Saturday, July 13, 2019

ၿမိဳ႕သာနတ္ပြဲ

အညာ၏ မိုးေကာင္းကင္သည္ တစ္အိုးတစ္အိမ္ ထူေထာင္ခ်င္ပါလ်က္ မူေနေသာ အပ်ိဳႀကီးတစ္ ေယာက္ႏွင့္ တူလွသည္။ မိုးသား မည္းမည္းေတြသာ အံု႔ေနသည္။ မိုးကေတာ့ ရြာခ်င္လ်က္ႏွင့္ မရြာ။ ရြာခ်ိန္လြန္ေသာ္လည္း မရြာ။  ဝါဆိုလျပည့္ေတာင္ ကပ္ေရာ့ မည္။ ယခုအခ်ိန္ထိ မိုးေကာင္းေကာင္း မရြာေသး။ အညာသူ၊ အညာသားေတြကေတာ့ မိုးကို ေမွ်ာ္ရလြန္း၍ ေမာလွၿပီ။  ဇူလိုင္ ၇ ရက္က ၿမိဳင္နယ္ထဲက ၿမိဳ႕သာနတ္ပြဲကို ေရာက္ျဖစ္ခဲ့သည္။ ငါန္းဇြန္နယ္က ၿမိဳ႕သာႏွင့္ အမည္တူသည္။ ျမန္မာစာေပ၏ မီး႐ွဴးတန္ေဆာင္ ဆရာႀကီး ျမသန္းတင့္၏ ၿမိဳင္ၿမိဳ႕ကေလးမွအထြက္ ပုသိမ္-မံုရြာကားလမ္းႏွင့္ ပခုကၠဴ-ၿမိဳင္လမ္းဆံုအနီးက  သင္းေပါင္းကန္ရြာသို႔ဟူသည့္ လမ္းကေလးအတိုင္း ခ်ိဳးဝင္ၿပီးသြားရတာျဖစ္သည္။ ၁၅ မိနစ္၊ မိနစ္ ၂၀ ေလာက္အၾကာမွာ ေပါက္ေတာ ရြာကိုေရာက္ၿပီး ရြာအေရွ႕ဘက္မွာေတာ့ ၿမိဳ႕သာနတ္ပြဲကို ေရာက္ေလသည္။ ၾကက္ေၾကာ္ေပါသည့္ပြဲေတာ္၊ မန္က်ည္းဖူးခ်ဥ္ ေပါသည့္ ပြဲေတာ္တဲ့။


ပခုကၠဴ၊  ၿမိဳင္၊ ေရစႀကိဳတစ္ ဝိုက္မွာေတာ့ ကူနီနန္းက ကိုႀကီးေက်ာ္ပြဲၿပီးလွ်င္ အစည္ကားဆံုးပြဲႀကီးပါတဲ့။ မူရင္းနန္းပိုင္ရွင္က ေတာ့ အဘကိုးၿမိဳ႕ရွင္နန္းျဖစ္ သည္ဟုဆိုပါသည္။ ဝါဆိုလဆန္း ၂ ရက္ေလာက္က ပြဲေတာ္စကာ၉ ရက္အထိ က်င္းပတတ္ၿပီး ၇ ရက္ႏွင့္ ၈ ရက္ေတြကေတာ့ အစည္ကားဆံုးျဖစ္ပါသတဲ့။ ကြၽန္ေတာ္ ေရာက္သည့္ေန႔က ဝါဆိုလဆန္း ၆ ရက္။ ပြဲေတာ္က သိပ္မစည္ကားေသး။ မနက္ျဖန္၊ သန္ဘက္ခါမွာေတာ့ တိုးလို႔ေတာင္မရေတာ့ဘူးတဲ့။

 မႈန္မႈန္မိႈင္းမႈိင္း မိုးသားေအာက္က ၿမိဳ႕သာနတ္ပြဲ ေစ်းတန္းသို႔ နတ္ဒိုးသံမ်ား လြင့္ပ်ံ႕လာသည္။ ပြဲခင္းအဝင္စမွာေတာ့ ေျမထည္ပစၥည္းစံုတန္းေတြ ေတြ႕သည္။ ‘‘ဘယ္နယ္က လာေရာင္းတာတုံး’’

