Wednesday, June 19, 2019

ျမန္မာ့အေရး ကုလပ်က္ကြက္ေၾကာင္း အစီရင္ခံစာ ျမန္မာအစုိးရပယ္ခ်

ရခုိင္ျပည္နယ္ကေန ႐ုိဟင္ဂ်ာေတြ အလုံးအရင္းနဲ႔ ထြက္ေျပးခဲ့ရတဲ့ အေျခအေနမေရာက္ေအာင္ ကုလသမဂၢက ဟန္႔တားဖုိ႔ ပ်က္ကြက္ခဲ့ေၾကာင္း အစီရင္ခံစာကုိ ျမန္မာအစုိးရက ပယ္ခ်လုိက္ပါတယ္။ ျမန္မာအစုိးရေတြ အေနနဲ႔ ကုလသမဂၢနဲ႔ အစဥ္တစုိက္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ခဲ့သလုိ ဒုကၡသည္ေတြအေရး အပါအ၀င္ သေဘာထား ကဲြျပားတဲ့ ကိစၥေတြမွာေတာင္ ညွိႏႈိင္းေဆာင္ရြက္ခဲ့တဲ့အေၾကာင္း ကုလသမဂၢဆိုင္ရာ ျမန္မာသံအမတ္ႀကီး ေဟာက္ဒိုဆြမ္း ကေျပာဆုိလုိက္တာပါ။ သံအမတ္ႀကီး ေဟာက္ဒုိဆြမ္းကုိ မဆုမြန္က ဆက္သြယ္ေမးျမန္းရာမွာ အခုလုိ စတင္ ေျဖၾကားထားပါတယ္။



ကုလသမဂၢဆိုင္ရာ ျမန္မာသံအမတ္ႀကီး ေဟာက္ဒိုဆြမ္း။ ။ အမွန္အတိုင္းေျပာရရင္ေတာ့ ဒီကိစၥက ျဖစ္လာတာကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ လူ႔အခြင့္အေရးေကာင္စီက သူတို႔ဆံုးျဖတ္ခ်က္ေပါ့ေနာ္ အဲဒီ က်ေနာ္တို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံလူ႕အခြင့္အေရးအေျခအေနနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ရဲ႕ ေနာက္ဆက္တြဲ အဲလိုက်ေနာ္နားလည္တာေပါေ့နာ္။ ဆိုေတာ့ အမွန္ကေတာ့ သက္သက္အျပစ္ရွာတဲ့ သေဘာပါပဲခင္ဗ်။ ကုလသမဂၢ ဆိုတာက ျမန္မာႏိုင္ငံတခုတည္းအတြက္မဟုတ္ပါဘူး။ ႏိုင္ငံေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ သူတို႔ ဒီအစီအစဥ္ေတြလုပ္ေနတာပဲ။ က်ေနာ္တို႔ ကုလသမဂၢနဲ႔ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္တာလည္း လြတ္လပ္ေရးရၿပီးကတည္းက ၁၉၅၀ ေလာက္ကတည္းက စၿပီးေတာ့ ကုလသမဂၢရံုးစိုက္ၿပီးေတာ့ ေတာက္ေလ်ာက္လုပ္လာတာပါပဲ။ အခုက်မွ ရခိုင္ကိစၥျဖစ္လာတဲ့အခါက်မွ ကုလသမဂၢလုပ္ေဆာင္မႈက ဘယ္ေလာက္ျဖစ္တယ္ဆိုတာကို စံုစမ္းစစ္ေဆးေရး အစီရင္ခံစာ သေဘာမ်ိဳးလုပ္ခိုင္းတယ္ဆိုတာကေတာ့ က်ေနာ္အေသးစိတ္ေတာ့မေျပာလိုပါဘူး သို႔ေသာ္ မူအရ မူလကတည္းက သေဘာရိုးနဲ႔ ေစတနာမွန္နဲ႔ လုပ္တာမဟုတ္ဘူးေလ။ လုပ္မယ္ဆိုရင္ ျမန္မာႏိုင္ငံတခုတည္းမလုပ္နဲ႔ အကုန္လုပ္ေပါ့။ အခုလည္း အာဖရိကတို႔မွာ UNHCR နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး မသမာမႈေတြလုပ္တာေတြလည္း အမ်ားႀကီးရွိတာပဲ။ အမွန္ကေတာ့ အျပစ္ရွာတဲ့သေဘာမ်ိဳးနဲ႔ ရခိုင္ကိစၥနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံအစိုးရနဲ႔တကြ ကုလတာ၀န္ရွိသူေတြ ဘယ္လိုအျပစ္ရွိတယ္ဆိုတာကို ရွာခ်င္တဲ့ တမင္ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔လုပ္တယ္လို႔ပဲ က်ေနာ္အဲလိုျမင္တယ္ေလ။

