သက္သာ လြယ္ကူေအာင္ ျပဳလုပ္ေပးမည္ မွာ သဘာဝဓာတ္ေငြ႕ပင္ ျဖစ္ သည္။ ရာသီဥတုေျပာင္းလဲမႈ သည္ ကမၻာလံုးဆိုင္ရာ စိန္ေခၚမႈ တစ္ရပ္ျဖစ္ၿပီး ကမၻာလံုးဆိုင္ရာ ေျဖရွင္းမႈမ်ားလိုအပ္သည္။ ႏုိင္ငံ မ်ားတြင္ နယ္နိမိတ္စည္းမ်ဥ္းရွိ ေသာ္လည္း ကမၻာႀကီးကို ပူေႏြး ေစေသာ အရာမ်ား ထုတ္လႊတ္မႈ သည္ကား နယ္နိမိတ္စည္းမ်ဥ္း မရွိပါေခ်။ ထုိ႔ေၾကာင့္ လွ်ပ္စစ္ ဓာတ္အားအတြက္ ေက်ာက္မီး ေသြးကို အသံုးျပဳေနေသာ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံကဲ့သို႔ ႏုိင္ငံႀကီးမ်ားသည္ လည္း ရာသီဥတုဆိုင္ရာ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲေရးရည္မွန္းခ်က္မ်ား အတြက္ ပိုမိုသန္႔ရွင္းေသာ စြမ္း အင္ရင္းျမစ္ျဖစ္သည့္ သဘာဝ ဓာတ္ေငြ႕ကို ေျပာင္းလဲသံုးစြဲလာ ေနသည္။

သဘာဝဓာတ္ေငြ႕သည္ ေပါ မ်ားမႈ၊ အတန္ငယ္သက္သာေသာ ေစ်းႏႈန္း၊ အသန္႔ရွင္းဆုံးႏွင့္ အထိ ေရာက္ဆံုး အသံုးျပဳႏုိင္သည့္ စြမ္း အင္ရင္းျမစ္တစ္ခုျဖစ္ပါသည္။ ၎သည္ ေနစြမ္းအင္(သို႔မဟုတ္) ေလစြမ္းအင္တို႔ကဲ့သို႔ ျပန္လည္ျပည့္ၿဖိဳးၿမဲ စြမ္းအင္ရင္းျမစ္မဟုတ္ ေသာ္လည္း ျပန္လည္ျပည့္ၿဖိဳးၿမဲ စြမ္းအင္ရင္းျမစ္မ်ားကို အေျခခံ သည့္ အနာဂတ္စြမ္းအင္က႑သို႔ ကူးေျပာင္းႏိုင္ေစမည့္ အရာတစ္ ခုျဖစ္လာႏိုင္ပါသည္။ ထုိ႔အျပင္ သဘာဝဓာတ္ေငြ႕ကို ျပန္လည္ ျပည့္ၿဖိဳးၿမဲစြမ္းအင္မ်ားႏွင့္အတူ Baseload Power အျဖစ္ အတူ ယွဥ္တြဲသံုးစြဲႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ စြမ္းအင္ က႑ကို ၾကည့္မည္ဆိုလွ်င္ ကမ္း လြန္ (Offshore)လုပ္ကြက္မ်ား သည္ ကုန္းတြင္း (Onshore) လုပ္ ကြက္မ်ားထက္ သဘာဝဓာတ္ေငြ႕ ပမာဏ ပိုမိုတည္ရွိႏိုင္သည္ဟု ဆုိၾကၿပီး ထုိပမာဏႏွင့္ ပတ္သက္ ၍ အမ်ိဳးမ်ိဳးခန္႔မွန္းထားသည္။ Myanmar Energy Master Planပါ ကိန္းဂဏန္းမ်ားအရ ကမ္းလြန္ ပိုင္းတြင္ ကုဗေပ ၁၁ ထရီလီယံႏွင့္ ကုန္းတြင္းပိုင္းတြင္ ကုဗေပ ၅ ဒသမ ၆ ထရီလီယံရွိမည္ဟုဆုိ သည္။ အထက္ပါစြမ္းအင္ဆိုင္ ရာ အကူးအေျပာင္းအတြက္ ျပည္ တြင္းသဘာဝဓာတ္ေငြ႕ထုတ္လုပ္ မႈသည္ မၾကာခင္ က်င္းပေတာ့ မည့္ တင္ဒါႏွင့္အတူ ကမ္းလြန္ သဘာဝဓာတ္ေငြ႕ရွာေဖြထုတ္ လုပ္မႈနည္းပညာမ်ား တိုးတက္ ရရွိလာျခင္းႏွင့္ ပိုမိုေကာင္းမြန္ ေသာ အေျခအေနမ်ားေၾကာင့္ ပိုမိုဖြံ႕ၿဖိဳးလာမည္လားဆိုသည္ကို ေစာင့္ၾကည့္ရမည္ျဖစ္သည္။

No comments:

Post a Comment