‘‘ေရစႀကိဳဆပ္သြားက၊ လာထိုင္ပါဦး’’ အညာသူအမ်ိဳးသမီးႀကီးက ဆိုင္ထဲဝင္ထိုင္ဖို႔ ေျပာ သည္။ ဆိုင္သာဆိုသည္ ထန္း လက္က်ဲက်ဲ၊ မိုးကာေလး ခပ္ေလ်ာ့ေလ်ာ့ မိုးထားသည့္ ဆိုင္ မည္ကာမတၱသာ။ ေလေတြတိုက္ ေနသျဖင့္ မိုးကာေတြလည္း တလိမ့္လိမ့္တလူးလူး။ ‘‘ေရာင္းေကာင္းရဲ႕လား’’ ဆိုင္ထဲဝင္ထိုင္ ရင္း ေမးလိုက္သည္။

‘‘အင္း...မဆိုးပါဘူး။ မနက္ျဖန္၊ သန္ဘက္ေတာ့ စည္ၿပီေလ။ အဲဒီေန႔ေတြ  ေမွ်ာ္ရတာ။ ဒီေန႔လိုကေတာ့ ေျဖာက္ေတာက္ေျဖာက္ ေတာက္ပါပဲ’’ဟုဆိုသည္။ 

‘‘မိုးရြာရင္ေကာ ဒီပစၥည္း ေတြ ဘယ္လိုလုပ္တုံး’’ မိုးကလည္းမည္းေန၊ အမိုးအကာ လည္းမလုံ၊ ကြင္းျပင္ထဲတြင္လုပ္ သည့္ပြဲေစ်းတန္းလည္းျဖစ္၍ ေမးၾကည့္ျခင္းျဖစ္သည္။ ‘‘ဒီလိုပဲ မိုးကာနဲ႔ ဖံုးရတာေပါ့။ တစ္ႏွစ္ကဆို ပစၥည္းေတြ ဟိုးကန္ထဲေမ်ာ ကုန္လို႔ လိုက္ဆယ္ရတယ္’’ ခပ္လွမ္းလွမ္းက ေရမရွိေသးသည့္ ေနရာတစ္ခုကို ၫႊန္ျပသည္။ မိုးရြာလွ်င္ ကန္ျဖစ္မည့္သေဘာ။ ၁၂ ပြဲေစ်းသည္ေတြ အဖို႔ကလည္း မလြယ္။ ေစ်းေရာင္းေကာင္းတာ၊ မေကာင္းတာ အပထားဦး၊ ကိုယ့္ပစၥည္းေလး သဘာဝေဘးဒဏ္ မခံရေအာင္ပင္ အေတာ္ေလးဂ႐ုစိုက္ရသည္။ ေျမထည္ဆိုင္တန္း ကို ႏႈတ္ဆက္ၿပီး ဆက္ထြက္လာလိုက္သည္။ ပြဲေတာ္ေတြမွာ လာေနက် အဝတ္အထည္ဆိုင္ေတြ၊ အိမ္သံုးပစၥည္း ဆိုင္ေတြလည္း ေတြ႕ရသည္။ ေစ်းတန္းႀကီးျဖတ္ ၿပီးေနာက္ ၿမိဳ႕သာနတ္နန္းဆီ ဦးတိုက္ေရာက္သည္။

အေရွ႕ဘက္မွာ ၿမိဳ႕သာနတ္နန္း၊ ထိုနန္းႏွင့္ ကပ္လ်က္တြင္ ေတာ့ အေဆာင္တစ္ခုရွိၿပီး ဆိုင္းေတြ၊ ဝိုင္းေတြႏွင့္ နတ္ဝင္သည္ ေတြ ကခုန္ေနသည္။ ေလေတြတိုက္ေနသျဖင့္ အေဆာင္အေပၚ မွာ မိုးထားသည့္ လိုက္ကာစေတြ က နတ္ဒိုးသံႏွင့္အတူ လႈပ္ခါယမ္း ေနသည္။ နတ္ဝင္သည္ အညာသူအမ်ိဳးသမီးႀကီးကေတာ့ စည္းခ်က္ ႏွင့္အတူ ကခုန္ေနသည္။ ေခါင္းေပါင္းေပၚမွာလည္း တစ္ေသာင္း တန္ႏွင့္ ငါးေထာင္တန္ အစိမ္း ေတြ၊ အနီေတြက တလႈပ္လႈပ္။ သူက ကခုန္ရင္း ပိုက္ဆံႀကဲေတာ့ လူေတြ ဝုန္းခနဲဝင္လုၾကသည္။