မဆုမြန္။ ။ ဟုတ္ကဲ့ရွင္ သံအမတ္ၾကီး ဒီအစီရင္ခံမွာ ေဖာ္ျပထားသလိုေပါ့ေနာ္။ ကုလသမဂၢဟာ ျမန္မာႏုိင္ငံနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး တာဝန္မေက်ခဲ့ဘူးလို႔ ေျပာလို႔ရႏိုင္သလား။ ဒါမွမဟုတ္လို႔ရွိရင္ ကုလသမဂၢရဲ႕ ျမန္မာႏုိင္ငံအေပၚ ေဆာင္ရြက္ခ်က္ေတြအေပၚမွာေရာ သံအမတ္ႀကီးအေနနဲ႔ ဘယ္လိုျမင္မိပါသလဲရွင့္။

ကုလသမဂၢဆိုင္ရာ ျမန္မာသံအမတ္ႀကီး ေဟာက္ဒိုဆြမ္း။ ။ က်ေနာ္ကေတာ့ ကုလသမဂၢ ျမန္မာႏုိင္ငံအေပၚ တာဝန္မေက်ခဲ့ဘူးလို႔ေတာ့မေျပာခ်င္ပါဘူး။ ဒီအိမ္ရွင္အစိုးရနဲ႔ ကုလသမဂၢ ဌာနကိုယ္စားလွယ္နဲ႔ အဖြဲ႔အစည္းေတြနဲ႔ သူတို႔ ညိွညိွႏိႈင္းႏိႈင္းလုပ္တာပဲ။ က်ေနာ္သိသေလာက္ကေတာ့ အခုအထိက က်ေနာ္ေျပာလို႔ရတာေပါ့ေနာ္ ခက္ခဲတယ္လို႔ေပါ့ေနာ္။တာဝန္မေက်ဘူးလို႔ေတာ့ က်ေနာ္အဲလိုမျမင္ပါဘူး။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ လူဆိုတာ အားနည္းခ်က္ရွိၾကတာပါပဲ။ ကုလသမဂၢဆိုတာ လူမ်ားစြာနဲ႔ဖြဲ႔စည္းထားတဲ့ အဖြဲ႔အစည္း ေပါင္းစံုရွိတယ္။ ဆိုေတာ့ အားနည္းခ်က္ေတြလည္းရွိမယ္ တခါတေလက်ေတာ့ coordination အပိုင္းေတြမွာ မထိေရာက္ႏိုင္တာလည္းရွိမယ္။ ဖြဲ႔စည္းပံုက နည္းတာမွမဟုတ္တာ က်ေနာ္တို႔ လုပ္ေနၾကတာ။ ဆိုတဲ့အခါက်ေတာ့ အားနည္းခ်က္ေတြလည္းရွိမယ္ သို႔ေသာ္လည္း တေယာက္နဲ႔တေယာက္ အျပစ္တင္မယ့္အစားေတာ့ ဒီအားနည္းခ်က္ေတြကို ဘယ္လိုျပဳျပင္မလဲဆိုတာနဲ႔ သြားဖို႔ေတာ့ ပိုေကာင္းတာေပါ့ေနာ္။

မဆုမြန္။ ။ ဟုတ္ကဲ့ အခု ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏုိင္ငံ ဘက္ တိမ္းေရွာင္သြားတဲ့ ဒုကၡသည္ေတြအေရးနဲ႔ပတ္သက္ၿပိီးေတာ့ အဆင္မေျပဘူး ေႏွာင့္ေႏွးတယ္။ ပ်က္ကြက္မႈေတြ ရွိေနတယ္ဆိုတာကိုလည္း ေျပာထားေတာ့ ေနာက္ဆံုးအေျခအေနေပါ့ေနာ္ ဒီ ကုလသမဂၢရယ္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ရယ္ ျမန္မာႏိုင္ငံရယ္ ဒီသံုးဖြဲ႔ပူးေပါင္းၿပီးေတာ့ ဒီဒုကၡသည္အေရး ေဆာင္ရြက္မႈေတြရဲ႕ ေနာက္ဆံုးက ဘယ္လိုအလားအလာရွိပါသလဲရွင္။

