Wednesday, May 29, 2019

အမ်ားျပည္သူ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ား

အမ်ားျပည္သူက႑မွတစ္ဆင့္ တိုက္႐ိုက္ျဖစ္ေစ၊ ဘ႑ာေငြႀကီးၾကပ္ေထာက္ပံ့ျခင္းျဖင့္ သြယ္ဝိုက္၍ျဖစ္ေစ မိမိ၏စီရင္ပိုင္ခြင့္နယ္ေျမအတြင္း ေနထိုင္ၾကသူမ်ားကို အစိုးရက ေထာက္ပံ့ေပးရေသာ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားကို အမ်ားျပည္သူ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားဟုေခၚသည္။ ယင္းစကားရပ္သည္ ဒီမိုကေရစီနည္းက် ေ႐ြးေကာက္ပြဲမ်ားတစ္ေလွ်ာက္ ေဖာ္ျပခဲ့ၾကသည့္ လူမႈေရးကတိကဝတ္မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ေနၿပီး ဝင္ေငြ၊ ႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာစြမ္းရည္ သို႔မဟုတ္ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ဉာဏ္ရည္တို႔ႏွင့္ မပတ္သက္ဘဲ အားလုံးရႏိုင္သည့္ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားျဖစ္ၾကသည္။
အမ်ားျပည္သူ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားကို လူသိရွင္ၾကား ေထာက္ပံ့ျခင္း သို႔မဟုတ္ လူသိရွင္ၾကား ရန္ပုံေငြထုတ္ေပးျခင္း မရွိသည့္ေနရာ၌ပင္ လူမႈေရးႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာ အေၾကာင္းတရားမ်ားအတြက္ ၎တို႔သည္ စီးပြားေရးက႑အမ်ားစု က်င့္သုံးရသည့္ စဥ္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ားကို ေက်ာ္လြန္သည္။ အမ်ားျပည္သူဆိုင္ရာ မူဝါဒမ်ားခ်မွတ္သည့္ အခါ အမ်ားျပည္သူ၏ အက်ိဳးစီးပြားကို အေျခခံရၿပီး အမ်ားျပည္သူဆိုင္ရာဝန္ေဆာင္မႈမ်ားကို ေထာက္ပံ့ရန္ ေစ့ေဆာ္မႈျပဳလုပ္ရသည္။

အမ်ားျပည္သူ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားသည္ လူသားအားလုံး ေရအရင္းအျမစ္ရပိုင္ခြင့္ကဲ့သို႔ ေသာ အေျခခံလူ႔အခြင့္အေရးမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ေနသည္။ ေစတနာ့ဝန္ထမ္း မီးသတ္ဌာနႏွင့္ အေရးေပၚလူနာတင္ယာဥ္အဖြဲ႕တို႔သည္လည္း လူ႔အသိုင္းအဝိုင္းအတြက္ ဝန္ေဆာင္မႈျပဳရေသာ အင္စတီက်ဴးရွင္းမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ဝန္ေဆာင္မႈဟူသည္ သက္ဆိုင္ရာလိုအပ္ခ်က္ သို႔မဟုတ္ လိုလားခ်က္အတြက္ အျခားသူမ်ားကို ကူညီျခင္းျဖစ္သည္။ ေခတ္သစ္ႏိုင္ငံမ်ား၌ အမ်ားျပည္သူဝန္ေဆာင္မႈ၌ ပါဝင္သည့္အရာမ်ားမွာ တရား႐ုံးမ်ား၊ လွ်ပ္စစ္၊ ပညာေရး၊ အေရးေပၚဝန္ေဆာင္မႈမ်ား၊ ပတ္ဝန္းက်င္ထိန္းသိမ္းေရး၊ က်န္းမာေရးေစာင့္ ေရွာက္မႈ၊ စစ္တပ္၊ အမ်ားျပည္သူ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး၊ ျပည္သူ႔အေဆာက္အအုံမ်ား၊ လူမႈေရးဌာနမ်ား၊ တယ္လီဖုန္းဆက္သြယ္ေရးမ်ား၊ ၿမိဳ႕ျပစီမံကိန္းမ်ား၊ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး အေျခခံအေဆာက္အအုံမ်ား၊ အညစ္အေၾကးႏွင့္ အမႈိက္သ႐ိုက္စီမံခန႔္ခြဲမႈ၊ ေရအရင္းအျမစ္ ေထာက္ပံ့ေရးကြန္ရက္ အစရွိသည္တို႔ျဖစ္ၾကသည္။

