Sunday, June 9, 2019

ျမန္မာနိုင္ငံ၏ ပညာေရးသမိုင္း

ျဗိတိသွ် ကိုလိုနီေခတ္အတြင္း၌ အျကီးအက်ယ္ တိုးတက္လာသည့္အရာမွာ အမ်ိုးသမီးမ်ား ပညာသင္ယူခြင့္ျဖစ္သည္။ ကိုလိုနီေခတ္ မတိုင္မီက အမ်ိုးသားမ်ားအတြက္ ပညာေရးသည္ပင္လွ်င္ မိရိုးဖလာ ဗုဒၶဘာသာ ဘုန္းျကီးေက်ာင္းသင္ ပညာေရးစနစ္အေပၚ၌သာ မွီခိုေနရသည္။ သို့ေသာ္ ၁၉၁၁ ခုနွစ္မွ ၁၉၂၁ ခုနွစ္အတြင္း အမ်ိုးသမီးမ်ား ပညာသင္ယူခြင့္သည္ ေက်ာင္းသူေပါင္း ၄၅çဝ၀ဝ အထိ ၆၁ ရာခိုင္နႈန္းနွင့္ ၁၉၂၁ ခုနွစ္မွ ၁၉၃၁ ခုနွစ္အတြင္း ၁၀ဝ,ဝ၀ဝ အထိ ေနာက္ထပ္ ၈၂ ရာခိုင္နႈန္း တိုးတက္လာခဲ့သည္။ ယင္းမွာ မိန္းကေလး သီးသန့္ေက်ာင္းမ်ားပံုစံျဖင့္ အစိုးရေက်ာင္းမ်ားနွင့္ ပုဂၢလိကေက်ာင္းမ်ား စနစ္ကို တိုးခ်ဲ့လာခဲ့ေသာေျကာင့္လည္း ျဖစ္သည္။
ယင္းအခ်က္ကို အမ်ိုးသမီးမ်ား အလုပ္အကိုင္ရရွိမႈ ျမင့္တက္လာျခင္းက ထင္ဟပ္ျပသည္။ ၁၉၂၁ ခုနွစ္မွ ၁၉၃၁ ခုနွစ္အတြင္း အစိုးရအုပ္ခ်ုပ္ေရးဌာနမ်ား၊ ဥပေဒနွင့္ ေဆးဘက္ဆိုင္ရာဌာနမ်ား (၉၆ ရာခိုင္ နႈန္း ျမင့္တက္)၊ ပညာေရးဌာနမ်ား (၆၄ ရာခိုင္နႈန္း ျမင့္တက္)နွင့္ ဂ်ာနယ္လစ္ဇင္က႑ဍမ်ား အစရွိသည္တို့၌ အမ်ိုးသမီးမ်ား အလုပ္အကိုင္ရရွိမႈ ပ်မ္းမွ် ၃၃ ရာခိုင္နႈန္းအထိ ျမင့္တက္ခဲ့သည္။
၁၉၄၈ ခုနွစ္၌ လြတ္လပ္ေရးရရွိျပီးေနာက္ အစိုးရသည္ စာတတ္၊ ပညာတတ္လူဦးေရ ျမင့္တက္ေအာင္ ျကိုးပမ္းခဲ့ျပီး ျမန္မာနိုင္ငံသည္ ေဒသတြင္း၌ ပညာေရးတြင္ ပထမဆံုး အာရွက်ားျဖစ္လာရန္ လမ္းေျကာင္းေပၚသို့ ေရာက္ရွိခဲ့သည္။ သို့ေသာ္ ၁၉၆၂ ခုနွစ္ အာဏာသိမ္းမႈက အထီးက်န္ျပီး ဆင္းရဲသည့္ နိုင္ငံတစ္နိုင္ငံ ျဖစ္သြားေစခဲ့သည္။ ေက်ာင္းမ်ားအားလံုးကို နိုင္ငံပိုင္ ျပုလုပ္လိုက္ျပီး ပညာေရး အဆင့္အတန္းမွာ စတင္နိမ့္ဆင္းလာခဲ့သည္။ ၁၉၆၄ ခုနွစ္တြင္ တကၠသိုလ္ပညာေရး ဥပေဒသစ္ျပ႒ဌာန္းလိုက္ျခင္းနွင့္အတူ ၁၉၆၅ ခုနွစ္တြင္ တကၠသိုလ္မ်ားအားလံုး၌ သင္ျကားေရး ျကားခံကို အဂၤႅိပ္ဘာသာမွ ျမန္မာဘာသာသို့ ေျပာင္းလဲခဲ့သည္။ ယင္းသည္ ျမန္မာနိုင္ငံသားမ်ားအျကား အဂၤႅိပ္ဘာသာ အရည္အေသြး အလ်င္အျမန္ က်ဆင္းသြားေစခဲ့သည္။ သင္ျကားေရး ျကားခံ ဘာသာစကားကို အဂၤႅိပ္ဘာသာသို့ ၁၉၈၂ ခုနွစ္တြင္ ျပန္လည္ ေျပာင္းလဲခဲ့ျပန္သည္။ ၁၉၇၇ ခုနွစ္တြင္ ျမန္မာအစိုးရက ေဒသေကာလိပ္ နွစ္နွစ္ တက္ရသည့္စနစ္ကို စတင္ မိတ္ဆက္ခဲ့သည္။ ယင္းမွာ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားမ်ားကို နိုင္ငံေရး ရည္ရြယ္ခ်က္အရ လူစုခြဲရန္ျဖစ္ျပီး ပံုမွန္တကၠသိုလ္မ်ား၌ တတိယနွစ္နွင့္ စတုတၳနွစ္တို့ကိုသာ သင္ယူရသည္။ ၁၉၈၁ ခုနွစ္၌ ေဒသေကာလိပ္ စနစ္ အဆံုးသတ္သြားခဲ့ျပန္သည္။