ကုလသမဂၢဆိုင္ရာ ျမန္မာသံအမတ္ႀကီး ေဟာက္ဒိုဆြမ္း။ ။ ေနာက္ဆံုးလုပ္ေနတဲ့ အေျခအေနကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ဘက္ကေန ေျပာရမယ္ဆိုရင္ က်ေနာ္တို႔ ၁၄ ရက္ေန႔ကပဲ အာဆီယံအတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္ကေနၿပီးေတာ့ Jakarta မွာ သံတမန္ေတြကို ရွင္းလင္းတယ္။ က်ေနာ္တို႔ အာဆီယံစင္တာနဲ႔ ပူးတြဲၿပီးေတာ့ ျပန္လာမယ့္လူေတြကို လက္ခံဖို႔အတြက္ အာဆီယံ ဘက္ကေနလည္း ဘယ္လိုပံ႔ပိုးေပးႏိုင္မလဲ လိုအပ္ခ်က္ေတြေပါ့ေနာ္ အဓိကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ဒီလက္ခံေရးစခန္းေတြမွာ သူတို႔ capacity ကို ဘယ္လိုျမွင့္ေအာင္လုပ္မလဲ။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ လက္ခံေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ျပန္ဖို႔ကိစၥနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ သတင္းထုတ္ျပန္ေရးေတြမွာလည္း ဘယ္လိုက်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔နဲ႔ ထိထိေရာက္ေရာက္ဘယ္လိုလုပ္ႏိုင္မလဲ။ ေနာက္တခါ ျပန္လာတဲ့လူေတြ ဒီအေထာက္အပံ႔ေပါ့ေနာ္ စား၀တ္ေနေရးကအစ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးကအစ လုပ္ႏိုင္မယ္ဆိုရင္ ။ အာဆီယံကလည္း က်ေနာ္တို႔ကို ကူညီပံ႔ပိုးဖို႔လုပ္ေနၿပီ တဖက္ကလည္း က်ေနာ္တို႔ ၃ ဖြဲ႔ေပါ့ေနာ္ UN နဲ႔ လက္မွတ္ထိုးထားတာရွိတယ္ေလ UNDP ရယ္၊ UNHCR ရယ္ က်ေနာ္တို႔ရယ္ ထိုးထားတဲ့ဟာလည္း က်ေနာ္တို႔ ေမလ ၂၉ ရက္ေန႔ကေနစၿပီးေတာ့ သက္တမ္းထက္တိုးလိုက္တယ္။ တိုးလိုက္တယ္ဆိုတဲ့အခါ က်ေနာ္တို႔က ဒီဟာလည္း ဆက္လက္လုပ္မယ္ အခုက်ေနာ္တို႔ UN နဲ႔ ထိုးထားတဲ့ MOU အရ က်ေနာ္တို႔ စီမံခ်က္ေလးေတြေပါ့ လုပ္ထားတာရွိတယ္ ဒါေတြကို ဆက္လက္ၿပီးအေကာင္အထည္ေဖာ္ဖို႔ရွိတယ္ အဓိကေတာ့ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္နဲ႔က က်ေနာ္တို႔ ရွင္းရွင္းေျပာရရင္ က်ေနာ္တို႔က အကုန္လံုးကို တၿပိဳင္တည္းလည္း လက္မခံႏိုင္ဘူး။ အဲဒီေတာ့ ၂ ႏိုင္ငံ သေဘာတူစာခ်ဳပ္အရ သေဘာတူထားတဲ့ MOU အရ က်ေနာ္တို႔ အေရအတြက္နဲ႔ တေျဖးေျဖးခ်င္း က်ေနာ္တို႔ လက္ခံသြားမယ္။ဆိုၿပီးေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ေျပာထားၿပီးသား က်ေနာ္တုိ႔ဘက္ကလည္း အဲဒီလိုလက္ခံႏိုင္ေအာင္ ျပင္ဆင္ထားၿပီးသား။ ဒါေပမယ့္ အားလံုးသိတဲ့အတိုင္း မႏွစ္က ႏို၀င္ဘာမွာ လက္ခံပါ့မယ္ဆိုၿပီးေတာ့ အကုန္အဆင္သင့္ျဖစ္ထားတာ သူတို႔ဘက္က ျပန္မလႊတ္ဘူး တေယာက္မွ ျပန္မလာဘူးေျပာတယ္။ ၿပီးတဲ့အခါက်ေတာ့ က်ေနာ္တို႔ဘက္က အဆင္သင့္မျဖစ္ဘူးလို႔ေျပာတယ္။ ဆိုေတာ့ သူတို႔ဘက္ကအပိုင္းပဲ က်ေနာ္တို႔ဘက္ကေတာ့ အဆင္သင့္ျဖစ္ၿပီးလက္ခံမယ္လို႔ က်ေနာ္တို႔ေျပာၿပီးသား စာရင္းေတြလည္း ပို႔ၿပီးသား အဲဒီေတာ့ က်ေနာ္တို႔ဘက္က အဆင္သင့္ပဲ အဲဒီေတာ့ ႏွစ္ႏိုင္ငံ သေဘာတူခ်က္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ဘက္ကေနၿပီးေတာ့ ပါ၀င္ၿပီးေတာ့ လိုလိုလားလားနဲ႔ စိတ္ေရာကိုယ္ပါ သူ႔တို႔ဘက္ကေနၿပီးေတာ့ လုပ္ရမယ့္တာ၀န္ကို သူတို႔လုပ္ဖို႔ပဲလိုပါတယ္။

No comments:

Post a Comment