နတ္ကရာ အေဆာင္ေရွ႕မွာ ေတာ့ ေျမေပၚမွာ ခင္းက်င္းကာေရာင္းေနသည့္ လက္ရက္ဖ်င္ ထည္ဆိုင္ေလးေတြ တန္းစီေတြ႕ရသည္။ ေစ်းသည္အမ်ိဳးသမီးေတြ က အမိုးအကာမရွိ၍ ေနပူခံ ေအာင္ တဘက္ေတြ၊ ပုဆိုးေတြကို ေခါင္းေပၚမွာေပါင္းရင္း ထိုင္ေရာင္းေနၾကသည္။ နတ္ကသည္ကိုလည္းေငးရင္း၊ ေစ်းလည္း ေရာင္းရင္းေပါ့။ ခ်ဳပ္ၿပီးသား အက်ႌ၊ တဘက္၊ ေစာင္၊ အက်ႌစ အမ်ိဳးစံုပါသည္။ ကံမနယ္နားက ေဖာင္ေခ်ာင္း၊ ေရလာႀကီး စသည့္ရြာေတြက လာသည္တဲ့။ ‘‘ေနာက္ရက္ဆို ခုလိုထိုင္လို႔မရေတာ့ဘူး။ တအားစည္ခ်က္မ်ား’’။ ဖ်င္ထည္ဆိုင္ေတြႏွင့္ ကပ္လ်က္မွာေတာ့ ေဆးျမစ္စံုဆိုင္တန္းေတြရွိသည္။ ထိုဆိုင္ေတြရဲ႕ ေတာင္ဘက္နား မွာေတာ့ နတ္ကေတာ္မ်ား၏ နန္းေတြတန္းစီေနသည္။ ေတာင္ၿပံဳးတို႔၊ ရတနာ့ဂူတို႔လိုေတာ့ ခံ့ခံ့ထည္ထည္ အခန္းႀကီးမ်ိဳးေတြမဟုတ္။ ဝါးလံုးေလးစိုက္၊  မိုးကာမိုးထား သည့္ ခပ္က်ဥ္းက်ဥ္း နန္းေလး ေတြျဖစ္သည္။ အမ်ိဳးသမီးနတ္ ကေတာ္ေရာ အမ်ိဳးသားနတ္ ကေတာ္ေတြပါ ေတြ႕ရသည္။ ထိုနန္းတန္းအေရွ႕နားမွာေတာ့ ပြဲေတာ္က်င္းပရာနယ္၏ အမွတ္အသားတစ္ခုျဖစ္သည့္ သနပ္ခါးဆိုင္တန္းေတြရွိသည္။ သနပ္ခါး တံုးေတြက လူႀကီးေပါင္လံုးႀကီး တစ္လံုးထက္ေတာင္ ႀကီးေသး သည္။

ထိုေနရာ၏ အေရွ႕ဘက္ေစ်း တန္းထဲ ျပန္ဝင္ေလွ်ာက္လိုက္သည္။ အညာသူအခ်ိဳ႕ ဖ်ာေတြေခါင္းေပၚရြက္ကာ ျဖတ္သြားၾက သည္။ ဖ်ာလိပ္ေပၚမွာလည္း သေဘၤာေဆးျဖင့္ မိေဝတို႔၊ ဘုတ္ ဆံုတို႔ ေရးထိုးထားၾကသည္။ ကိုယ့္အမွတ္အသားႏွင့္ကိုယ္။ ေရာစရာမလိုေတာ့။ ေတာင္း၊ ဆန္ေကာ၊ ဆန္ခါဆိုင္ေတြလည္း တန္းစီေနပါသည္။ ဆန္ေကာေတြေပၚ မွာ ‘မာရွယ္၊ ျမင့္ရွယ္၊ အထူး’ စသျဖင့္ ကိုယ့္ဆိုင္ႏွင့္ကိုယ္ အမွတ္တံဆိပ္အျဖစ္ သေဘၤာေဆးႏွင့္ ေရးထိုးထားသည္။ ဘားကုတ္ေတာ့မပါ။ ဒီႏွစ္ မာရွယ္ဝယ္ခဲ့လို႔ သံုးလို႔ေကာင္းလွ်င္ ေနာက္ႏွစ္မာရွယ္ဆက္ဝယ္မည္။ ျမင့္ရွယ္ႀကိဳက္သူက ေနာက္ႏွစ္ျမင့္ရွယ္ ဆက္သံုးမည္။ ေရာစရာမလို ေတာ့။