ေက်ာင္းသားဆနၵျပမႈမ်ားမွေန၍ ၈၈၈၈ အေရးေတာ္ပံု ေပၚေပါက္လာျခင္းေျကာင့္ တကၠသိုလ္မ်ားအားလံုးကို နွစ္နွစ္အထိ ပိတ္ထားခဲ့သည္။ ၁၉၉၀ ျပည့္လြန္နွစ္မ်ားအတြင္း ပညာေရးစနစ္ ခ်ည့္နဲ့သြားေစရန္ တမင္ရည္ရြယ္ပံုရသည့္ ပံုစံသစ္တစ္ရပ္ကို မိတ္ဆက္ခဲ့ျပန္သည္။ အစိုးရသည္ ေက်ာင္းသားဆနၵျပမႈမ်ားေျကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ အက်ပ္အတည္းကို တံု့ျပန္ေသာအားျဖင့္ ပညာသင္နွစ္ အသီးသီးအတြက္ ေျခာက္လသာ သင္ရသည့္ စနစ္မ်ိုးကို မိတ္ဆက္ခဲ့ျပန္သည္။ SPDC အစိုးရသည္ တကၠသိုလ္နွင့္ ေကာလိပ္မ်ားကို ပံုမွန္ ဖြင့္သည့္၊ ပိတ္သည့္ ရက္မ်ား သတ္မွတ္ထားျခင္း မရွိေတာ့ေပ။ ၁၉၉၆ ခုနွစ္နွင့္ ၁၉၉၈ ခုနွစ္တို့၌ ျဖစ္ပြားသည့္ ေက်ာင္းသားဆနၵျပမႈမ်ားေျကာင့္ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းမ်ားကို ေနာက္ထပ္ သံုးနွစ္ ပိတ္ခဲ့ျပန္သည္။ ၁၉၉၉ ခုနွစ္၌ တကၠသိုလ္နွင့္ ေကာလိပ္မ်ားကို ျပန္လည္ဖြင့္လွစ္ခဲ့ျပီးေနာက္ အစိုးရသည္ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းမ်ားကို ေနရာေပါင္းမ်ားစြာ၌ တမင္ခြဲျဖန့္ကာ ခ်ထားခဲ့သည္။ အခ်ို့တကၠသိုလ္မ်ားကိုလည္း သက္ဆိုင္ရာ ဝန္ျကီးဌာနမ်ားေအာက္သို့ ေရွြ့ခဲ့သည္။ ၂၀ဝ၅ ခုနွစ္တြင္ နိုင္ငံျခားေရးဝန္ျကီးဌာနက ျမန္မာ့ပညာေရးသည္ နိုင္ငံတကာအဆင့္အတန္းသို့ ေရာက္ရွိေနေျကာင္းနွင့္ တကၠသိုလ္နွင့္ ေကာလိပ္ေပါင္း ၁၅၆ ခုကို ဖြင့္လွစ္ျပီးျဖစ္ေျကာင္း တရားဝင္ေျကညာခဲ့သည္။
