Tuesday, June 18, 2019

အျပန္အလွန္ ထိန္းေက်ာင္းမႈ သေဘာတရား

အျပန္အလွန္ ထိန္းေက်ာင္းမႈ သေဘာတရား (Checks and Balances) ဟူသည္ မ႑ိဳင္တစ္ခုစီက အျခားမ႑ိဳင္ႏွစ္ခုကို ကန႔္သတ္ထိန္းခ်ဳပ္ သို႔မဟုတ္ စစ္ေဆးထိန္း ေက်ာင္းႏိုင္သည့္ အာဏာရွိျခင္းျဖစ္ၿပီး ယင္းသည္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ သီးျခားအာဏာသုံးခုအၾကား ခ်ိန္ခြင္လွ်ာသေဘာတရားတစ္ရပ္ကို ဖန္တီးထားျခင္းျဖစ္သည္။ ယင္းသေဘာတရားသည္ မ႑ိဳင္တစ္ရပ္၏ ရည္႐ြယ္ခ်က္မ်ားက အျခားမ႑ိဳင္မ်ား လႊမ္းမိုးႀကီးစိုးလာမည္ကို ကာကြယ္မႈျဖစ္ၿပီး ထို႔ေၾကာင့္ မည္သည့္အခ်ိန္၌မဆို မ႑ိဳင္အခ်င္းခ်င္း ထိပ္တိုက္ရင္ဆိုင္ရမည္ျဖစ္ကာ ယင္းလုပ္ငန္းစဥ္က ျပည္သူလူထုအား အစိုးရ၏ မေတာ္မတရား ျပဳလုပ္မႈမ်ားမွေန၍ လြတ္ကင္းေစသည္။



ႏိုင္ငံမ်ား၏ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒမ်ားက အစိုးရအဖြဲ႕ကို ဥပေဒျပဳေရးမ႑ိဳင္၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမ႑ိဳင္ႏွင့္ တရားစီရင္ေရးမ႑ိဳင္ဟူ၍ မ႑ိဳင္သုံးရပ္ ပိုင္းျခားထားေစသည္။ Checks and Balances ဟုေခၚေသာ သေဘာတရားတစ္ရပ္ကို ထူေထာင္ထားမႈအရ မ႑ိဳင္အသီးသီးအား သီးျခားစီကန႔္သတ္ထားသည့္ အာဏာမ်ားကိုသာ ေပးထားေသာေၾကာင့္ ယင္းသည္ အလြန္အေရးႀကီးေသာ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ျဖစ္သည္။ Checks and Balances သေဘာတရား၏ အဓိကအခ်က္မွာ မည္သည့္မ႑ိဳင္ကမွ် အလြန္မ်ားျပားသည့္ အာဏာကို ထိန္းခ်ဳပ္ထားျခင္း မရွိႏိုင္ေစေရး ေသခ်ာေစရန္ႏွင့္ သီးျခားအာဏာ ကန႔္သတ္ပိုင္းျခားထားမႈကို ဖန္တီးထားရန္ျဖစ္သည္။ မတူညီသည့္မ႑ိဳင္မ်ား အတူတကြ အလုပ္လုပ္ၾကပုံ ဥပမာမ်ားကို ေဖာ္ျပလိုပါသည္။