ေတာင္း၊ ဆန္ေကာ၊ ဆန္ခါဆိုင္ထဲက ဦးႀကီးတစ္ေယာက္ကို ႏႈတ္ဆက္ရင္း ဒီႏွစ္အေရာင္းအဝယ္အေျခအေန ေမးျဖစ္သည္။ ‘‘ဒီႏွစ္သိပ္မေကာင္းဘူး။ မိုးမရြာေသးဘူးေလ။ ႏွမ္းေတြေတာင္ ေျခာက္ကုန္တယ္တဲ့’’။ ဦးႀကီးက ပြဲအေျခအေန သိပ္အားရပံုမရ။ ဟုတ္မည္။ ဒီဘက္နယ္က ႏွမ္းႀကီး၊ ပဲတီစိမ္း၊ လယ္စိုက္ၾကသည္။ မိုးေလဝသမေကာင္းလွ်င္ ေတာင္သူေတြကို အားျပဳေရာင္းရသည့္ ေစ်းသည္ေတြ အေျခအေနဟန္ဖို႔မလြယ္။ ေတာင္သူသာမွ ေရာင္းေကာင္းသည္မဟုတ္ပါလား။

ေတာင္သူသံုး လယ္ယာသံုး ပစၥည္းဆိုင္တန္းကိုလည္း ျဖတ္ခဲ့သည္။ သံထည္ပစၥည္းဆိုင္ရွင္ တစ္ေယာက္ကေတာ့ မေရာင္းရေသးေၾကာင္း ညည္းသည္။ ‘‘ဒီဘက္နယ္က ကိုရီးယားတို႔၊ စင္ကာပူတို႔၊ ထိုင္းတို႔ သြားၾကတာေတြမ်ားတယ္။ ေတာင္သူသိပ္ မလုပ္ၾကေတာ့ဘူး။ လုပ္တဲ့သူ ေတာ့လုပ္ၾကေပမယ့္ အရင္ ေလာက္မမ်ားေတာ့ဘူး’’ဟု ဆို သည္။

င႐ုတ္သီးေျခာက္၊ ၾကက္ သြန္ျဖဴ၊ ခရမ္းသီးေျခာက္၊ ေဆးရြက္ႀကီး စသည့္ မီးဖိုေခ်ာင္သုံး၊  လူသံုးပစၥည္းဆိုင္ေတြလည္း ေပါပါသည္။ တစ္ေနရာမွာေတာ့ သိပ္မေတြ႕ရေတာ့သည့္ အုန္းမႈတ္ခြက္ဆိုင္ေလးေတြ ေတြ႕ရသည္။ အုန္းမႈတ္ခြက္ကိုမွ ဝါးျခမ္းအ႐ိုး ထိုးေရာင္းတာျဖစ္သည္။ ႀကီးတာေလးက ၄၀၀၊ ၅၀၀ အေသးက၃၀၀ တဲ့။ အုန္းတံျမက္စည္းအတို ေလးက ၄၀၀ တဲ့။ အတိုေလးက တစ္ေခ်ာင္း ၅၀ တဲ့။

အုန္းမႈတ္ခြက္ကို ေရမႈတ္၊ဟင္းမႈတ္ဟုလည္း ေခၚၾကသည္။ နည္းနည္းႀကီးသည့္ခြက္ကို ေရ မႈတ္လုပ္သည္။ ‘‘ဟင္းခ်က္ရင္ ဒါမ်ိဳးနဲ႔မွ အားရတာေလ။ အ႐ိုးကရွည္ေတာ့ မပူဘူးေပါ့။ ဟင္းရည္ တို႔ ဘာတို႔ေပါ့’’ဟုေျပာရင္း ေစ်း သည္အမ်ိဳးသမီးႀကီးက ခြက္ကိုခပ္ဟန္လုပ္ျပသည္။ တ႐ုတ္ျဖစ္ဟင္းခပ္ဇြန္းေတြ၊ ေရခြက္ေတြေပါမ်ားေနေပမယ့္ အ႐ိုးတပ္အုန္း မႈတ္ခြက္က ေတာသူေတာင္သား  ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား သုံးေနၾကပါ ေသးသည္။ ဘယ္နယ္က လာတာ လဲေမးေတာ့ ကံမဘက္က ျပည့္ အိုင္ရြာကဟု ေျပာျပသည္။ အသံထြက္ေတာ့ ပစ္အိုင္ဟုအသံထြက္ ၍ ထိုအတိုင္း ေရးမွတ္မည္လုပ္  ေတာ့ အညာသူေစ်းသည္တစ္  ေယာက္က ေျမႀကီးေပၚ လက္ ျဖင့္ေရးၿပီး ပစ္မဟုတ္ေၾကာင္း ျပည့္ျဖစ္ေၾကာင္း ေရးျပသည္။ ေဘးနားက ေစ်းသည္ေတြ ဝိုင္းရယ္ၾကသည္။ ‘‘ၿမိဳ႕ကလူေတြ တတ္တာ သိပါတယ္ေတာ္။ မွား တတ္လို႔ပါ’’ဟု သူက ႐ိုးရွင္းစြာ ေျပာေလသည္။

