Saturday, July 6, 2019

အာရွ စီးပြားေရးအင္အားႀကီးႏုိင္ငံမ်ားကို သြားရည္ယိုေစတဲ့ ျမန္မာ့ပင္လယ္ကမ္း႐ုိးတန္း

အာရွစီးပြားေရးအင္အားႀကီးႏိုင္ငံမ်ားျဖစ္သည့္ တ႐ုတ္၊ ဂ်ပန္ႏွင့္ အိႏၵိယႏိုင္ငံတို႔က ပထဝီအေနအထားအရ အလြန္တရာအခ်က္အခ်ာက်ေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ပင္လယ္ကမ္း႐ုိးတန္းေဒသမ်ားတြင္ ေျခကုပ္ရယူႏိုင္ရန္ ႀကိဳးပမ္းလ်က္ရွိၿပီး စီမံကိန္းႀကီးမ်ားကိုအၿပိဳင္အဆိုင္ကူညီေထာက္ပံ့ေနၾကသည္။ တ႐ုတ္၊ အိႏၵိယႏွင့္ အာဆီယံဟူေသာေစ်းကြက္ႀကီး ၃ ခုအၾကားတြင္တည္ရွိသည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ အဆိုပါႏိုင္ငံႀကီးမ်ား၏ ကုန္စည္ေထာက္ပံ့ ပို႔ေဆာင္ေရးကြန္ရက္ျဖန္႔ၾကက္ေရးအစီအစဥ္တြင္ ပါဝင္ေနသည္။ အထူးသျဖင့္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံက ျမန္မာျပည္တြင္း၌ စီမံကိန္းႀကီးမ်ားေဖာ္ေဆာင္ရန္ စိတ္အားထက္သန္လ်က္ရွိသည္။



ဂ်ပန္ေထာက္ပံ့ပို႔ေဆာင္ေရးကုမၸဏီ Kamigumi ၊ ကုန္သြယ္ေရးလုပ္ငန္းကုမၸဏီႀကီးမ်ားျဖစ္ Sumitomo ေကာ္ပို ေရးရွင္းႏွင့္ Toyota Tsusho တို႔က ဇြန္လအေစာပိုင္းက သီလဝါအထူးစီးပြားေရးဇုန္အနီးတြင္ ကုန္ေသတၲာသိုေလွာင္ ေရးစခန္းအသစ္တခုကိုဖြင့္လွစ္ခဲ့သည္။

''အဆင့္အတန္းျမင့္တဲ့ လုပ္ငန္းလည္ပတ္ေဆာင္ရြက္မႈ၊ ကုန္စည္ေထာက္ပံ့ပို႔ေဆာင္ေရးစြမ္းရည္နဲ႔ အတတ္ပညာေတြထူေထာင္ေပးႏိုင္မယ္လို႔ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္''ဟု Kamigumi ဥကၠ႒ႏွင့္ အမႈေဆာင္အရာရွိခ်ဳပ္ျဖစ္သူ မာဆာမိကူဘိုက ဖြင့္ပြဲအခမ္းအနားတြင္ ေျပာၾကားခဲ့သည္။

၎ကုန္ေသတၲာစခန္းသည္ ေခ်းေငြေဒၚလာ ၂၁၂ သန္းျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ၿပီး ၁ ႏွစ္လွ်င္ အလ်ားေပ ၂ဝ ရွည္ေသာကုန္ေသတၲာေပါင္း ၂ သိန္း ၄ ေသာင္းခန္႔ကိုသယ္ယူပို႔ေဆာင္ႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။ ယခုပင္လွ်င္ လုပ္ငန္းတိုးခ်ဲ႕ေရးအတြက္ ေဆြးေႏြးလ်က္ရွိေနသည္။