ေခတ္သစ္ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံမ်ားတြင္ အမ်ားျပည္သူ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားကို ေ႐ြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ခံပုဂၢိဳလ္မ်ားက ငွားရမ္းခန႔္ထားေသာ အစိုးရဝန္ထမ္းမ်ားဟုေခၚဆိုသည့္ ဝန္ထမ္းမ်ားက ေဆာင္႐ြက္ရသည္။ အစိုးရဝန္ေဆာင္မႈက႑မ်ားသည္ အက်ိဳးအျမတ္ကို အဓိကမထားရသကဲ့သို႔ ၎တို႔ဝန္ထမ္းမ်ားကိုလည္း (ပုဂၢလိကကုမၸဏီမ်ားႏွင့္မတူဘဲ) ကြဲျပားျခားနားစြာ ေစ့ေဆာ္မႈေပးရသည္။ အစိုးရဝန္ထမ္းမ်ားသည္ လုပ္ခလစာနည္းပါးတတ္ေသာေၾကာင့္ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရး၊ လူမႈေရး အစရွိသည့္ အျခားဘက္က အက်ိဳးအျမတ္မ်ား ေပးကာ ထိန္းညႇိရသည္။ အစိုးရဝန္ထမ္းမ်ား၌ အလုပ္အကိုင္လုံၿခဳံမႈအခြင့္အလမ္း ပိုမိုျမင့္မားျခင္းကဲ့သို႔ေသာ အက်ိဳးအျမတ္မ်ားလည္း ရွိသည္။

အမ်ားျပည္သူဝန္ေဆာင္မႈမ်ားသည္ တစ္ခါတရံတြင္ ျပည္သူတို႔၏ ေကာင္းက်ိဳးသက္သက္ကို ေရွးရႈရသည့္သေဘာ (အၿပိဳင္အဆိုင္မရွိ၊ ဖယ္ထုတ္၍မရ) ရွိေသာ္လည္း ဝန္ေဆာင္မႈအမ်ားစုသည္ (လႊမ္းမိုးႀကီးစိုးေသာ လူမႈေရးစံႏႈန္းမ်ားအရ) ေစ်းကြက္ေထာက္ပံ့ မႈ၏ ေအာက္၌လည္း ရွိႏိုင္သည္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ အမ်ားျပည္သူ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားသည္ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားသာျဖစ္ၿပီး ထုတ္လုပ္ေရးက႑ မပါဝင္ေပ။ ထုတ္လုပ္ေရးက႑၌ အစိုးရ ဝင္ပါသည့္အခါ လက္ဝါးႀကီးအုပ္မႈမ်ားကို ျဖစ္ေစႏိုင္သည္။ အမ်ားျပည္သူ ဝန္ေဆာင္မႈက႑မ်ား၌ အရည္အေသြးလိုအပ္ခ်က္ကလည္း ရွိေနၿပီး အဆင့္ျမင့္သင္တန္းမ်ားႏွင့္ ပညာေရးတို႔ ေပးရန္လည္း လိုအပ္သည္။ အစိုးရဝန္ထမ္းမ်ားျဖစ္လာရန္အတြက္ စိတ္ဓာတ္ျဖင့္ ဆြဲေဆာင္ရၿပီး မိမိ၏အလုပ္ျဖင့္ မိမိ၏ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းကို ပိုမိုက်ယ္ျပန႔္စြာ အက်ိဳးျပဳလိုစိတ္က အေရးပါသည္။

မည္သို႔ပင္ဆိုေစ၊ ေကာင္းေသာအုပ္ခ်ဳပ္ေရး ျဖစ္မျဖစ္ တိုင္းတာရာ၌ အမ်ားျပည္သူဝန္ေဆာင္မႈမ်ား၏ အရည္အေသြးသည္ အဓိကအခ်က္တစ္ခ်က္အျဖစ္ ပါဝင္ပါေၾကာင္း

No comments:

Post a Comment