ၿမိဳ႕သာနတ္ပြဲက ကိုႀကီး ေက်ာ္ပြဲကဲ့သို႔ပင္ ေပ်ာ္ပြဲရႊင္ပြဲ ဇာတ္ေတြ၊ အၿငိမ့္ေတြ ပါေလ့မရွိပါ။ ေန႔ခင္းဘက္သာ ဦးစားေပး ေရာင္းရၿပီး ညဘက္ေတာ့ နတ္က သည္မွလြဲ၍ ပြဲေတာ္ကမရွိေတာ့။ ညေနခင္းမွာေတာ့ ပြဲေတာ္လာသူအခ်ိဳ႕ အားရေအာင္လည္းဝယ္အ ၿပီး၊ အဘကိုးၿမိဳ႕ရွင္နတ္ကိုလည္း ပူေဇာ္ပသၿပီးေတာ့ အိမ္ျပန္ဖို႔ ျပင္ၾကေလၿပီ။ အိမ္သံုးလယ္ထြန္စက္ႀကီးကို ေနာက္တြင္ ကုန္တင္ကားကိုယ္ထည္တစ္ခုျဖင့္ တြဲထားသည့္ ကားႀကီးတစ္ခုေပၚတြင္ ဝါးေတြ၊ ေတာင္း၊ ဆန္ေကာ၊ ဆန္ခါေတြ ေတာင္သူသံုးပစၥည္းေတြတင္ရင္း ျပန္ဖို႔ျပင္ေနတာေတြ႕ရသည္။ ပခုကၠဴနယ္က လာသည္တဲ့။ ကားႀကီးေပၚမွာေတာ့ အညာသူႀကီးမ်ား ၿပံဳးလို႔ေပ်ာ္လို႔။ သည္ႏွစ္အတြက္ ႐ိုးရာလည္းမပ်က္ခဲ့၊ ဝယ္ခ်င္တာေတြလည္း ဝယ္ခဲ့ရသည္ဆိုေတာ့ ေပ်ာ္ၿပီေပါ့။

အဝင္ဝက ေျမထည္ဆိုင္က အညာသူ၊ အညာသားမ်ားကို ႏႈတ္ဆက္ရင္း ျပန္ဖိ႔ုျပင္ေတာ့ ညေန၅ နာရီထိုးေလၿပီ။ အညာမွာေတာ့ ဝါဆိုလဆန္းသည္ႏွင့္ နတ္ဒုိးသံေတြ စျမဴးပါေလၿပီ။ မၾကာခင္ ေရႊကြၽန္းပင္၊ ေတာင္ၿပံဳး၊ ရတနာ့ဂူျဖင့္ နတ္ဒိုးေတြ ဆက္ျမဴးေပဦး မည္။ သို႔ေသာ္ ကံေသကံမေတာ့ ေျပာ၍မရေသး။ H1N1 ေတြ တစ္ေက်ာ့့ျပန္ျဖစ္လာသျဖင့္ ေတာင္ၿပံဳးပြဲဆို လုပ္ငန္းလုပ္ကိုင္ခြင့္ တင္ဒါေတြေတာင္ ေကာင္းေကာင္း မေခၚရဲေသး။ 
ဆယ့္ႏွစ္ပြဲ ေစ်းသည္ေတြ လည္း ေရာင္းဖို႔ကုန္ေတြ ျပင္ရ မည္လား၊ မျပင္ရေတာ့ဘူးလား ေဝခြဲရခက္ေနေလသည္။ တစ္ႏွစ္က H1N1 ေၾကာင့္ ေတာင္ၿပံဳးတို႔၊ရတနာ့ဂူတို႔ ျဗဳန္းဆိုရက္ကပ္မွ ပိတ္လိုက္သျဖင့္ ေစ်းသည္ေတြ ခမ်ာ မ်က္ရည္ႏွင့္ မ်က္ခြက္ျဖစ္ခဲ့ ရဖူးသည္။ အတိုးႏွင့္ဆြဲကာ ေစ်းထြက္ရသည့္ ေစ်းသည္ေတြ အ႐ႈံးႀကီး႐ႈံးကာ ေငြတိုးေတြပိ၊ ဒုကၡေတြေရာက္ခဲ့ၾကရသည္။ ၁၂ ပြဲေစ်း သည္ေတြ ဘဝေတြမ်ား ရာသီဥတုေၾကာက္ရ၊ H1N1 ေၾကာက္ရ၊ ဗ်ာမ်ားရပါဘိ။

No comments:

Post a Comment