ျမန္မာ့စီးပြားေရးတိုးတက္လာသည္ႏွင့္အမွ် ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္းႏွင့္ သီလဝါဆိပ္ကမ္း ၂ ခုေပါင္း၏ ကုန္စည္ သယ္ယူပို႔ ေဆာင္ႏိုင္စြမ္းမွာ ၅ ႏွစ္အတြင္း ႏွစ္ဆတိုးလာၿပီး ၂ဝ၁၇ ခုႏွစ္တြင္ ကုန္ေသတၲာေပါင္း ၁ ဒသမ ၃ သိန္းအထိ ရွိခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ၎ဆိပ္ကမ္းႏွစ္ခုစလံုးမွာ ျမစ္ဖ်ားပိုင္းေနရာတြင္တည္ရွိေနသျဖင့္ ကုန္ေသတၲာသေဘၤာႀကီးမ်ား ဆိုက္ကပ္ႏုိင္ျခင္းမရွိေခ်။ ၂ဝ၃ဝ ျပည့္ႏွစ္တြင္ ကုန္စည္သယ္ယူပို႔ေဆာင္မႈ လိုအပ္ခ်က္ကို ျဖည့္စြမ္းေပးႏိုင္စြမ္းရွိမည္မဟုတ္ဟု ခန္႔မွန္းထားသည္။

ဂ်ပန္အစိုးရေအဂ်င္စီျဖစ္သည့္ JICA က ကုန္တင္သေဘၤာႀကီးမ်ား ဆိုက္ကပ္ႏိုင္မည့္ဆိပ္ကမ္းတခု ေဖာ္ေဆာင္ရန္အတြက္ ျမန္မာ့ကမ္း႐ုိးတန္းတေလွ်ာက္တြင္ ေနရာရွာေဖြျခင္းလုပ္ငန္းကို ယခုႏွစ္အတြင္း လုပ္ေဆာင္မည္ဟုဆိုသည္။ လက္ရွိ ၎တို႔ ၾကည့္႐ႈေနသည့္ေနရာမ်ားတြင္ ေမာ္လၿမိဳင္ပါဝင္သည္။ ေမာ္လၿမိဳင္ သည္ ဗီယက္နမ္ႏွင့္ခ်ိတ္ဆက္မည့္ စီးပြားေရးစႀကႍလမ္း၏ အေနာက္ဘက္စြန္းေနရာတြင္တည္ရွိသည္။ မႏၱေလးရွိဆိပ္ကမ္းတခုတြင္လည္း ကုန္ေသတၲာကရိန္းတခုတပ္ဆင္ျခင္းလုပ္ငန္းကို ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး ကူညီေထာက္ပံ့မႈအစီအစဥ္အရ ဂ်ပန္ကလုပ္ေဆာင္လ်က္ရွိသည္။

အဆိုပါ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးစီမံကိန္းႀကီးမ်ားသည္ တစိတ္တပိုင္းအားျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ေျခလွမ္းက်ဲေနသည့္ တ႐ုတ္ကိုအမီလိုက္ရန္ေဆာင္ရြက္ျခင္း ျဖစ္သည္။ တ႐ုတ္အစိုးရပိုင္ Citic က ေက်ာက္ျဖဴေရနက္ဆိပ္ကမ္း စီမံကိန္းကုိေဖာ္ေဆာင္ရန္ ၂ဝ၁၈ ႏိုဝင္ဘာလအတြင္းက ျမန္မာအစိုးရႏွင့္ သေဘာတူလက္မွတ္ေရးထိုးထား သည္။

''ကြၽန္ေတာ္တို႔ အလုပ္အကိုင္ေပါင္းတသိန္းေက်ာ္ဖန္းတီးေပးႏိုင္မွာပါ''ဟု Citic ဥကၠ႒ Chang Zheming က ေျပာၾကားခဲ့သည္။

ေက်ာက္ျဖဴေရနက္ဆိပ္ကမ္းတြင္ အေရွ႕အလယ္ပိုင္းမွ ေရနံတင္သေဘၤာႀကီးမ်ားဆိုက္ကပ္ႏိုင္မည္ျဖစ္ၿပီး ေက်ာက္ျဖဴမွ ယူနန္သို႔ ပိုက္လိုင္းမွတဆင့္ ေရနံတင္ပို႔သြားမည္ျဖစ္သည္။ ေက်ာက္ျဖဴေရနက္ဆိပ္ကမ္းမွာ တ႐ုတ္တို႔အတြက္ ကိုယ့္လက္ကိုယ့္ေျခမဟုတ္သည့္ မလကၠာေရလက္ၾကားကိုျဖတ္၍ ေရနံတင္ပို႔ေနရျခင္း ကိုေရွာင္ကြင္းႏိုင္မည့္ မဟာဗ်ဴဟာေျမာက္ဆိပ္ကမ္းျဖစ္သည္။ မေလးရွားသည္ ေက်ာက္ျဖဴႏွင့္ တ႐ုတ္-ျမန္မာနယ္စပ္အၾကား အလယ္ဗဟိုတြင္တည္ရွိသည္။