ဥပေဒျပဳေရးမ႑ိဳင္သည္ ဥပေဒမ်ားကို ခ်မွတ္ေသာ္လည္း အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမ႑ိဳင္မွ သမၼတက ယင္းဥပေဒမ်ားကို သမၼတ၏ ဗီတိုအာဏာျဖင့္ ပယ္ခ်ႏိုင္သည္။ ဥပေဒျပဳေရးမ႑ိဳင္သည္ ဥပေဒမ်ားကို ခ်မွတ္ေသာ္လည္း တရားစီရင္ေရးမ႑ိဳင္က ယင္းဥပေဒမ်ားသည္ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒႏွင့္ မညီဟု ေၾကညာႏိုင္သည္။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမ႑ိဳင္သည္ အစိုးရေအဂ်င္စီမ်ားမွတစ္ဆင့္ ေန႔စဥ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို ေဆာင္႐ြက္ရန္ တာဝန္ရွိသည္။ သို႔ေသာ္ ယင္းအစိုးရဌာနမ်ားႏွင့္ ေအဂ်င္စီမ်ား၌ ပတ္ဝန္းက်င္ထိန္းသိမ္းေရးမွသည္ ႏိုင္ငံေတာ္၏နယ္စပ္မ်ားကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရးအထိ က်ယ္ျပန႔္သည့္တာဝန္ အသီးသီးႏွင့္ပတ္သက္၍ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ား ရွိသကဲ့သို႔ တာဝန္ယူရမႈမ်ား ရွိသည္။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမ႑ိဳင္မွ သမၼတသည္ ဥပေဒတစ္ခုကို ပယ္ခ်ပိုင္ခြင့္ ဗီတိုရွိေသာ္လည္း ဥပေဒျပဳေရး မ႑ိဳင္သည္ ယင္းဗီတိုကို မဲအလုံအေလာက္ရရွိပါက ေက်ာ္လႊားပိုင္ခြင့္ရွိသည္။

ဥပေဒျပဳေရးမ႑ိဳင္သည္ သမၼတ၏ ရာထူးအဆိုျပဳမႈမ်ားကို အတည္ျပဳေပးရန္ႏွင့္ ဘတ္ဂ်တ္ကို ထိန္းခ်ဳပ္ရန္ အာဏာရွိၿပီး သမၼတအား အယုံအၾကည္မရွိ အဆိုတင္သြင္းကာ ရာထူးမွ ဖယ္ရွားပိုင္ခြင့္လည္းရွိသည္။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမ႑ိဳင္သည္ ဥပေဒကဲ့သို႔ အာဏာတည္ေသာ အမိန႔္ေၾကာ္ျငာစာမ်ား ထုတ္ျပန္ႏိုင္ေသာ္လည္း တရားစီရင္ေရးမ႑ိဳင္က ယင္းကဲ့သို႔ ထုတ္ျပန္မႈမ်ားကို ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒႏွင့္ မညီဟု ေၾကညာႏိုင္သည္။ တရားစီရင္ေရးမ႑ိဳင္သည္ ဥပေဒမ်ားကို ဖြင့္ဆိုရေသာ္လည္း သမၼတက အဆိုျပဳသည့္ အထက္တရား႐ုံးတရားသူႀကီးမ်ား၊ အယူခံ႐ုံးတရားသူႀကီးမ်ားႏွင့္ ခ႐ိုင္တရား႐ုံး တရားသူႀကီးမ်ားက ဥပေဒမ်ားကို အကဲျဖတ္ရျခင္းျဖစ္သည္။ တရားစီရင္ေရးမ႑ိဳင္သည္ ဥပေဒမ်ားကို ဖြင့္ဆိုရေသာ္လည္း ဥပေဒျပဳေရးမ႑ိဳင္မွ လႊတ္ေတာ္အမတ္မ်ားက တရားစီရင္ေရးဆိုင္ရာရာထူးမ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍ သမၼတ၏ အဆိုျပဳမႈမ်ားကို အတည္ျပဳေပးရၿပီး လႊတ္ေတာ္သည္ မည္သည့္တရားသူႀကီးကိုမဆို အယုံအၾကည္မရွိအဆိုျဖင့္ ရာထူးမွ ဖယ္ရွားႏိုင္သည္။

အျပန္အလွန္ထိန္းေက်ာင္းမႈသေဘာတရားသည္ ဒီမိုကေရစီ၏ အခ်က္အခ်ာလည္းျဖစ္ၿပီး ယင္းသေဘာတရားေပ်ာက္ဆုံးျခင္းသည္ ဒီမိုကေရစီ ဆိတ္သုဥ္းျခင္းမည္ပါေၾကာင္း

No comments:

Post a Comment