ယေန့ေခတ္ ျမန္မာ့ပညာေရးကို အမွန္အတိုင္း ျကည့္ပါက နိုင္ငံတကာ ပညာေရး စံနႈန္းမ်ားအရ မ်ားစြာ ေနာက္က်က်န္ေနျပီ ျဖစ္သည္။ အလြတ္က်က္ ပညာေရး၊ ေကာင္းစြာ ေလ့က်င့္ေပးထားျခင္း မရွိသည့္ ဆရာမ်ား၊ အဂတိလိုက္စားမႈမ်ားအျပင္ ေခတ္မမီေတာ့သည့္ ရင္းျမစ္မ်ားကိုသာ အသံုးျပုေနရျခင္းတို့ကိုသာ ေတြ့ရွိရမည္ျဖစ္သည္။ ゞင္းအျပင္  ေက်ာင္း၌ ပညာသင္ျကားရံုသက္သက္က လံုေလာက္ျခင္းမရွိဟု ယူဆလာျကေသာေျကာင့္  ေက်ာင္းခ်ိန္ျပီးေနာက္ က်ူရွင္တက္ရျခင္း ဒုကၡမ်ားကလည္း ေျကာက္ခမန္းလိလိ ျကီးထြားလာခဲ့သည္။ ေက်ာင္းသားမ်ားသည္  သဒၵါေလ့က်င့္ခန္းမ်ားမွသည္ အက္ေဆး သို့မဟုတ္ စာစီစာကံုးမ်ားအထိ အရာရာကို အလြတ္က်က္၊ အေသမွတ္ျကေတာ့သည္။ စာေမးပြဲမ်ား၌ ေျဖရမည့္ေမးခြန္းမ်ားကို ျကိုတင္ေပးထားျကသည္။ ျခြင္းခ်က္အေနျဖင့္ စတုတၳတန္း၊ အ႒ဌမတန္းနွင့္ ဒသမတန္း စာေမးပြဲ ေမးခြန္းတို့သည္သာ ေပါက္ျကားမႈမရွိပါက ျကိုတင္ မသိနိုင္ျခင္းျဖစ္သည္။ လူစု၍ ဆနၵျပျခင္းကို ကာကြယ္ရန္အတြက္ ျမို့ျကီးမ်ား၏ ျမို့စြန္ ျမို့ဖ်ား ေဝးလံေသာအရပ္မ်ား၌ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းမ်ားစြာကို ပိုမိုျဖန့္ျကက္ တည္ေဆာက္၍လာသည္။ ယင္းကဲ့သို့ေသာ ကိစၥမ်ားသာမက တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားမ်ားအေနျဖင့္ လြတ္လပ္စြာ ေျပာဆိုခြင့္၊ လြတ္လပ္စြာ ေရးသားခြင့္နွင့္ လြတ္လပ္စြာ ျဖန့္ေဝခြင့္မ်ား ပိတ္ပင္ထားျခင္း ခံရသည္။

မည္သို့ပင္ဆိုေစ နိုင္ငံတကာ အဆင့္အတန္းမ်ားေနာက္ မ်ားစြာ က်န္ခဲ့ျပီျဖစ္သည့္ ယိုယြင္းေနသည့္ ျမန္မာ့ပညာေရး အေဆာက္အအံုကို ေကာင္းစြာျပုျပင္နိုင္ျခင္းမရွိပါက ျမန္မာနိုင္ငံသည္ က႑ဍတိုင္း၌ မ်ားစြာ ေအာက္တန္း ေနာက္တန္း က်ေနသည့္ နိုင္ငံတစ္နိုင္ငံ အျဖစ္သာ ဆက္လက္ တည္ရွိေနဦးမည္ျဖစ္ပါေျကာင္း The Daily Eleven သတင္းစာက ေရးသားအပ္ပါသည္။

No comments:

Post a Comment