တခ်ိန္တည္းတြင္ အိႏၵိယကလည္း ျမန္မာႏိုင္ငံေစ်းကြက္သို႔ တိုးဝင္ေနသည္။ စစ္ေတြဆိပ္ကမ္း အဆင့္ျမႇင့္တင္ျခင္းလုပ္ငန္းမ်ားအတြက္ ကူညီေထာက္ပံ့ေပးေနသည္။ တ႐ုတ္တို႔ အိႏၵိယသမုဒၵရာအထိ ေျခဆန္႔လာသည္ကုိ အိႏၵိယက စိုးရိမ္ေနသည္။ ၎တို႔၏ ပထဝီႏိုင္ငံေရးၿပိဳင္ဘက္ျဖစ္သည့္ တ႐ုတ္ကို ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္ရန္ ႀကိဳးပမ္းျခင္းျဖစ္သည့္အျပင္ အိႏၵိယႏွင့္အာဆီယံအၾကား ျမန္မာသည္ေပါင္းကူးတံတား ျဖစ္သည့္အေလ်ာက္ အာဆီယံေစ်းကြက္ႏွင့္ခ်ိတ္ဆက္ရန္ ႀကိဳးပမ္းျခင္းလည္း ျဖစ္သည္။

ထို႔အျပင္ အိႏၵိယစီးပြားေရးလုပ္ငန္းစုတခုျဖစ္သည့္ The Adani Group က ျမန္မာ့စီးပြားေရးေကာ္ပိုေရးရွင္း (MEC) ပိုင္ အလံုအျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ဆိပ္ကမ္း(၂)ကို ကုန္စည္အမ်ားအျပားဝင္ေရာက္ႏိုင္သည့္ ဆိပ္ကမ္းတခုအျဖစ္ေဖာ္ေဆာင္မည့္အစီအစဥ္ကို ၿပီးခဲ့သည့္ ေမလကထုတ္ျပန္ေၾကညာခဲ့သည္။

ျမန္မာအစိုးအေနျဖင့္ ၎အခြင့္အေရးမ်ားကို အမိအရဆုပ္ကိုင္၍ ျပည္ပစိတ္ဝင္စားမႈ၊ ကူညီေထာက္ပံ့မႈမ်ား ပိုမိုဝင္ေရာက္လာရန္လုပ္ေဆာင္လ်က္ရွိသည္။ တဖက္တြင္လည္း အေၾကြးႏြံနစ္၍ က်န္ရစ္ခဲ့မည့္အေရးကို လည္း ခ်င့္ဆလ်က္ရွိသည္။ စီမံကိန္းႀကီးတခုလံုးကို အေၾကြးရွင္ထံ ထိုးေပးရမည့္အေျခအေနမ်ဳိးျဖစ္လာ မည္ကို စိုးရိမ္ေနသည္။ ေက်ာက္ျဖဴေရနက္ဆိပ္ကမ္းစီမံကိန္း၏ အရြယ္အစားကိုမူလအစီအစဥ္ထက္ ေျခာက္ပံုတပံုအထိ ေလွ်ာ့ခ်ပစ္ခဲ့သည္။

ေက်ာက္ျဖဴေရနက္ဆိပ္ကမ္း၊ စစ္ေတြဆိပ္ကမ္းမ်ားမွာ တြက္ကိန္းအရ ဆြဲေဆာင္မႈရွိသည့္စီမံကိန္းႀကီးမ်ားျဖစ္ သည္ဆိုေသာ္လည္း စီမံကိန္းမ်ားရွိရာ ရခိုင္ျပည္နယ္သည္ မၾကာမီႏွစ္မ်ားအတြင္းက ARSA အၾကမ္းဖက္ ျပႆနာႏွင့္ ႀကံဳေတြ႕ခဲ့ရသည္ျဖစ္ရာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈျပဳမည့္ ျပည္ပႏိုင္ငံမ်ားအတြက္ စြန္႔စားရမည့္ အေနအထား တြင္ရွိေနပါသည္။

No comments:

Post a Comment